Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg er noe usikker på hva du egentlig spør om: understellsbehanlding og etterbehandling generelt, eller rustbeskyttelse på nye biler. Det siste finner du en del om HER: https://www.motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512

Og HER: https://www.motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512

Den enkle og ubehagelig sannheten er at nei, "fabrikkebeskyttelse" er ikke i nærheten av å være "godt nok", du trenger ikke kaste mer enn et blikk under f.ex en ny VW - eller Skoda - for å innse at Møller ikke snakker helt sant. Ja, bunnplata er forsåvidt "beskyttet", men det er bokstavelig talt tynne greier! Alt som er montert under bilen i tillegg - det er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Og siden rust på sett og vis kan sees som en elektrogalvanvisk prosess....den sprer seg som selveste pesten...vel...det er ikke noen hemmelighet at mange nybiler som IKKE rustbeskyttes av den norske importøren når de kommer til Norge, de ruster som kjeks! Du finner flere artikler over emnet hos Motor, ellers kan du jo kaste et blikk under din egen bil. Og nei, hulromsbeskyttelsen er heller ikke spesielt god fra fabrikk - det gjelder flere biler enn VAG sine. Jeg er en av dem som har kjørt familiens nye VW direkte til understellsbehandling, og jeg har flere bekjente med Skoda hhv VW som har gjort det samme. "Rustgarantien"? Den er så alikevel ikke verdt papiret den er skrevet på. Punktum. Finleser du vilkårene. vil du se at det skal ekstremt mye til for å komme gjennom nåløyet der "rustgarantien" dekker noe som helst. Den som har fulgt med i timen en stund, vil forøvrig vite at en unevnelig importør av biler med stjerne i grillen vred seg som i krampe for å unngå å forholde seg til begrepet "garanti" og alvorlige rustskader på nesten-nye biler, ja man stevnet sogar egne kunder for retten for å slippe å ta ansvar - selv om fabrikanten der nede i Tyskland stilte opp fullt og helt! Da vet man hvor landet ligger, ikke sant? Litt sånn er det med Møller også, selv om man i enkelte tilfeller har vært greie med f.ex karosserirust og lakkskader på Audi, er man definitivt ikke like greie med kunder som har Skoda eller VW og opplever rustskader.

Ja, det finnes importører som rustbeskytter bilene når de kommer til Norge, ganske mange faktisk! Det er god sort, trampeklapp! Problemet er at kundene ofte gir beng i jevnlig etterbehandling. Det er uheldig, for "godstoffet" tørker inn etter 2-3 år. Derfor bør understellsbehandling og etterbehandling være en del av ethvert normalt godt service og vedlikeholdsregime - og om du ikke har hørt det før - glem "longlife" service, både TSI og TDI-motorene bør ha oljeskift med filterbytte - ALLTID filterbytte - ved 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring. Og gidder du ikke betale blodpris for olja, bruk et uavhengig, autorisert verksted....sier ikke mer...olja hos Møller er den samme....men kanhende Møllers olje har flytende gull i seg....det antyder iallefall prisforskjellen!

OM DU EGENTLIG SPØR OM HVILKEN UNDERSTELLSBEHANDLING som er "best", ja se det strides de lærde om. Min subjektive oppfatning er at samvittighetsfullt, godt arbe' betyr alt for hvor vellykket en understellsbehandling skal være. Ja, "sauefett", eller fluid-film som noen kaller det, er gode greier, det trenger inn sånn og sånn, men skal vi være ærlige, er ikke dette middelet spesielt robust ifht mekanisk påvirkning. Det skylles rett og slett vekk i løpet av en vinter. Dvs etterbehandling hvert år etter mitt hode. At det kan ha mye for seg i hulrommene derimot - det skal de ha! For min del bruker jeg et Mercasol-verksted, en fyr jeg har brukt gjennom et par tiår. Godt og ekstremt grundig arbe', greie priser siden han holder til utpå landsbygda, ærlig og redelig - hva mer kan man ønske seg? Mercasol har også en produktserie med tyntlytende hulromsbeskyttelse hhv mer robust "godstoff" for understellet, og ikke minst, det holder si 2-3 år. Jeg har lagt meg på 3 år mellom hver runde, dels fordi vi ikke kjører spesielt mye som pensjonister - for min del har jeg gått fra rundt 70.000 km i året på det verste til rundt 20....og i de siste årenes pandemitider er jeg jaggu nede i 15.000 - pluss rundt de 10 med konebilen. Ikke rare greiene, da er rundt 3 år passe. Men be advised, vi bor også et sted med svært milde vintere, dvs lite strøing, desto mer salting med saltloppløsning. Det innebærer lite mekanisk belastning, og jeg spyler bilen jevnlig under - også i vinterhalvåret. Milde vintre har mange fordeler!

Om du tar en titt på DENNE nettsiden finner du mer om Mercassol generelt, ellers er dette altså et familiefirma, der han far sjæl har holdt det gående i en årrekke. Anbefales på det varmeste om du bor i rimelig avstand, ellers er Mercasolkjeden blant dem som er opptatt av kunnskap og opplæring: https://www.handeland-antirust.no/

Det som skiller GODE hhv DÅRLIGE og BILLIGE aktører, er at sistnevnte ikke engang gidder å demontere plastdekslene vi ofte finner under nyere biler. De slarver derved også med rengjøringen og etterfølgende tørking, derved kan de sprøyte på så mye godstoff de bare vil, det hjelper ikke - ingenting blir bra når det er dritt under. Sånn er det bare! Hos en seriøs aktør kan jobben ta både to og tre dager, det er mye arbe' om det skal gjøres skikkelig. Sjekk gjerne referanser hhv gode venner, eller avlegg aktuelle firmaer et besøk, se etter orden og struktur, se etter god HMS - sjekk hvordan arbeidet utføres - og spør i vei. Når du finner en god samarbeidspartner, da holder du på dem. Ellers er det ikke umulig at din lokale merkeforhandler kan gi anbefalinger - her hvor jeg hvor jeg bor - tilbyr både Skoda- og Mercedes-forhandlerne en full understellsbehandling på nye biler før levering til en grei pris. Så jo - det finnes mange gode merkeforhandlere hos både Møller og BOS, også det gjelder bare å finne dem! Lykke til videre med en feiende flott bil!

Antall visninger