Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, om ikke bilen skal kjøres stort, er det hipp som happ med hybrid eller ren benziner. Fordelen med en ren benziner er mindre teknikk som kan gå i støkker. At du bruker noe mer drivstoff, har liten betydning i den store sammenhengen med moderate kjørelengder. Jeg antar ellers at bakgrunnen for at du tenker bensin, har med et kjøremønster for bil nummer to som i alt det vesentligste vil begrense seg til småkjøring.

For meg fremstår Clubman som en overprisa liten bil, om du skal ha en fullgod "reservebi" er Yeti et klart bedre alternativ. Der vil vel Mini-fansen hevde noe annet, men bilen er uansett ikke like "simply clever" som en Skoda. Det er også et par andre småting med Mini, det er ikke alltid like "greit" å være den som skal utføre sevice og vedlikehold. Ja, som du sier, det er biler med hybride drivlinjer i markedet, men prisforlangende for disse er såvidt høyt at det - som nevnt over - egentlig ikke har noe mening for det bruket du skisserer.

Yeti har en begrensing: biler med de små motorene hhv kun forhjulstrekk har ikke spesielt mye mer hengervekt enn den bilen dere har. Ja, det er mye greiere å kjøre lengre strekninger med en konvensjonell drivlinje kontra en elbil, men skal du ha hengervekt på den andre siden av 1,5 tonn må du ha firehjulstrekk og minimum 1,4 bensin med 150 hk. P.t har du f.ex DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=280570062

Med snaue 200.000 får du 1800 kg hengervekt og grei bil for pengene, noe stiv pris kanhende, men 4x4 og en relativt populær bil som det ikke er spesielt mange av i markedet, faller ikke voldsomt i pris. Ja, det finnes også eldre biler, men som vi vet, TDI er ofte det foretrukne valget blant de som har kjøpt ny Skoda/VW de siste 30 åra. Ja, om du har litt langkjøring, dvs lenger enn 3 mil med landeveiskjøring si en gang eller to i måneden, kan det fort gå greit, men DPF og utpreget småkjøring er ikke en spesielt god kombinasjon. Jeg har selv Golf TDI, som pensjonist blir det mer småkjøring enn jeg strengt tatt setter pris på, men vi har iallefall 5-6 mil på landeveien si en gang i uka. Bank i bordet, jeg har ikke hatt DPF-warning mer enn en gang, da forsvant varselet etter en tur på landeveien med et gir lavere enn normalt, for aldri mer å komme igjen. Og fordelene med diesel, det er like lavt eller lavere forbruk enn en hybrid, uten at det betyr allverden for deg, og høyere komfort. Ellers har de små dieselmotorene og bensinmotorene en ting felles: de smaker best med DSG-kasse, om du ikke er ovseleg glad i giring. Husk: DSG-kassa hhv Haldex-systemet SKAL ha oljekift hhv filterskift hver 60.000 km!!!! Dernest skifter den kloke motorolje hhv oljefilter hver 15.000 km, longlife-service burde vært forbudt ved lov!

Og når du har funnet en god bil: spander understellsbehandling evt etterbehandling like godt først som sist, kfr etterfølgende. Mye billigere enn å reparere rustskader i fremtiden!

Mhp benzinerne er det en ting å være ops på med Skoda: 1,2 hhv 1,4 TSI hadde kamkjede og en heller uheldig strammer frem til ca 2013. Motorhavarier er ikke uvanlig. Detfor må du sjekke dette spesielt, fra en gang rundt 2013 kom det nye motorer med kamreim og ny strammer som holder leeeeenge. Ellers er det rust, rust og atter rust som er et potensielt problem med Skoda hhv VW (og flere andre bilmerker) , det er så enkelt som at den norske importøren gir beng i "norsk" rustbehandling når bilene kommer til landet. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke i nærheten av å være "god nok"! Ja, noen biler bir understellsbehandlet av eierne, men be advised, mange "glemmer" etterbehandling, og som vi vet, godstoffet tørker inn etter 2-3 år. Derfor er det en ting som gjelder - forøvrig også for Clubman og i det hele tatt de fleste bruktbilhandler: NAF-test, 60 pkt eller full, når du har undersøkt det du klarer selv og har en bil du kan tenke deg å kjøpe.

Det er så enkelt som at selv en faglært bilmekaniker ikke har en sjanse til å "sjekke" en bruktbil der ute på tunet hos selger. Og testen - den SKAL gjennomføres FØR kjøpekontrakten underskrives. Ryddig for begge: du får et minimum av trygghet, selger får dokumetnert at opplysningsplikten er overholdt. og som vi vet, det er uendelig mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet! Eventuelt et passende prisavslag. Og nei, "tilstandsrapporter" fra bruktbilselgerens eget verksted sier altfor ofte alt og ingenting, en passe liste med "OK" uten tilleggsopplysninger er ikke verdt papiret den er skrevet på. "Nylig EU-kontroll" er i samme leia, det er kjekt å ha, men sier ingen verdens ting om bilens faktiske tilstand ut over at skiltene får lov til å henge på et par år til. Ja, en NAF-test koster litt, men er det begynnende kritisk rust, ja da er det bokstavelig talt en veldig god investering!

Og der er vi egentlig ved poenget: å gjøre et godt kjøp mhp bruktbil dreier seg om å velge en bil i best mulig stand. Som regel er antall år på veien et større problem enn noen hundre tusen kilometer fra eller til, jeg har gjennomgående kjørt mine VW diesel 4-500.000 km før de har gått videre til neste lykkelige eier eller blitt smadret av den berømte idioten rundt svingen, sånt skjer. Men såpass mener jeg en god bil bør levere - ellers gjelder første hovedsetning: ta vare på bilen og den tar vare på deg. Forøvrig ville jeg i ditt sted også tenkt tanken på å sett på Mitsibushi Outlander, der får du mye plass og en gjennomgående god og grei bil for en hyggelig pris. Med 5-6 år snakker vi om biler etter den store revisjonen - facelift kalles det vel - rundt 2012. Den hybride drivlinjen er formodentlig det som er mest aktuelt for deg, vel verdt å kaste både et og to blikk på. Lykke til!

Antall visninger