Revisjonshistorikk [tilbake]

Et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling og jevnlig etterbehandling inkludert, er et godt utgangspunkt. Nå kjenner jeg ikke Volvos serviceprogram, men oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, max 20.000 km ved mye langkjøring, er en selvfølge her, "longlife" intervaller, som unevnelige fabrikanter har lagt seg på, burde vært forbudt ved lov, det er så enkelt som at "moderne" olje samler opp akkurat like mye snafs og kondensvann som før, og degraderes deretter. Og dette med understellsbehandling - det koster litt, men som du vil se om du søker litt på f.ex Motors nettsider, også Volvo ruster, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke i nærheten av å være god nok for norske vinterveier og veivesenets evige bruk av kjemikalier som får stålmarken til rape av fryd!

Dernest - en undervurdert ting: kjør med vett! "Aktiv" kjøring er en skikkelig høydare for å ødelegge en ellers god bil på no time. En god ting med en dieselbil er å lære seg å kjøre på momentet fremfor å piske turtall, det gjør mye med drivstofføkonomien, men enda mer for motorens levetid. Tenk også OLJETEMPERATUR når du legger i vei, å piske turtall på kald motor er å tigge om trøbbel - det gjelder alle konvensjonelle motorer! Og som vi vet, en dieselmotor har lite spillvarme, det tar altså en stund før olja når det vi kan kalle driftstemperatur. Ja, man må gjerne mene at 50 grader er nok, men for min del er jeg snill med gasspedalen til olja ligger på 80-90 grader med mine VAG TDI. I praksis innebærer det et par-tre mil ved de temperaturene vi har her i vest - hadde nær sagt året rundt. Ved minus 10 og mer, ja da er man ekstra oppmerksom på dette, og ved 20 blå, da har jeg opplevd at motoren ikke blir driftsvarm uten hjelp fra dieselvarmeren. Sånn er det bare, ikke noe problem så lenge man er oppmerksom på det, det er liksom prisen man betaler for høy virkningsgrad og lite spillvarme = lavt drivstoff-forbruk.

At "oppskriften" over fungerer? Tja, jeg har ikke eiet så mange biler opp gjennom livet, årsaken til det er enkel og grei at jeg tror på å ta vare på bilene mine og eie dem lenge, typisk kjører jeg dem til kilometertelleren bikker 4-500.000 km før jeg lar dem gå videre til neste lykkelige eier hhv lar dem bli spiker, alt ettersom. Såpass skal en god bil kunne levere uten nevneverdige problemer, og en kvalitetsbil som Volvo har som vi vet, et godt rykte i så måte! Noe kynisk sett, det blir litt som med hunder, det er egentlig langt mellom direkte dårlige biler, men du og du, så mange bileiere som lar bilene gå for lut og kaldt vann! Ta vare på bilen og den tar vare på deg er en god leveregel! Gjør du sånn med kona også, ja da kan det fort gå deg veldig bra her i livet!

Om bilen holder seg godt i pris fremover? Overveiende sannsynlig, Norge er et land med store avstander, det endrer seg ikke verken i dag eller i morgen, og vi har det som kalles "spredt bosetting". Legg til at det er fullstendig urealistisk å innbille seg at "elektrifiseringen" vil gå så kjapt som tilhengerne av denne rådyre symbolpolitikken vil ha det til, dels fordi Norge er Norge: vi har det vi kan kalle iboende svakheter i såvel høyspentnettet som distribusjonsnettet for elektrisk kraft. Dernest har vi en situasjon der det norske kraftoverskuddet vil bli "nulllet ut" sånn circa i 2025. Og dette er FØR vi tar dette med "utenlanskablene" og bla kontraktfestede leveranser av bla ufattelige mengder med norsk vannkraft til det tyske jernbanenettet! Dette kan man selvfølgelig mene mye om, men at det vil legge føringer for hvordan vi bruker elektrisk kraft i Norge fremover, det er bombesikkert!

Like bombesikkert er det at den amerikanske handelskrigen mot den russiske føderasjon og ellers alle som man betrakter som "konkurrenter" osv osv i det geopolitiske spillet vil påvirke såvel prisnivået som tilgangen på energi, spesielt for EU. Dels fordi det man plutselig har rota det til med sin største og mest pålitelige leverandør av energi noen sinne, dels fordi det ikke finnes ubegrensede mengder med energi i markedet - det er ikke "bare" å kjøpe av noen andre eller "diversifisere", som det heter på fint! Dette vil uvegerlig føre til at både prisene på elektrisk kraft - men også på konvensjonelt drivstoff som bensin og diesel - vil gå like lukt til himmels, og holde seg der - langt inn i evigheten! Med norske særavgifter på toppen vil det naturlig nok gjøre noe med dieselprisene også. "Trøsten" er at forholdene nevnt over sparker beina unna "elektrifiseringen" også, alt blir rett og slett dyrere! En skikkelig joker kan meget vel vise seg å bli tilgangen på diesel, der er det to dumme ting som påvirker oss i Norge: dels er vi faktisk IKKE selvforsynte med bensin og diesel, der som med strøm, vi eksporterer mye, og vi har bare ET ENESTE rafinneri! Dernest har seg sånn at russisk olje er svært godt egnet til produkson av nettopp...diesel! Når mengden russisk råolje i markedet går ned, for ikke å snakke om at man har prestert å skyte seg sjæl i begge føttene ved å sanksjonere ferdig raffinerte produkter som diesel fra den russiske føderasjon, ja da burde det ikke komme som en bombe at det ikke bare er GASSLAGRENE som er historisk lave der nede i EU, det samme gjelder DIESEL-LAGRENE!

Poenget? Den kloke tenker som min gamle mor: dropp bekymringene, halvparten av sorgene kommer aldri! Men som du ser, det er en hel drøss momenter som kan påvirke hvor mye bilen din vil tape seg i verdi i årene fremover, og ikke bare det, det kan svinge opptil flere ganger gjennom året! Jeg er så kynisk at jeg fortsatt har en enkel strategi: når jeg nå i moden alder kunne unne meg å kjøpe ny bil etter mange år med mer eller mindre spennende bruktbiler, ja da kjøpte jeg bil etter behov og kjøremønster, og har samme strategi som før: jeg kommer til å eie og kjøre bilen i mange år fremover, når den har rulla sine 500' eller deromkring, da tar jeg opp til vurdering om jeg skal kjøre den noen hundre til, eller om min egen alder og helse tilsier at det er på tide å gå over til tog på heltid. Så enkelt er det, og i ditt sted har du en bil som med letthet kan levere både 4 og 500.000 kilometer til. Om det ligger 10 eller 20 år frem i tid, se det tar du etterhvert. Det eneste som er sikkert ,er at jo lenger du eiere en bil, jo mindre blir det årlige verdifallet i kroner og øre. Ergo blir det totale verdifallet "jevnet ut" mer og mer, jo lenger du eier bilen! Det er så enkelt som at det RELATIVE VERDIFALLET - altså verdifall i prosent - er sånn tilnærmet konstant de første 10 -12 åra i avgiftsnasjonen Norge. Derfra and on blir det mer bop-bop, me dåra vil bilens faktisk stand være den viktigste faktoren for bilens verdi. Uansett, det største verdifallet i kroner og øre er jo egentlig allerede tatt på din bil, det betyr at du egentlig kan le hele veien til banken om du eier bilen i si 5 år eller mer!

I det hele tatt: med en Volvo som meget vel kan bli en ny klassiker kan du meget raskt risikere å kjøre rundt med et evig smil gjennom hele eiertiden! Lykke til videre med en feiende flott bil!

Antall visninger