![]() | 1 | opprinnelige versjon |
Oi, dette var en ny og spennende vri! Hos VAG hadde man i all sin uendelige visdom en knytning mellom skiltleseren og cruisekontrollen, det ga til tider uheldige hendelser. Men det er ikke noe særlig mer intelligent å knytte det vi vel kan kalle en cruisekontroll med "fartsgrensefunksjon" opp mot et mer eller mindre oppdatert kartverk! Derfor tenker jeg at man som et minimum bør ha tenkt på å legge inn en opsjon der du kobler ut fartsbegrensningen, til fordel for en hastighet du legger inn selv. Da slipper du å få sjokk og brokk med jevne mellomrom, og får ned stressfaktoren, selv om det tar vinter og vår før Mercedes kommer med en løsning.
Første punkt er altså å sjekke instruksjonsboka hhv oppsettsmenyene for å eventuelt deaktivere å deaktivere "fartsbegrensningen" inntil videre, evnt knytningen mellom cruisekontrollen og fartsgrensene fra navigasjonsystemet. Om det ikke er en slik opsjon tilgjengelig for brukeren - altså deg - ville jeg bedt forhandleren om å undersøke om det er mulig å gjøre dette via den programvaren man har tilgjengelig der.
Dernest ville jeg bedt om en mer utfyllende redegjørelse for hva som egentlig er problemet. Det symptomet du beskriver, synes for meg å være et av to: enten riv, rav ruskende feil fartsgrenser i bilens kartdata, eller feilnavigasjon. I sistnevnte tilfelle skal du kunne se avviket på navigasjonsystemet samtidig: du befinner deg i en 50-sone i Ytre Slidre, mens navigasjonsystemet plasserer deg på motorveien ved Gardermoen eller noe annet festlig! Meg bekjent har det ikke vært en slik "altomfattende" systemfeil verken det siste halvannet året eller de siste ukene. Ikke har jeg hørt om noe slikt fra min f.d arbeidsgiver innen luftfarten heller, og ikke har jeg observert at mine egne bilsystemer går i spinn - som pensjonert ingeniør med bla navigasjonsystemer for luftfarten som fagfelt har jeg to navigasjonsenheter i bilen til enhver tid - greit å ha i mer enn en sammenheng!
Den forklaringen du gjengir, fremstår altså som noe mangelfill, jeg tenker at problemet er knyttet til enten mottaker-chipen eller programvaren i bilens navigasjonsystem. Ut over ovenfornevnte "mellomløsning" ville jeg bedt om en estimert tidsramme for når feilen kan forventes rettet, subisidiært når du kan forvente å få en ny status. Om forhandleren ikke kan eller vil gi deg et bedre svar enn du har fått, prøv teknisk hos BOS, selv om man generelt har dårlig kundestøtte, hender det faktisk at man treffer mennesker som kan og vil hjelpe kundene - også der! Det er håp i hengende snøre! Stå litt på, gjerne med både telefon og mail, du har vært altfor tålmodig. Ja, det kan selvfølgelig gjelde andre bilmerker, tyske produsenter har en tendens til å benytte samme underleverandører - dette kan gjelde både elektronikken og programvaren - og ikke minst - kartverket og databasen i navigasjonsystemet. Legio muligheter, men om det er tilfelle at det er en felles feil, ja da bør man virkelig kunne gi deg et noe mer utfyllende svar. Og får du ikke svar fra verken forhandleren eller den norske importøren, bruk google translate og send en mail til Mercedes der nede i Tyskland og klag din nød - kort, saklig, høflig - Ordnung Muss Sein! Du kan endelig også ringe, men da bør du enten ha litt mer enn den tysken du lærer frem til og med norsk videregående under beltet, eller beherske teknisk engelsk - iallefall vil de som betjener sentralbordet beherske engelsk på et rimelig høyt nivå. Om du ikke allerede har fått deaktivert denne hastighetsbegrensingen kan du ta opp dette også, det vil jo være en bedre løsning enn som du sier, risikere lang og hard straff fordi bilen roter det til!
The Bottom Line er at joda, det kan orde seg, men om du får en litt mer utfyllende forklaring vil du kunne gjøre deg opp en formening om hvor lang tid det kan ta. Også jeg har en adaptiv cruisekontroll, der jeg setter hastigheten med et tastetrykk, eventuelt legger inn ønsket hastighet med et par-tre tastetrykk. Ja, jeg må selvfølgelig regulere hastigheten opp eller ned om jeg har veien for meg sjæl og ikke har noen foran som holder fartsgrensa sånn nogenlunde, men det er ikke noe stress, jeg er av den oppfatning at man må følge med sjæl, en av mine enkle leveregler er "stol aldri på en datamaskin"! For meg går det altså av seg sjæl, jeg har kjørt tungbil i ungdommen og vært "farende fant" hos to store arbeidsgivere med teknisk utstyr over et større geografisk omåde, det gir ufattelig mange kilometer bak rattet over et langt liv. Så ja, jeg bruker bilens støttesystemer når jeg først fikk bil med sånne greier, men den eneste "autopiloten" som skal styre min bil, er meg sjæl. En digresjon her: "autopilot" burde vært forbudt å bruke om det som i realiteten er enkle støttesystemer i en bil! Og ja, også min adaptive cruisekontroll har mulighet for å legge inn en fartsbegrensning, der er den såvidt jeg vet, sammenkoblet mot informasjonen fra skiltleseren. Min skiltleser har ikke det problemet som dukket opp i senere versjoner, men det hender at den bommer likevel, derfor har jeg aldri aktivert denne funksjonaliteten. På min bil må jeg altså AKTIVERE denne funksjonen.
Med litt flaks kan du DEAKTIVERE denne funksjonaliteten, evnt velge om du heller vil legge inn bilens SKILTLESER som kilde for fartsgrenseinformasjonen. Jeg tenker at du også bør kunne legge inn farten manuelt - du vil jo ikke kjøre på autobahn og risikere at systemet hele tiden overstyrer deg og begrenser deg til "anbefalt hastighet", ikke sant? For min del har jeg jevnlig kjørt på den russiske landeveien, der er det fartsgrenser allright, men de innfødte har en tendens til å betrakte fartsgrensene som veilledende. Ikke det at jeg kjører gris, men det er ikke spesielt sunt å ligge som en propp i do heller, så jeg legger meg "midt på treet" i midtfila i typisk 140-160 og lar de som har det travelt suse forbi i den tredje fila. Om cruisekontrollen skulle brukt det være seg skiltene eller fartsgrenser fra et kart som begrensning? Ja da ville jeg levd farlig - trailerfeltet ytterst mot høyre sniler seg avsted i 70-90, alt ettersom hvor tungt de er lastet, mens fartsgrensa er 100. Jeg kan levende forestille meg situasjoner der et slikt system kan være en direkte fare også i Norge, spesielt om du får en brutal hastighetsreduksjon fra 100 til 50 på en typisk norsk motorvei, en uvane hos Ola Nordmann er å holde altfor kort avstand. Når mange i tillegg er alt annet enn fokusert på å kjøre bilen der de suser avsted - ja da kan det være direkte fatalt om cruisekontrollen din roter det til!
Derfor er mitt råd at du snarest undersøker mulighetene for å få deaktivert den biten av funksjonaliteten, sånn at du iallefall kan bruke den som en "vanlig" adaptiv cruisekontroll. Min subjektive oppfatning er at dette alternativet burde vært rulla ut som en umiddelbar nødløsning fra Mercedes gitt at problemet har et slikt omfang som det er påstått overfor deg, man vil jo ikke skape farlige situasjoner for gode kunder! Dernest: en adaptiv crusiekontroll er fantastisk, den får ned stresset under kjøring betraktelig! Men igjen, stol aldri på en datamaskin, et støttesystem er nettopp det: et støttesystem. Hold alltid fokus på veien og trafikken! En riktig god jul til deg og dine, måtte problemet løse seg på beste vis!