Revisjonshistorikk [tilbake]

Der som ellers, en bruktbil er verdt det den største entusiasten er villig til å betale for den. Jeg tenker at denne bilen vil ha en begrenset, men kanhende veldig entusiastisk kundegruppe. Men 15-16 år gjør jo noe med en bil da - og denne bilen er mer i "entusast" sjiktet enn "veldig-sjelden" sjiktet. Om jeg hadde vært i markedet for Mercedes C-klasse, ville jeg definitivt sett ettter en bil uten altfor mye utstyr (som kan og vil gå i støkker) og en mer "folkelig" motor jeg er mer praktisk anlagt enn entusiast. Sagt i klartekst: det er ikke sånn at "mye utstyr" og svær motor er noe som gir voldsom uttelling på prisen man oppnår i bruktmarkedet. Ja, det gjør kanhende bilen mer attraktiv for en kundegruppe som har større betalingsvilje - les entusaser - men det betinger at selgeren legger seg litt i selen og gjør en god jobb med å presentere bilens fortrinn.

Men likevel: skal man få til et faktisk salg, må man ligge på et prisnivå som markedet oppfatter som riktig - uansett om kundegruppen er aldri så mye entusaster. Og der kommer det du egentlig spør om: den prisen - den finner du om du sjekker tilsvarened biler i markedet. Det gir et circa utgangspunkt, legger man seg litt lavere - glem aldri at si 199.000 har en vesentlig sterkere apell til kjøperne enn 200.000 - da vil man kunne fange interessen hos flere potensielle kjøpere og iallefall teoretisk kunne oppnå en bedre pris.

Ikke mange biler i markedet? Tja - mange nok til å kunne gi en pekepinn. Om man supplerer med biler for salg i det være sg Tyskland eller Sverige, vil man få et enda bedre grunnlag - det er jo så enkelt som å bruke tollvesenets kalkulator ogfå ut en estimert pris inkl norske avgifter. Igjen - det gir en pekepinn. Siden den aktuelle bilen knapt nok er brukt, og har litt tustyr, ja da er den - igjen nteoretisk - verdit litt mer. med trykk på LITT - 15-16 år gjør noe med en bil - uansett hvor mange stjerner den har i grillen. En måte å overbevise potensielle kjøpere om at bilen er i eksepsjonelt god stand, er å innhente en full NAF-test ved et evetnuelt salg: det gir selger dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfyllt - og et knallgod salgsarbument om bilen fremstår som i topp stand.
Hva denne konkrete bilen er verdtt? Tja - se på DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=273998109 Tilnærmet samme kjørelengde - iallefall på papiret -greit med "utstyr" for de som har dette høyt på lista - og ikke minst - "nylig NAF-test". Det siste er mye mer verdt, sier mye mer, enn en "tilstandsrapport" fra et tilfeldig verksted, enn si "nylig EU-kontroll. The Bottom Line er at om jeg hadde eid en sånn bil, i den stand du beskriver, ville jeg ikke solgt den om det smalt. Jeg ville beholdt den til jeg gikk over til tog og rullator på heltid - mannen kjører jo tydeligvis ikke stort - da er det problemfritt å eie en bil om nok er ørlite grann dyrere både å serve og vedlikeholde enn "biler flest". Hva bilen måtte være "verdt" er rett og slett av akademisk interesse, for eieren her, om han da ikke skulle være så uheldig å få en forsikringskade. Det kan være noe dritt med alle biler som er eldre enn si 3-5 år, men den tid, den sorg, man trenger ikke ta riktig alle bekymringer på forskudd! Jeg tenker at denne bilen har veldig stor affeksjonsverdi og bruksverdi for eieren, den gleden han føler over denne bilen kan rett og slett ikke måles i penger! Måtte han kunne glede seg over bilen i mange år til!

Antall visninger