Revisjonshistorikk [tilbake]

Den enkleste måten å få ned drivstoff-forbruket på....gitt at du opplever et høyere forbruk enn forventet i utgangspunktet....er å se på kjøremønsteret og egen kjørestil. Om du har mye småkjøring, ja da kan du kanhende planlegge kjøringen litt bedre, eventuelt ta på deg skoa og gå til butikken f.ex....fremfor å ta bilen. Dernest er det en sikker vinner for mange å lære seg å lese veien og trafikken bedre, og omsette dette i jevnere kjøring: mindre bruk av bremsene, minde bruk av gasspedalen for å få opp farta igjen. Og som vi vet, dette me å kjøre på momentet fremfor å jage turtall - kall det gjerne litt mer traktprega kjørestil der du har det litt mindre travelt - igjen dette med å kjøre mykere - det er der du virkelig kan spare både 10 og 20%, kanhende enda mer. For min del klarer jeg lett å komme ned i lave 0,4 med en dieselbrenner i omtrent samme klasse som din, attpå tilk med firehjulstrekk IO snitt året i mellom snakker vi rett nok 0,5, men som pensjonist har jeg mer småkjøring enn i de åra jeg ennå var i arbe', dengang hadde jeg et kjøremønster med mer enn 90% langkjøring, si over tre mil, om jeg først satt meg i bilen.

Og dette med å tukle med bilens styringsystem - det er dødfødt, selv om de som tilbyr denslags tjenester ofte lover både en hel stall med ponnyer ekstra OG lavere forbruk. Tro meg, det er bløff fra A til Å, dernest kommer dett med lovligheten inn i bildet: den som leser det som står med liten skrift fra slike aktører, vil ofte finne en setning som sier at det er "kundens ansvar" å sørge for nødvendig dokumentasjon for å få endringene godkjent. Dette er i praksis en umulighet å fremskaffe for en arme kunden, derved står man der, med en bil som ikke lenger er i samsvar med typegodkjenningen og følgeliger kan ilegges bruksforbud på stedet om man blir tatt med buksene nede. Og det skjer!

Andre ting du kan gjøre for å få ned forbruket, er å ha et bevisst forhold til rullemotstand når du velger dekk, jeg kjører f.ex på Nokian både sommer og vinter, i begge tilfeller er det et greit kompromiss mellom veigrep og rullemostand, med relativt sett noe lavere forbruk enn jeg ellers kunne hatt til følge. Du kan med fordel også sjekke luftrykket av og til, noen sier du kan legge deg på LITT høyere lufttrykk for å spare drivstoff, med trykk på LITT, for mye luftrykk kan gi mer dekkslitasje enn du setter pris på. Og jo, google er forstatt din beste venn, mange tips for å spare drivstoff, men de jeg har gitt her, er blant de viktigste.

Antall visninger