Revisjonshistorikk [tilbake]

Du har litt Ole Brumm tanker her, om budsjettet er låst, ja da får du liksom ikke BÅDE lav kjørelengde OG en "nyere modell". Prisen i bruktmarkedet har som kjent et jevnlig verdifall hvert år, jo flere år på veien, jo billigere blir bilen, etter X år passer en ellers dyr bil inn i ditt budsjett, hipp hurra, o fryd og glede! Den ANDRE faktoren som påvirker prisen på en bruktbil, er kjørelengde, og siden mange går rundt og innbiller seg at bilen ramler fra hverandre når den har rulla sine første 100.000 km, ja da vil en bil som blir kjørt av f.ex en proffesjonell bruker - si en taxi - passe inn i budsjettet ditt etter færre år på veien!

I min verden er det sånn at antall år på veien som regel er dårligere karma for bilens faktiske stand enn antall kilometer. Jeg er rett og slett så kynisk at jeg tenker at en god bil smaker best etter 300.000 km, da begynner den å bli godt innkjørt. Så ja, jeg ville ikke hatt problemer med å velge en si tre år gammel ex-taxi som var kjørt 3-500.000 km av en proffesjonell bruker, gjerne i et område av landet der kjøringen i stor grad var langkjøring, fremfor en 10 år gammel privatkjørt bil med 100-150.000 km på telleren. Nyere bil gir flere fordeler, dels er "barnesykdommer" borte-vekk, dels er det jevnlig oppgraderinger fra fabrikantens side, også hos Volvo.

Kanhende vårt store orakel Benny kan si noe om spesifikke modeller av denne feiende flotte bilen, ellers er det så enkelt som at dette er litt som smaken og baken, til syvende og sist er det bilens faktiske stand som avgjør om du gjør det noen velger å kalle "et godt kjøp" eller ei. Igjen, noe kynisk sett, kjørelengden er bare et tall, en hvilken som helst bil som har vært underlagt et normalt godt regime for service og løpende vedlikehold, herunder understellsbehanlding med jevnlig etterbehandling, bør kunne levere minimum 4-500.000 km uten nevneverdige problemer. Selvfølgelig, forutsatt at du fortsetter å passe på bilen og kjører med vett, det er ikke noe problem å ødelegge en bil på utrolig kort tid om man slarver eller er blant dem som innbiller seg at en "aktiv" kjørestil er meningen med livet! Be advised, D5 diesel er en fantastisk motor for oss som har sett lyset og innsett at diesel er kongen på haugen for alle som kjører litt lenger enn til og fra butikken!

HER VIL JEG TILFØYE AT du kanhende burde tenke tanken på å utvide "søket" til vanlige Volvo V6O, eventuelt andre Volvo-modeller, både stasjonsvogner og sedan, med firehjulstrekk. Det er mange flotte biler fra Volvo, og jeg tenker at om du ikke bor et sted med mye snøfall og dårlig brøyting, evnt har en ekstremt dårlig tømmervei til hytta, ja da trenger du rett og slett ikke denne "høye bakkeklaringen". En "vnalig" bil med AWD har - for alle praktiske hensyn - mer enn god nok fremkommelighet, og du slipper å betale ekstra for merkelappen "SUV"....du får mao mer bil for pengene. Spesielt gjelder dette om du velger sedan i Norge, norske bilkjøpere har ikke forstått at sedan er et minst like godt valg som stasjonsvogn om du ikke har en St Bernardshund som må ha "eget hus" der bak! Dernest er det sånn at ekstra bakkeklaring gjør mye med kjøreegenskaper, komfort osv osv, og det er liksom ikke bare positivt. Verdt å ha i bakhodet!

Ellers kan du gjerne ta en utskrift av en sjekkliste for bruktbilkjøp fra nett og krøsse av etter som du får klarhet i de respektive punktene. Men når du finner en grei bruktbil du kan tenke deg å kjøpe, ja da er det et faktum at selv en faglært bilmerkaniker ikke er i nærheten av å kunne "sjekke" en bruktbil godt nok der ute på tunet hos selger. Da er det en ting som gjelder: NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontakten! Du får et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplukten er oppfyllt. Og som vi vet, det er mye ryddigere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpet enn ETTER, evnt et passende prisavslag. Neeeei, "tilstandsrapport" fra selgers eget verksted er IKKE det samme, altfor ofte sier slike "rapporter" alt og ingenting! En endeløs rekke av "OK" sier ingen verdens ting om f.ex dekk som aaaaaaaaaaaaaaakkkurat overholder lovens krav! I verste fall sitter du med en regning for to sett nye dekk etter den første måneden!

"Nylig EU-kontroll"? Kjekt å ha, men det sier ikke noe mer enn at skiltene ikke ramler av sånn av seg selv før neste EU-kontroll, subisidært neste utekontroll ved SVV. Ja, en NAF-test koster mellom 1500 og rundt 2500 for medlemmer - litt mer om du ikke er medlem - men medlemskap uten veihjelp koster ikke stort - og gir deg bla 2x45 min fritt rettsråd pr år hos NAF sitt nettverk av samarbeidende advokater....greit å ha om du får den berømte idioten bak fleisen i svingen og er forsikret i et unevnelig selskap som er veldig opptatt av å avgjøre alle saker med "skylddeling" - til og med i tilfeller som det jeg nevner!

The Bottom Line er at det ikke skal rare feilen/mangelen til før det lønner seg VELDIG å overlate sluttsjekken til proffesjonellle. Og setter selger seg på bakbeina, ja da går du bare videre, det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute! Vær også klar over at Sverige er et Volvo-paradis, flere svenske forhandlere har et fiks-ferdig opplegg for eksport til Norge! Flere biler å velge i = gode muligheter til å gjøre skikkelig gode kjøp! Lykke til!

Antall visninger