Revisjonshistorikk [tilbake]

Strengt tatt gjør Tesla som de aller fleste: man knytter til seg et nettverk av underleverandører på et eller annet vis, evnt etablerer sine egne fabrikker på gunstige steder, alt ettersom. Ja, man har en form for utviking, men når det gjelder sånt som understell etc, hvorfor finne opp kruttet når man egentlig ikke trenger å gjøre mer enn å utforme en spesifikasjon og finne noen som kan levere deler som passer til denne? Langt bak i maurhjernen mener jeg å ha fått med meg at Tesla iallefall tidligere har hatt en form for samarbeid med Mercedes, der Mercedes har levert det man er gode på i form av understell og hjuloppheng, og fått del i Teslas elbilteknologi tilbake. Win-win for begge.

Når det gjelder elektronikken, er det jo langt på vei samme greia der, ja, man kan alltid utforme en mer eller mindre dyptgående spesifikasjon, gjerne like ned til enkeltkretser, men til syvende og sist er ikke elektronikkproduksjon akkurat innafor "kjerneområdet" til en bilprodusent. Der kommer også samarbeid med underlevernadører inn i bildet, fra skjermer og styringtsystemer til kraftelektronikken. Ikke noe kontroversielt i dette, det er en måte å holde kostnadene nede på, samtidig som man overlater selve produksjonen av f.ex en styringsenhet til de som kan det, på samme vis produserer ikke de som leverer styringsenhetene halvlederbrikkene selv, de kommer ofte langveisfra. vanligvis Taiwan. Dette kan vi like eller ikke like, alt var så meget enklere før! Men jo, Tesla og "de andre" produserer selvfølgelig i noen grad deler selv også, f.ex karosserideler, men "egenproduksjon" kan like gjerne foregå ved en fabrikk som er kjøpt opp, ikke sant? Kfr at Tesla anlegg der nede i California en gang i tiden huset produksjon av både GM og Toyota!

Antall visninger