Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville kontaktet min lokale NAF-teststasjon og bedt om et kvalifsiert råd. En teknisk uttalelse fra en tredjepart avklarer hvorvidt du har en sak eller ei, og i første omgang dreier det sg om å ta kontakt med forhandler på ny, gjerne etterfulgt av mail eller annen skriftlig henvendelse for å dokumentere kontakten om du ikke når frem på en for deg positiv måte. Det dreier seg ikke bare om å ha rett, du må også få rett, og sette rman seg på bakbeina, dreier det seg om å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge, da er det forbrukermyndighetene neste, HER finner du en grei "oppskrift": https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Be advised, behandling hos forbrukermyndighetene tar tid. Det er uheldig når det nærmer seg garantiutløpsdatoen. Rett nok dreier ikke dette seg om voldsomt store summer, men gitt at bilen knapt nok er brukt, er min subjektive oppfatning at merkeverkstedet har et forklaringsproblem her....når jeg kjøpte en to-pakk VW her hjemme for noen år siden....rett nok med konvensjonell drivlinje...og leste gjennom garantibestemmelsene....finner jeg ingen unntak for hjulstilling hhv påstander om at fjæring og oppheng "setter seg"....! Nå har jeg - naturlig nok - heller aldri hatt slike problemer - men om du ikke har kjørt på en fortauskant med begge hjula og påført hjulstillingen en mekanisk skade, skal det ikke oppstå slike endringer som dette. Når du viser til at BEGGE forhjulene er "voldsomt slitt" og bilen ikke er kjørt mer enn 30.000 totalt...herunder 15-20.000 med sommerdekka....ja da er det noe som ikke stemmer - fra fabrikk. Hvorfor dette ikke er fanget opp ved ordinær service, er meg en gåte...! Enn si når du vekslet mellom sommer og vinterhjul....!

Jeg tenker også at det kan være en ide å sjekke vinterhjulene. Kostnaden knyttet til firehjulskontroll er forøvrig bare en del av bildet her: du har i verste fall to sett dekk som er utslitt lenge før tiden som en følge av at merkeforhandleren tydeligvis ikke har gjort jobben når bilen har vært inne til service. Og etter så mange år - kort kjørelengde til tross - bør jo bilen ha vært innom merkeverkstedet iallefall et par ganger. The Bottom Line er at her bør man somet minimum komme deg i møte og tilby deg gratis arbe' og nye dekk til selvkost.

Blant det du finne frem før du oppsøker NAF, er kjøpekontrakten og garantibestemmelsene. For meg fremstår det som nevnt over, som om man har et betydelig forklaringsproblem. Å begrense garantien og gjøre unntak fra fabrikkgarantien i ettertid, er ikke legitimt, dernest bør du finne frem dokumentasjon, f.ex fakturaene, fra løpende service og vedlikehold. Rett nok finner du ikke selve serviceprogrammet i serviceheftet lenger, det behandles nærmest som en militær hemmelighet, men NAF bør ha kontroll over hva som skal gjøres når i sitt datasystem ved teststasjonen, kfr at man også tilby service. Og ja - Møller har dreiet fokus fra "fornøyde kunder" til "fortjeneste" de siste årene, forferdelig trist og dumt spør du meg, det er nesten så man kan bli fristet til å konvertere til Toyota/Lexus av mindre - etter snart tredve gode år med VW!

Antall visninger