Revisjonshistorikk [tilbake]

Calipere som henger er dessverre ikke uvanlig i Norge, spesielt bak. Som du antyder, en måte å gardere seg på, er å plukke opp caliperne med jevne mellomrom og gi dem en aldri så liten runde med temperaturbestandig fett på de rette stedene - dvs der de liksom skal bevege seg, men likevel "setter seg". På eldre biler med håndbrekk som aktiverte klossene var det så enkelt som å trekke til brekket bittelitt mens man kjørte, på nyere biler skal det visstnok være smart med et par-tre kraftige oppbremsninger i rask rekkefølge - i moderat hastighet - uten andre biler klint opp i hekken - gjerne på en stor, åpen plass.

Det er så enkelt som at med norsk tempo er sån nat bilens bremser ikke blir spesielt mye brukt. Vi har den nest laveste gjennomsnittshastigheten i Europa, hele 62,9 km/t om jeg ikke husker feil. Legg til konsekvensene av veivesenets "vintervedlikehold", der evig bruk av kjemikalier har erstattet brøyting og vanlig sand. Det gjør noe med stålmarken, det gjør noe med bremseneproblematikken - les levetiden for bremsene på de fleste biler. Det er nesten så man skulle ønske seg tilbake til trommelbremsenes tid!

Når det er sagt, jeg har selv hatt svært lite problemer med calipere som henger. Dels bruker jeg metodikken nevnt innledningsvis, dels har jeg et kjøremønster med mye langkjøring i et område der det egentlig er forholdsvis lite behov for salting på vinterstid. På rett oppunder 500.000 km med min forrige bil skiftet jeg f.ex kun en caliper bak. Skivene bak ble skiftet en gang, foran ble de skiftet et par ganger. Om det er nødvendig? Tja, jeg mer enn mistenker at merkeverkstedene skifter uten å tenke tanken på å pusse av overflaterusta, men sånn er det når timeprisen er så stiv at en advokat ville rødmet! Når jeg de siste åra har brukt et autorisert, uavhengig verksted til EU-kontroll, service og vedlikehold hender det rett som det er at man pusser av overflaterusta fremfor å skifte skiver....win-win for alle egentlig. Lovlig i tillegg - og ingen sikkerhetsrisiko.

Hva som er det rette for din bil akkurat nå, er ikke godt å si. Å overhale calipere ved et merkeverksted vil være direkte ulønnsomt, Et spesialverksted for bremser evt et uavhengig, autorisert verksted kan gjøre det om man ellers mener det er "liv laga". og nja - jeg ser den tanken med garantispørsmålet, men slik jeg forstår det, ikke gjort nærmere undersøkelser ut over å konstatere at det fremkommer symptomer som mer enn antyder at det igjen er problemer som mer enn antyder kast i skivene hhv calipere som henger. Jeg tolker deg også dithen at heller ikke verkstedet som gjorde den forrige jobben, har gjort noen nærmere vurderinger, ut over å bastant nekte garanti.

Om du ikke er en erfaren garasjemekaniker, ville jeg fått et verksted til å sjekke opp dette nærmere - det være seg gutta som gjorde jobben i fjor - eller et annet verksted du kan stole på gjør godt arbe'. Be om et kvalifisiert råd og ta det derfra. Jeg tenker at nei, det skal ikke oppstå "kast" i skivene etter et år, for min del har jeg aldri noen sinne opplevd kast i skivene på mine biler gjennom 45 år. Det er det fremste ankepunktet her. Om årsaken skulle være caliperne som henger der fremme - og det samtidig viser seg at det er de nye caliperne som rett og slett henger - ja ville jeg ikke gitt meg - da har du etter mitt skjønn en god sak. En hyggelig samtale med verkstedet bør løse problemet, hvis ikke, ja da finner du oppskriften osv på forbrukerådets hjemmesider: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/reparasjon/

Behandling i forbrukerorganene er gratis, men be advised, Ting Tar Tid, og du må forberede saken selv - herunder må du ha en faglig uttalelse osv..

Mhp bremsene som henger på et hjul bak, er det sånt som skjer, spesielt om caliperne bak ikke er byttet/overhalt/smurt opp ved forrige runde. Og til kreditt for verkstedet, nei, om man ikke har en god krystallkule og bremsene der bak fungerer der og da, kan man egentlig ikke vite om det vil holde et eller ti år. Sånn er det bare, og normalt sett tar man ikke jobben med å "smøre opp" calipere noe et verksted gjør som forebyggende vedlikehold. For kundene er det egentlig en god ting: som regel vil vi helst unngå å betale for arbeid som ikke er strengt nødvendig. Mer kontroversielt er det ikke - verkstedet har gjort en kvalifisert vurdering ut fra det man så foran seg der og da.

Antall visninger