Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik jeg forstår det, er dette et dekk som markedsføres som helårsdekk. Der nede i EU kjører man på sånne dekk hele året uten nevneverdige problemer, derved er det vanskelig å se for seg at man ikke skulle kunne kjøre nogenlunde greit på disse dekkene, også i en norsk sommer...forutsatt at dere ikke bor på et av de stedene i Norge der det til tider snør på selveste St Hans-Aften! For, "helårsdekk" er som kjent hverken fugl eller fisk, spesielt i forhold til vinterføre i norsk forstand er det ikke spesielt smart. Der er slike dekk rett og slett ubrukelige, som en test av et slikt dekk fra en anerkjent produsent viste for en tid tilbake, for norsk vinterbruk er "helårsdekk" ubrukelige.

Det er ikke de beste sommerdekka heller, men det er tross alt ikke riktig like krevende, ikke riktig like stor risiko, om man ikke kjører på de aller beste dekka på sommerføre - det være seg vått eller tørrt. For oss vanlige dødelige som kjører med vett og gjør oss kjent med både bil og dekk, og tilpasser hastigheten deretter, kan det fort gå greit! Om dere er i tvil, er det jo ikke verre enn å være litt observant en stund, dere registerer rimelig kjapt om dekka slipper for lett i kurver, under oppbremsning osv osv.....jobber ABS-systemet for meget, omtrent som på vinterføre, ja da er det en stor mulighet for at dekka ikke har det beste grepet. Likeledes er det et dårlig tegn om ESP-lampa blinker som på vinterføre under aksellerasjon fra stillestående. Om det føles nogenlunde greit, ja da er det god sort. Ellers har dere jo kjørt såpass lenge på disse dekkene at det i seg selv er en positiv indikasjon, og etter såpass lang tid er det så alikevel ikke noen mening å gå tilbake til forhandler og si at neeeeeeeeeeeeeei, disse dekka ville vi ikke hatt!. BOS har jo sagt at dekka er gode nok gjennom å levere bilen med disse dekka. Det kan man ha sine meninger om, men selv den beste kan glemme å sjekke hvilke dekk som står på bilen når man står der med lykke i øynene og mottar ut sin nye/brukte bil!

Jeg tenker at disse dekka med rimelig sannsynlighet er like gode eller bedre enn mange av sommerdekkene der ute, spesielt de rimelige dekka fra Asia. Jeg har selv fått levert biler med nesten-nye Korea-dekk, jeg kjørte hjem og sporenstreks til nærmeste dekksjapp ved første anledning og bytta dem ut. Ved en anledning faktisk både sommer- og vinterdekka, på en bruktbil som var et så greit kjøp ellers at jeg ikke hadde hjerte til å belaste selger med dette. Dekka var jo mer enn lovlige, ikke sant? Da har man egentlig ikke en "sak", men jeg har kjørt lenger enn langt opp gjennom åra, og er blant dem som er over gjennomsnittet opptatt av å ha om ikke de beste dekka, så iallefall gode dekk. Unntaket er nettopp ifht piggfrie vinterdekk: der velger jeg konsekvent det beste av det beste, i praksis Nokian Hakkapellitta, og når de ligger på 3-4 mm gjenværende mønster, kjører jeg dem ut på den siste sommeren.

Ja, piggfrie vinterdekk er nok et par hakk dårligere på sommerføre, spesielt våt vei, enn de helårsdekka dere har på bilen, bla vil bremselengden være noe lenger - mange hevder "kritisk mye lenger". Men - der som ellers - det dreier seg om å ha en defensiv kjørestil der man legger vekt på å lese veien og tilpasse farta etter forholdene. Den kloke kjører på en slik måte at man ikke bruker opp de ekstra sikkerhetsmarginene man måtte ha i bilens passive og aktive sikkerhetsystemer, enn si eventuelt firehjulstrekk. "Farlig" med lengre bremselengde? Unektelig, men som vi vet, Newton-mekanikken er ikke opphevet, bremslengden er proporsjonal med kvadratet av hastigheten. Det skal mao ikke spesielt stor reduksjon av hastigheten til før man mer enn kompenserer for økt bremselengde. Nei, jeg er på ingen måte noen "sinke" i trafikken, men jeg blir ofte forbikjørt. Det gjør meg ingen verdens ting, jeg kjører jevnt og trutt og får derved en grei gjennomsnittshastighet, viktigere å komme helskinnet frem enn å havne i grøfta.

Sånn bør man egentlig alltid tenke, spesielt under de forholdene der man måtte ha dekk som ikke er helt optimale på f.ex våt veibane. Det vil jo egentlig være sånn om man har de beste dekka som finnes også, ikke sant? Det vil alltid være en grense for hvor godt dekka griper, og "smartingene" som innbiller seg at "aktiv" kjøring er meningen med livet, vil neppe ha noen som helst problemer med å klare å havne i grøfta uansett! Selv ikke om de skulle ha racingdekk av den sorten som bokstavelig talt suger seg fast på våt vei. Ja, jeg har prøvd sånne dekk en gang i tiden på motorsykkelen min, det var fine greier, men de slites jo så raskt ned at man formelig kan se at gummien hopper av!

THE BOTTOM LINE er at dere selv er de fremste ekspertene på om dekka er gode nok til det kjøremønsteret, den kjørestilen dere har. Som nevnt over, har de fungert greit til nå, jolly fine, kjør dem ut og bytt gjerne til gode sommerdekk ved neste korsvei. Verre er det ikke, og kjører dere ikke spesielt mye i året, vær ops på at det nok kan være lurt å følge litt ekstra med på åra for disse dekkene: dekk er ikke helt "ferskvare", men de blir hardere over tid. Det forringer egenskapene, på et punkt bør man rett og slett bytte selv om det fortsatt er lovlig mønster. NAF anbefaler som kjent litt mer mønster enn lovkravet, det er slett ikke en dum tanke, ellers anbefaler bransjen 5 år som en veilledende norm ifht alder. Det kan være greit, men man må vurdere litt selv også. Sist gang jeg bytta sommerdekk, bytta jeg dem på 3 hhv 4 mm, med firehjulstrekk på bilen må alle dekka byttes samtidig, og jeg ville ikke ta sjansen på å slite dekka ned under 3 mm på en planlagt utenlandstur på noen tusen kilometer i en nasjon der tempoet i trafikken er et helt annet enn her hjemme. Det er hva jeg tenker på med å vurdere litt sjæl: bedre føre var enn etter snar prinsippet er ganske lurt å ta med seg her også! Lykke til videre med en feiende flott bil!

Antall visninger