Revisjonshistorikk [tilbake]

Vi som har noen tiårs erfaring med nettopp Møller og merkeverkstedene, har observert at grunnverdiene som gjelder i firmaet, har endret seg: tidligere lå verdier som "fornøyde kunder" på toppen av lista. Nå føler man uvegerlig et gufs av BI-gutter i blå dress med like blått slips, det virker rett og slett som "tjene penger" har rykket opp til førsteprioritet! Bare trist og leit spør du meg, når det er sagt, det er vel snart bare Toyota/Lexus som har fokus på kundestøtte og begrepet "garanti" blant norske bilimportører! Nylig meldte Møller seg inn i den gjeve klubben av bilimportører som presterer å ta ut stevning mot egne kunder for å vri seg unna garantiansvaret etter nederlag i forbrukerklageutvalget. Vel er Norge et knøttlite marked med høye kostnader og lave salgstall, men gitt det faktum at det er fabrikanten som til syvende og sist dekker inn brorparten av kostnadene ved garantisaker, burde man være litt mer på "tilbudsiden". Jeg opplevde selv et lite hyggelig forsøk på fakturering når jeg fanget opp en "kjent feil" på vannpumpa på en av familiens VW, feilen ble reparert to uker før garantiutløp, litt flaks må man ha, likevel fremkom et forsøk på fakturering som etter min subjektive oppfatning fremsto som en bevisst strategi.

Det skal tilføyes at jeg har brukt et uavhengig, autorisert verksted i en årrekke, mine faste kontakter ved herværende merkeverksted sluttet, nettopp som en følge av "nye tider", sercienivået og prisene gjorde samtidig et kraftig byks oppover, å betale timepris som ville fått en advokat til å rødme, er ikke aktuelt for min del når jeg ikke lenger føler at jeg får en pluss-verdi ved å bruke merkeverkstedet. Trist og leit, men jeg tenker at du som f.d taxi-eier kan finne en bedre samarbeidspartner for din svigerinne fremover, eventuelt ta en hyggelig samtale med merkeverkstedet og si klart og tydelig fra at dere forventer bedre fra et merkeverksted. Det skal tilføyes at jeg opp gjennom mer enn to tiår opplevde stjerneservice og rød løper fra det lokale merkeverkstedet, den skal de ha. Som deg kjørte jeg lenger enn de fleste, og var avhengig av bilene mine H24/7. Ikke en gang opplevde jeg driftstans, og var det noe galt, ja da fikk jeg tid på sparket. Fant man ikke feilen, ja da fikk jeg nær 100% rabatt på deler og arbe', helt fantastisk. Når Møller overtok denne "familebedriften", ja da kom det nye tider - dessverre. De garantisakene vi har hatt på familiens nye biler har løst seg - to-tre saker i størrelsesorden halvannet tusen og opp ti len titusenlapp. Men i to tilfeller måtte jeg altså si fra hva jeg forventet. I min verden skal en god bil levere 4-500.000 km uten nevneverdige problemer, som f.d yrkesjåffør hhv farende fant og langpendler tar jeg som du vel har gjort, vare på bilene mine og kjører med vett. Da går ikke ting i støkker - og går ting i støkker innafor garantitiden, ja da er det helt klart noe gæli' fra fabrikk. Enkelt og greit - da forventer jeg at garantien gjelder.

MITT "TILTAK" var naturlig nok å la min faste verkstedsforbindelse - en kjekk kar som har skrudd tungbiler gjennom flere tiår - ta en "garantiutløps-sjekk" på våre biler. Som forventet, ingen feil funnet, vannpumpeproblemet fant jeg faktisk selv, det viste seg som en uregelmessig temperaturvariasjon....ikke alle feil viser igjen i diagnostikken osv osv... Men mitt råd til alle som kjøper ny VW....er å ta kostnaden med en garantiutløpstest i god tid før garantien går ut....gjerne hos NAF....som jo er en uhildet aktør. At merkeverkstedene er presset på tid (tid er penger og fortjeneste, ikke sant?) er ikke noe ntt, og heller ikke noe unikt for Møller. Ja, jeg er helt enig med deg i at man burde ha sjekket diagnostikken og fanget opp det problemet du beskriver. Så har altså ikke skjedd, og min subjektive oppfatning er at du muligens kan føre bevis for dette om f.ex NAF kan ta ut historikken og komme med en faglig uttalelse. Derfra kan du ta en hyggelig samtale med merkeverkstedet og foreslå en løsning - det være seg splitting av regninga eller at man tar det hele som en garantisak - dog må man antagelig ta ta den på egen kappe.

Det BURDE man gjøre etter min oppfatning - ikke juridisk sett sånn uten videre - men fordi kunder som bruker og betaler for service ved merkeverkstedet bør kunne forvente noe mer. Oppnår du si 50% reduksjon, ja da vil jeg si at det er en grei deal. Oppnår du ingenting, ja da kan du alltid søke råd hos NAF hhv forbrukermyndighetene, du har muligheten til å fremme dette som en klagesak ifht siste service. Du må imidlertid gjøre jobben med å forberede saken, og du MÅ HA en uttalelse fra....f.ex NAF. Samt utskrift av bilens historikk og fakturaen fra siste service. Jeg tenker at det er en ørliten sjanse for at dette kan gi medhold, men be advised, Møller har som kjent lagt seg til en uvane med å ta ut stevning overfor egne kunder når man vil forsøke å vri seg unna ansvaret.

The Bottom Line er at jeg ville forsøkt å komme frem til en minnelig løsning og tatt det derfra. Nå er det jo litt penger dette her, men ikke mer enn at jeg tenker at denne saken er såvidt dårlig reklame for merkeverkstedet at man burde være på tilbudsiden og vise vilje til å inngå et kompromiss. Verdt et forsøk - og for meg fremstår det som om du er godt kapabel til å ta denne praten med merkeverkstedet sammen med din svigerinne. Lykke til!

Antall visninger