Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel vi kan nok ikke se 10-15 år frem i tid og kunne vi det så hadde vi sikkert kunne gjøre en grei karriere på aksje markedet ut av det. Allerede nå er det kommet el bil fabrikanter med utskiftbare batterier der man tenker at man bytter batteriet istedenfor å stoppe langs veien for å lade det og med riktig logistikk trenger det ikke ta lengre tid enn å fylle tanken på en fossil bil. Utifra miljø hensyn vil det heller ikke tilates å dumpe en hel el bil pga en ødelagt celle i et batteri og det vil poppe opp verksteder som kan renovere opp batteriet og andre komponenter slik at de varer minst like lenge som fossil biler. Jeg har sett 30 år gamle elektriske gaffel trucker still going strong basert på utskifting av defekte celler i batteri pakken og ellers andre slite komponenter så det med elektrisk drift er slett ingen ny ting men sterkt opphauset av at avgift systemet legger tilrette for det. Når mange nok Nordmenn har skaffet elbil så er det nok der slaget kommer til å stå nemmelig på avgifts nivået Når rike Nordmenn kan velge Tesla knappest uten avgifter til Staten slik at skatte og avgifts kroner må hentes fra minste pensjonistene for å finansiere gildet så sier det seg selv at det snarest må gjøres forandring her. Hadde man tenkt miljø så hadde Nordmenn kjørt sine biler noen år til før de lot de gå til evig hvile før de rettet blikket mot en el bil da først kunne man sagt at man tenkte miljø og at det var bedre å velge en ny el bil enn en ny fossil bil og avgifts nivået ellers var likt og at man gjerne tok en for laget og gladelig plukket opp ekstra regningen for miljøets skyld.

Det skulle vært en kommisjon nedsatt av regjeringen som valgte Norgesbilen for oss og lagde en slag pakke for oss bestående av valget mellom Nissan Leaf og Renault Zoe med minste batteripakken og utstyrsnivået der avgiftsnivået var gunstig men tenkte man miljø så gikk man for den løsningen ellers fikk man lide akkurat som fossilbil kjøperene.

Hilsen Mr Car Wizard

Antall visninger