Revisjonshistorikk [tilbake]

Med såvidt magert budsjett vil kanhende Ford Ranger såvidt smette innafor, ellers ville jeg satt en svær strek over "amcar". Med Amorok skal du lete en stund for å finne en bil i grei stand til den prisen. Japs er helt greit det - men som Kamerat Wizard sier, rust er en svøpe. Om du ikke er redd for en bil som er kjørt noen hundre tusen, kan Toyota HiLux være et alternativ, de må være kjørt litt for å komme ned i en anstendig pris, men dette er en av mine personlige favoritter i pickup-markedet. Dog - vær på vakt mot rust! HER er et søk på finn med disse tre i prisklasse 100-135.000, jeg tenker at du har mer å velge i om du inkluderer japs - her HiLux. En helt annen ting er at det selvfølgelig finnes andre pickup-varianter der ute, og dropper du AWD blir det plutselig ganske billige saker også. Men be advised, diesel har sine fordeler - selv om det nok kan oppstå en "dieselkrise" utpå vinteren - som vi vet - har EU dilta med i den amerikanske handelskrigen og rota det til med både russisk diesel og olje....! Dels har rundt 1/3 av all diesel til EU kommet fra RF, dels er russisk olje spesilet godt egnet til å produsere diesel, jetfuel, bensin...! Trenger jeg si mer? Om ikke en ny "strømkrise", så kan det iallefall bli et hakk dyrere enn vi setter pris på.

Ellers er det jo greit med "komfort" da, men om du ikke kjører mer enn si 20-30.000 i året, er det ikke verdens undergang med LITT mindre komfort. En pickup er IKKE en personbil, uansett. Amorok er som Kamerat Wizard sier, nesten der, men si - nesten. "De andre" vil være greie nok, men f.ex fjæringa vil jo være satt opp for å å ha litt på planet der bak, ikke sant? Det gir lett litt hopp og sprett når du kjører uten last, sånn er det bare. Det følger med på kjøpet - og det kan man egentlig fint leve med.

Ellers sliter antall år på veien mer enn noen hundre tusen kilometer. Jeg ville gått for en bil i best mulig stand, mest mulig "ny", og egentlig bare betraktet kjørelengden som et tall. Om du vil ha et minimum av trygghet, ja da avtaler du NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakt. Selv en faglært mekaniker har ikke en sjanse i havet til å klare å "sjekke" en bruktbil godt nok der ute på tunet hos selger, sånn er det bare. Ellers må du gjerne ta utskrift av en sjekkliste på nett og krøsse av, det er en nyttig øvelse der du kan grovsortere, men den endelige sjekken - den bør du overlate til proffesjonelle. Lykke til!

Antall visninger