Revisjonshistorikk [tilbake]

Du beskriver en situasjon der jeg ville gjettet på at sirkulasjonen gjennom varmeveksleren der inne i bilen ikke fungerer. Eventuelt at det er en nærmest "flatklemt" slange et sted. Det har jeg vært ute for en gang for leeeeenge siden: jeg hadde en bil med et etter sigende godt varmeapparat, men jeg fikk knapt nok varmen i meg inne i bilen likevel! Jeg klødde meg i hue opptil flere vinterere, termperaturen på tur-slangen var jo helt grei den! Det var forsåvidt også litt link på retur-slangen, så jeg tenkte at varmeverksleren var tett og forsøkte en runde med radiator-rens....uten hell. Etter mye dill og dall fikk jeg et tips om å sjekke slangene.....grundig. Jeg hadde jo sjekka litt av hvert tidligere, men ikke godt nok, for der oppe under dashbordet var det en skikkelig brekk på tur-slangen. Jeg hadde jo ny slange klar, men jeg kom til at jeg ville prøve først.

og sånn ble det: jeg fikk vridd på slangen sånn at brekken ble mindre restriktiv, og plutselig ble både tur-slangen og retur-slangen myyyyyyyyye varmere enn tidligere, og jeg kunne bruke bilens varmeapparat som den reneste føneren! Dette var jo i min ungdom, da jeg ennå hadde hår på hue....! Poenget? Det skal ikke rare "klemmen" på tur-slangen før det gir store utslag på varme-effekten der inne i bilen. Verdt å sjekke - på min bil var det godt og varmt på slangen også FØR, men det er jo så enkelt som at varme sprer seg godt i vann, selv om det var dårlig sirkulasjon var slangen varm! Men du og du....etterpå kunne jeg ikke engang ta på den....den ble MYE varmere! Jeg ville sjekka den biten først, det enkle er ofte det beste, og tatt det derfra. Det er jo flere ting der inne under dashbordet som kan lage tull, det vil jo alltid være en form for ventil eller kran, om denne ikke åpner, ja da har du en ganske så plausibiel årsak! Ellers er det dette med radioator-rens, men jeg tenker at når retur-slangen er stone cold - da er det skikkelig "tett" - da tenker jeg en ventil evt en kran som ikke åpner i det hele tatt.

Jeg kjenner ikke Peugeout spesielt godt, men på nyere biler med klima-anlegg er det veldig mye mer komplisert og ugreit sammenlignet med tidligere tiders mekaniske kraner. Nå er det ventiler og små elektriske motorer som gjelder, men med litt flaks kommer vår gode kamerat Wizard med tips. Jeg tenker ellers at det koster lite å ta en tur innom et merkeverksted og spørre fint om råd....! Noen ganger kan man klare å gjøre jobben sjøl, for all del, men det kan også være ovseleg kronglete.....nok en grunn til å be om tips og råd fra gutta på merkeverkstedet. Lykke til, måtte du få orden på dette før vinteren setter inn!

Antall visninger