Revisjonshistorikk [tilbake]

Æsj, dette er kjedelig. Jeg tviler på at det har noe med fjærer og tårnlager å gjør.
Dette henger nok sammen med noe som går rundt. Altså felg, dekk, nav og drivaksler. I verste fall differensial.

Det høres jo også ut som bilen din har fått seg en seriøs kilevink når du kjørte ned i hullet. Hadde jeg vært deg er det aller første jeg ville gjort er å avbalansere alle fire hjulene grundig en gang til, samt sjekke felger og dekk nøye. Jeg er nesten sikker på at feilen ligger her. Er felgene helt rette? Kan et dekk være ødelagt / delaminert? Noen ganger må dekket tas av felgen for å se det.

Når du er 100 prosent sikker på at dette er i orden, og om ristingen fortsatt er der ville jeg gått løs på bilens drivverk. Hjulnav, spindler, drivaksler og slike ting. Dette er ofte ting som ikke er så lett å finne ut av selv.

Det at det endrer seg når du varierer tror jeg kommer av at da endres også bilens hastighet – og dette påvirker hvor merkbar ubalansen er.

Du har med andre ord en liten feilsøkingsjobb foran deg. Ønsker deg lykke til – du finner ut av dette, det er jeg sikker på!

Antall visninger