Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Andreas, her har du funnet fram til en sjelden og kul bil på bruktmarkedet! Det er nok temmelig få som vil skjønne hva dette er, bortsett fra de som har peiling!

Vi snakker altså stor og relativt konservativ sedan fra Volvo. Men under panseret: V8-er på 4,4 liter og 315 hestekrefter. Jeg mener nyprisen lå på rundt 1,5 millioner. Hinsides mye penger da den ble solgt fra 2006-2010. Derfor er det heller ikke snakk om mange eksemplarer på norske skilter. Her tok avgiftene knekken på det meste av potensielt salg.

Kjøper du nå, er prisen en helt, helt annen. Du skal nok være forberedt på at det kan bli noe dyrere å eie denne, enn en S80 med vanlig bensin- eller dieselmotor. Men veldig skummelt tror jeg ikke det trenger å bli. Motoren kommer fra japanske Yamaha, og det jeg har hørt om den, er at kvaliteten jevnt over er god. Deler kan kanskje være litt tungvinte å få tak i hvis det blir nødvendig, det bør du kanskje sjekke helt konkret med en forhandler.

Bilen er framtung. Sjekk derfor bremseslitasje, slitasje på styring og kuler, ledd og foringer i forstillingen som blir litt ekstra utsatt her.

Du bør også få tatt en sjekk på alle slitedeler, samt at alle elektriske funksjoner fungerer som de skal. Her er det mye utstyr, det betyr også mye som potensielt kan gå i stykker. Bilene begynner jo å bli noen år etter hvert.

Jeg har sett eksemplarer som har blitt brukt til mye langkjøring og dermed har høy kilometerstand. Men også biler som tydeligvis blir brukt pent og ganske lite. De siste er helt klart beste bruktkjøp. Gjerne også få eiere - som har visst hva dette er og har tatt ekstra godt vare på bilen.

S80 med V8-motor er helt klart et morsomt og annerledes bilvalg. Dette er fremtidige klassikere og bør tas godt vare på!

Antall visninger