1 | opprinnelige versjon |
Som Kamerat Wizard sier, her kan "alt" være galt. Det som stikker ut som en vond finger på den bilen som ligger ute for salg, er antallet eiere.....med tre eiere er det overveiende sannsynlig at minst to av dem er yrkesbrukere. Det kan du jo finne ut av om du sjekker tidligere eiere, men det er en setning til som tilsier at dette er en bil man ikke engang tenker tanken på uten en NAF-test: prisen kan "diskuteres". Om du er i markedet for en slik bil, betal heller litt mer for en nyere bil, fortrinnsvis privatkjørt eller kjørt i "lett" tjeneste, med en, maks to eiere. Se gjerne hen til Citroen Berlingo med det samme du er i gang, som Opel er Citroen et merke som av en eller annen grunn ikke er særlig attraktivt i Norge. Det gir mer bil for pengene. Kjørelengden er ikke nødvendigvis et problem, det er først og fremst antall år på veien som tar rotta på en bil, men små varebiler blir altså altfor ofte nedlessa med eierens "habengut". Enkelte biler er imidlertid i privat eie...som pendlerbiler....det er gullgjeve greier!
Den virkelige høydaren er - der som ellers - rust, rust og atter rust. Og nei, du klarer ikke å "sjekke" bilen godt nok der ute på tunet hos selger...! Derav dette med NAF-test, det koster litt, men det er MYE billigere enn å bli sittende med en bil der skiltene drøsser av ved neste EU-kontroll. Og nei, du "tar" ikke rusta, rusta tar deg! Å reparere rust er som kjent ikke noen gjør-det-selv-jobb for de fleste av oss, og det er fryktelig dyrt å reparere rustskader ellers....derfor bruker man heller tid og ressurser på å finne en bil i best mulig stand, og betaler gjerne litt mer. Det lønner seg - veldig!