Revisjonshistorikk [tilbake]

Som jeg ser det, er det ingen store endringer, VW har siden tidenes morgen hatt en filosofi der man endrer minst mulig på det som fungerer. Men en viss grad av "modellpflege" er det, dog snakker vi om detaljer - det er altså ingen dramatiske forskjeller. Nå sier du da heller ingen verdens ting hvilken versjon av Golf som er mest interessant for deg, som du nok vet, det er flere varianter over temaet. Og ja, jeg er klar over at den norske modellpalletten er begrenset, men det er fremdeles sånn at det ikke er spesielt langt vil verken Sverige eller Tyskland - om du skulle tenke i retning av en variant som ikke tas inn til Norge. Noe kynisk sett, det som skiller mest, er drivlinjen: hvilken motor som sitter under panseret, om bilen har manuell eller automatkasse, om vi snakker forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Med 2018 and on mener jeg forøvrig å vite at vi hele veien snakker om euro 6, dette har fordeler og ulemper, men vi kan dessverre ikke velge bort miljøkravene.

Ellers tenker jeg at det er utstyr som man ikke trenger, og utstyr som er greit å ha. DSG, firehjulstrekk, adaptiv cruisekontroll hhv lane assist og kollisjonsputer bak bør stå på lista. Likeledes adaptive frontlys. Det du IKKE trenger, er adaptivt understell: det er forsåvidt greit nok, men det er en kompliserende faktor som ikke nødvendigvis er probllemfri på norske vinterveier - stikkord sensorer under bilen - og det gjør det dyrere den dagen du må bytte støtdempere. Det man kaller "ergonomiske seter" er også en god ting, minner veldig mye om det man kalte "sports-seter" tidligere. Med dieselmotor er webasto en veldig god ting, ellers er det 2.0 TDI som gjelder - 1,6 TDI er grei nok - iallefall med automatgir - men det er arme greier, min subjektive oppfatning er at 2.0 TDI er vesentlig bedre, med rikelig med anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Mhp bensinerne er de små benzinerne ikke noen høydare, 1,4 hhv 1,5 TSi er greie nok, men heller ikke mer. Også der er er 2.0 TSI et klart bedre alternativ. Men for all del, smaken er som baken. Hvilke motorer som finnes i det norske markedet fra 2016 and on, se det har jeg ikke oversikten på i hue. Men den som utvider søkeområdet til å omfatte Sverige og Tyskland...vil som regel finne det som står på ønskelista.

Og nei, det er ikke "antall kilometer" som betyr mest, men bilens faktisk stand. I min verden har jeg opp gjennom årene lett valgt biler som er kjørt noen hundre tusen av proffesjonelle brukere på få år fremfor biler som er kjørt rundt de 100' over mange år. Fordleen med biler som har hatt proffesjonelle brukere - f.ex taxikjørte biler - er at slike brukere er avhengige av bilen. Det innebærer ofte et normalt godt eller sogar veldig godt regime for servce og vedlikehold, med de fordeler dette innebærer. Privatbrukere har en lei tendens til spare på skillingen og la daleren gå. Vær også ops på at Møller er en av de importørene som - uten å ha dekning for det - hevder at "fabrikkbeskyttelsen" mot rust er "god nok": Om du kaster et blikk under en ny VW, vil du se at joda, bånnplata er mer eller mindre "beskyttet". Ikke spesielt godt, men det er iallefall gjort et forsøk. Men alt som er montert i ettertid på denne bånnplata....du vet....hjuloppheng og sådant mer - det er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Siden rust sprer seg som selveste pesten, vil selv relativt nye biler kunne ha begynnende kritisk rust - den norske vinteren og SVV sin tanke om at en massiv bruk av kjemikalier er det billgste vintervedelikholdet på norske veier, er en skikkelig høydare for å ta rotta på en bil! Legg til at hulromsbeskyttelsen heller ikke er spesielt god. "Rustgaranti"? Vel.....den er kanhende verdt like mye som papiret den er skrevet på. Men ikke stort mer. Sjekk premissene for at den skal gjelde.....!!!

Nå er jo ikke Møller den eneste importøren som gir beng. og blant de importørene som understellsbehandler bilene når de kommer til landet, er det dessverre sånn at kundene ikke alltid forstår at "godstoffet" tørker inn over tid. Det innebærer at den kloke sørger for etterbehandling etter to-tre år, hvert år ved lanolin-behandling.

På såvidt nye biler går det stort sett greit, for all del, men det er uansett såpass mye penger involvert at du bør avtale en full NAF-test med selger FØR - FØR - FØR du i det hele tatt tenker på å undertegne kjøpekontrakt. Du får et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt. Nei, selv en faglært bilmekaniker klarer ikke å "sjekke" en bil godt nok der ute på tunet hos selger! Det du kan gjøre selv, er å "grovsortere", bruk gjerne en sjekkliste og krøss av. Men den endelige sjekken - den overlater man til proffesjonelle - og en objektiv, uhildet part. "Tilstandskontroller" fra selgers eget verksted eller verkstedsforbindelse - det sier altfor ofte alt og ingenting. "Nylig EU-kontroll" er samme greia: kjekt å ha - men sier egentlig bare at skiltene henger på et par år til - om du er heldig. Derfor: NAF-test. Koster litt, men kan bety mye! Og skal du ta inn en bil fra Tyskland eller Sverige, ja da ber du om en tilsvarende dokumentasjon for bilens faktiske stand - spesielt viktig er det om du f.ex ser i retning av Golf GTI eller Golf R. Mer ytelse = legio muligheter for spennende slitasje osv, ingenting er mer spennende enn en bil som er kjørt av en idiot som tror at "aktiv kjøring" er meningen med livet!

Snakke vi NORSK BIL, er det faktisk eiere som kjører sine nye VW direkte til understellsbehandling, og det er sogar forhandlere som tilbyr dette som en betal-tjeneste, altså bilen leveres med undersstellsbehandling. Det er jo en klar fordel - men husk - igjen dette med ETTERBEHANDLING etter totre år. Og finner du en grei bil UTEN understellsbehandling, ja da kjører du den direkte til en SERIØS aktør - velg KVALITET på arbeidet - stikkord sjekk referanser - ta en tur innom og se hvordan arbeidet utføres - fremfor "laveste pris". Uten okmmentar forøvrig, det finnes aktører som ikke gidder å demontere deklene under bilen osv og bare sprøyter utenpå.

For ordens skyld: jeg har kjørt VW noen tiår, de siste 10 åra Golf med firehjulstrekk og 2.0 TDI under panseret. Jeg hadde egentlig tatt sikte på Passat CC med sånn circa samme drivlinje, men etter å ha prøvekjørt Golf 7 som den første privatkunden i Norge, var jeg ikke i tvil et sekund, siden dengang har jeg kjørt med et evig smil som bare stoppes av ørene. Golf gjør egentlig ingenting helt perfekt, men den gjør det meste veldig bra. Av ting man skal være ops på, er at biler med fra 140 hk og oppover med DSG vil være litt "nøpne" når du drar i gang med fmye gasspådrag - f.ex om du skal ut i et krøss i unevnelige norske byer der dine medtrafikkanter er av den meget lite generøse sorten som ikke vil slippe deg ut om det smalt. Det går på at styringsprogrammet for DSG-kassa kombinert med bilens antispinn-system ikke er helt i synk liksom: først legger girkassa inn et høyere gir - det hadde i og for seg vært helt greit det - men i neste millisekund aktiveres antispinn og kveler bokstavelig talt motoren. Ja, man kan unngå denne problemstillingen etterhvert som man kjenner bilen og regulerer gasspådraget pinlig nøyaktig. Men greit å vite likevel!

Med firehjulstrekk har man "litt" trekkkraft på bakhjulene hele tiden (Haldex 5) og selv på våt vei skal det mye til før man får hjulspinn. Dernest blir bilen vesentlig mer stabil i alle hastigheter - dette med "bedre fremkommelighet" er liksom bare noe som følger med på kjøpet. The Bottom Line er at forskjellene mellom forskjellig oppsett av bilen er mye, mye større enn forskjellene mellom de forskjellige årsmodellene. Golf 7 var jo egentlig en ganske så radikal endring når den kom i slutten av 2012, "alt" var veldig mye bedre enn Golf 6. Ja. Golf 8 kom vel sånn omtrent i 2021 om jeg ikke husker helt feil, men forskjellene melom Golf 7 og 8 er ikke like gjennomgripende som mellom 6 og 7. Nå har jeg ikke gått veldig dypt ned i detaljene, men Golf 7 har bla ny sveisteknikk og vesenttlig forbedret passiv og aktiv sikkerhet - herunder en ny sidekollisjonsbeskyttelse. Dernest er det dette med stasjonsvogn hhv sedan, for ikke å forglemme "Alltrack" utgaven. Jeg tenker at sistnevnte er for overlesset med "flotte" SUV-detaljer, i klartekst plastdeksler, mens en vanlig stasjonsvogn - gjerne med firehjulstrekk - nok er den mest praktiske og beste allorunderen. En vanlig 5-dørs kombi fungerer dog - om du kan leve med noe mindre bagasjeplass og ikke har St Bernard eller barn som skal ha plass i bilen. Fordelen er jo at det er en kort bil - lett å parkere, hendig i såvel parkeringshus som bytrafikk! Lykke til, måtte du finne en Golf som passer for deg!

Antall visninger