Revisjonshistorikk [tilbake]

tja, det som høres for godt ut til å være sant, er som regel akkurat det! Ja, man produserer ofte "sanne historier" og brukererfaringer på løpende bånd, men like ofte er det "Mr Smith" der borte i Oklahoma - eller "Fru Hansen" der borte i Ytre Slidre - og hvilken overraskelse - ingen av dem finnes i verken telefonkatalogen eller folkeregisteret! Og verksteder som anbefaler sånt....de har jo ofte flere hatter på hodet, ikke sant? En av dem er tjene-penger hatten. Ja. du kan vel være nogenlunde trygg på at ikke motoren raser etter et par kilometer om et seriøst verksted anbefaler produktet, men derfra til at produktet holder hva det lover - det er a complete different matter! Som regel hjelper det like godt som å pisse i buksa i en mørk dress på en kald vinterdag for å holde varmen!

Og nei, uansett hva slags remidum dette måtte være, det reduserer IKKE friksjonen over tid, det finnes ikke flytende forbindelser som reagerer med noe som helst av materialene som finnes i friksjonsflatene der inne i motoren og binder seg til overflaten. Den greia er det olja som tar seg av, og vil du ha optimale friksjonsforhold og minimal koksdannelse etc etc, ja da sørger du for å skifte olje OG oljefilter hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring, og du bruker selvsagt kun olje med rett spesifikasjon. Dette er jo også gunstig ifht å forbebygge dyre reparasjoner og motorhavarier. Og nei, "longlife" olje er ikke bedre enn hine dages hel eller delsynetiske olje, den samler opp akkurat like mye snafs som før, vi ser det bare ikke like lett! Og den eneste veien ut av motoren for dette snafset, det er gjennom tappepluggen og ved filterbytte. Sånn er det bare - og den veien går jo dette tilsetningstoffet også ved neste oljeskift! Som sagt: det BINDER SEG IKKE til sylinderveggene eller lagerflatene! Det som smører motoren din, er olja og oljefilmen.

Det du ellers kan bruke en gang hver si 100.000 km, er dyserens, STP eller Redex eller annet anerkjent produkt, din forhandler bør ha et på lager. Når det ellers gjelder dette med redusert drivstoff-forbruk: tenk kjørestil: har du diesel, kjører du på momentet, og du kjører omtrent som o mdu kjører tungbil, dvs leser veien foran deg og kjører rett og slett så jevnt du klarer uten unødige oppbremsninger og aksellerasjoner. Jeg har opp gjennom årene kjørt dieselbrennerne i familien på lave 0,4 i snitt året sett under ett, ned mot 0,4 i sommerhalvåret og opp mot 0,5 i vinterhalvåret. Når jeg nå har kunnet "flotte meg" med å handle ny bil, og kjører noe mer småkjøring, dvs under 3 mil i slengen, går det kanhende mer i øvre del her, dvs mellom 0,45 og 0,5 over tid, men ned mot 0,4 ved seriøs langkjøring. Helt uproblematisk mener nå jeg, med halvannet tonn å fløtte på, 150 hk og firehjulstrekk ville vi vært fornøyd i hine dage iallefall! Sagt i klartekst: du kan oppnå mer ved å se på kjørestilen din, enn på å svi av pengene på mirakelkurer som ikke holder vann. Jeg mer enn mistenker at mange av de som hevder sånne ting "virker", faktisk også, ubevisst eller bevisst, tilpasser kjørestilen og er mer oppmerksomme.

Prøv med kjørestilen først du...og ta det derfra. Dernest er det en kjent sak at enkelte dekk har høyere rullemotstand, ha det i bakhodet ved neste dekkskifte, dernest kjører du selvsagt ikke med skiboks på taket! Og synes du likevel bilen bruker for meget, ja da er det kanhene et tett luftfilter...eller en dårlig plugg....evnt et dyseproblem...? Legio muligheter, set normalt godt regime for service og vedlikehold skal imildertid plukke opp sånt. Lykke til!

Antall visninger