1 | opprinnelige versjon |
Med et budsjett stort kroner 350.000, gjerne mindre, kan du stryke elbil fra tavla like godt først som sist: du får ikke en elektrisk "SUV" til denne prisen, langt mindre en elbil med "god rekkeviddde" og resten av ønskelista. Om jeg hadde vært i markedet for "SUV", ville jeg for min del tenkt i retning av VW Tiguan eller Skoda Kodiaq her, sistnevnte er den rene kongen på plass, og en 2017-modell er faktisk innafor rekkevidde. Ellers er både Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander knallgode alternativer om du kan leve med japansk. Spesielt Outlander gir mye god bil for pengene, og du kan velge i både hybride og konvensjonelle drivlinjer. Hva som er best for dere, avhenger av kjøremønster og behov. Har dere mye langkjøring, vil diesel være kongen på haugen, har dere et passe blanda kjøremønster med en del småkjøring, er det slett ikke dumt med en hybrid benziner! For delen med de to siste alternativene er at du får en si inntil to år nyere bil med vesentlig kortere kjørelengde enn om du velger Skoda eller VW.
Ta deg uansett god tid, prøvekjør aktuelle biler, og med en bil som har noen år på veien, er det en ting som gjelder: NAF-test - FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten. Avtal med selger om slik test ikke foreligger, det gir deg et minimum av trygghet, og selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er overholdt. Og som vi vet: det er så mye ryddigere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten foreligger, evnt et passende prisavslag. Om du kjøper hos forhandler, samme greia: en "tilstandsrapport" evnt "nylig EU-kontroll" sier alt og ingenting om bilens faktisk stand. Alfa og omega for et greit bruktbilkjøp er nettopp dette: å finne en bil i best mulig stand. Og nei, du klarer nok å ta "grovsjekken" selv, ta gjerne en utskrift av en sjekkliste fra nett, men den endelige sjekken - den bør overlates til de som kan det.
Ellers tenker jeg at du også bør prøve en vanlig stasjonsvogn som f.ex Skoda Octavia eller VW Passat evnt VW Golf stasjonsvogn. Merkelappen "SUV" koter litt ekstra liksom, uten at du får veldig mye mer for de ekstra tusenlappene. Hofteproblemet? Vel, jeg har selv moro med litt av hvert i samme sjangeren, trickset er å bruke et alvt minutt ekstra på å gå ut og inn av bilen, gjerne ta armene til hjelp og senke seg ned hhv løfte seg ut. Jeg har levd med "vondtene" i så mange år og kjørt så mange forskjellige biler pga et yrke der jeg i stor grad har vært "farende fant" hos arbeidsgivere med en drøss varianter over temaet "tjenestebil", ja til og med tungbil har jeg kjørt en gang i tiden! Og som du nok vet, sånne "vondt'er" blir ikke bedre med åra. For min del er dette med gode seter som støtter rygg og hofter på en god måte viktigere enn høyda over bakken. Derved er det ikke sagt at man skal velge det laveste lave, man velger gjerne et kompromiss - som de jeg nevner jo er. Vær også ops på at du får både Skoda og VW sine stasjonsvogner i versjoner med noe høyere bakkeklaring, hos Skoda heter disse versjonene "Scout", hos VW "Alltrack". Verdt å vurdere, ellers oppleves Mitsibishi Outlander mer "stasjonsvogn" enn "SUV". Lykke til!