Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, om du sjekker prisnivået på liten hhv stor service sånn og sånn hos f.ex VAG, vil du oppdage at ja, prisnivået er tilnærmet likt. Det kan du like eller ikke like, med elbil er du i mye større grad enn ellers henvist til å benytte merkeverkstedet. Der er det som kjent flotte lokaler, blide gutter og jenter med dress og slips som tar i mot deg, "gartis" kaffi og en flott kundesofa også! Alt dette koster, og nei, det er faktisk ikke vesentlig mindre jobb å ta en service på en elbil kontra en konvensjonell bil. Ja, du har ikke registerreim, du slipper også å skifte olje her og der, og som vi vet, spesielt olja er prisa som om den skulle være flytende gull mange steder! Men andre ting er greiere med en konvensjonell bil, når du nevner dette med bremsene, er det jo sånn at en konvensjonell bil egentlig er ganske grei sånn sett! Med hybrider og elbiiler kan man like gjerne tegne abonnementsavtale på skifte av skiver, klosser, i noen tilfelle også calipere! Dernest er elbiler gjennomgående tyngre, dette gjør liksom noe med behovet for ettersyn og vedlikehold av hjulopphenget, ikke sant? Der ligger mye av forklaringen på at prisforskjellene faktisk ikke er så store som det enkelte elbileiere forventer! Som jeg alltid sier, ha en nøkternt realistisk oppfatning av hva ting koster FØR man velger bil, så går alt så meget bedre! Da kan man lett risikere å kjøre med et evig smil og være fornøyd, uansett hvilken drivlinje man måtte gå for!

En ting til som vi ikke skal stikke under stolen, er altså dette med at alt fra flotte lokaler til "gratis" kaffe koster! Om merkeverkstedene skal kunne følge med oss inn i fremtiden, må man opprettholde samme inntjening som før, også ETTER "elektrifiseringen"! Det kan vi selvfølgelig mene mye om, vi som kjører "greie" biler med konvensjonell drivlinje har forlengst blitt så forskrekket over prisnivået ved merkeverkstedene at vi har funnet oss andre samarbeidspartnere: for oss er det jo relativt kurrant å finne både deler og verksteder som gjør godt arbe' annetsteds, ikke sant? Da tenker jeg på uavhengige, autoriserte verksteder over hele landet, enn si hele Europa! Med min Wolfsburger med en kjedelig dieselmotor under panseret kan jeg få stjerneservice, godt arbe' og rimelige deler fra Honningsvåg og Murmansk i nord til min gode venn med garasjeverkstedet dypt inne i skogen der borte i russisk Karelia, til et unevnelig lite verksted der nede i San Miguel De Salinas i Spania! Helt "der" er man liksom ikke med elbil med det aller første!

Sånn er det bare, og det har - naturlig nok - sin pris. Hvorvidt EU vil gå i retning av en massiv elektrifisering av personbilparken, eller mer i retning av å innføre restriksjoner på privatbilisme og heller satse på elektrifisert kollektivtransport, er et åpent spørsmål. Gitt den massive energikrisen som EU har satt seg selv i ved å øke energiforbruket over alle grenser gjennom flere tiår osv osv, er det overveiende sannsynlig at iallefall "elektifiseringen" av personbilene der nede i EU, vil bli satt helt eller delvis på vent. Hva dette har med norske forhold å gjøre? Uansett hvordan vi vrir og vender på det, Norge er et mikroskopisk marked i den store sammenhengen. Det innebærer bla at det koster bilprodusentene relativt sett mye å opprettholde det vi noe forenklet kan kalle "kundestøtten" i Norge. Derfor vil det fortsatt forbli relativt dyrt å eie bil i Norge. Sånn er det bare, og sånn bortsett fra dette med at bilbransjen også skal leve, vil det komme økte avgifter over hele fjæla, også for elbiler, i årene fremover.

Derved har vi vært innom service, vedlikehold og touchet jokeren med muligheter for skikkelig spennende tider med kreative, nye avgifter fra våre kjære politikere! Legg til dette med forsikringskostnader, der er det ovseleg morosamt med enkelte elbiler! Også dette er med på å ødelegge tesen om "free lunch", ikke sant? Dette med "drivsttoffbudsjettet" har også litt sånn derre "bismak" nå om dagen, med gallopperende strømpriser, der "ny nettleie" og "auksjonsprinsippet" hos Nordpool tilsammen suger milliarder ut av lommepungen hos ikke bare de bolde elbilistene, men hos absolutt alle som bor syd for sånn circa Trondheim! Rett nok kan maan mene mye rart frem og tilbake om strømstøtte, muligheten for strømrasjonering og så videre, men summa summarum, det er ikke "gratis" å "fylle" elbilen heller, spesielt ikke langs landeveien, der strøm-haiene står i rekke og rad med det ene uoversiktlige "tilbudet" etter det andre for å loppe de arme elbilistene! Og hele tiden er produksjonskostnaden for "varen" den samme: mellom 3 og 15 øre pr kwh, avhengig av om kraftverket er nedbetalt eller ikke! Helt fantstisk, plutsleig fremstår diesel og bensin som latterlig billig, regnet i prosentvis avanse til oljeselskapet!

Greit nok, for de som kan lade hjemme, blir det litt greiere, men der er jo inngangsbilletten typisk en titusenlapp eller halvannen. Også dette går inn i regnskapet - igjen - ikke gratis!

Den virkelig store elefanten er imidlertid verditapet. At vi i dann og vann, kanhende til en viss grad i dag også, har kunstig høye priser på bruktbiler, kan jo være hyggelig for mange, men det forutsetter at man ikke må kjøpe sin neste bil i det samme markedet, da går jo vinninga opp i spinninga! Med laaaaaaaaaaaaaaange leveringstider på mange nybiler, nei, det er IKKE tiden for å tjene "store penger" på å bytte bil ofte! Men ser vi bort fra slike kunstige variasjoner: se hen til tiden FØR pandemien - der viste det seg at både det relative verditapet og tapet i kroner og øre var noe høyere enn for konvensjonelle biler. Dette har mye med markedets forventing om levetiden å gjøre: ja - en elbil burde jo kunne holde like lenge som en konvensjonell bil, ikke sant? Vel, det er ikke helt sant: batteripakka - og ikke minst hvordan den lades - er i aller høyeste grad en stor, ukjent variabel. Det som er helt sikkert, er at batteripakka har begrenset levetid, og når den sier na-na, ja da koster det ufattelig mye å kjøpe en ny, evnt en "byttepakke", og det er i mange tilfeller en brutalt ressurskrevende - dvs fryktelig kostbar - jobb å skifte batteripakke. En naturlig konsekvens av dette er at bruktprisen på elbiler faller som et blylodd når battergarantien nærmer seg slutten. Sånn er det bare, og nei, det nytter ikke å stå og forsøke å fortelle potensielle kjøpere eventyret om at batteripakka holder forever, det er til syvende og sist kjøper som avgjør om han vil betale det og det for bilen, ikke sant? Og noe kynisk sett: en kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet. En batteripakke i det være seg en elbil eller f.ex en stor UPS, er i realiteten en drøss enkeltceller som er satt sammen til en pakke. Som de fleste vil vite, over tid sier cellene i større eller mindre grad takk for seg, sånn er det bare. Det som er den store usikkerheten, er når det er game over. Og nettopp dette med graden av usikkerhet er det som bidrar til å øke verditapet.

Dette med eventuell "ny batteriteknologi" vil være en skikkelig gamechanger her, da går det med dagens elbiler som med den norske "Think". Men skal vi være nøkternt realistiske, vil den ressurskrisen og de problemene vi ser i verdikjedene rundt oss i dag, være en skikkelig festbrems for både "nye batterifabrikker" med tusenvis av arbeidsplasser osv, men også for utviklingen av "ny batteriteknologi". Ikke bra spør du meg, men verken du og jeg eller Norge, enn si EU, kan gjøre stort for å endre på store og små kriser rundt oss.

DET VI KAN GJØRE, er å gjøre nøkternt realistiske vurderinger og velge drivlinje og bil ut fra kjøremønster og behov. En del av dette er naturlig nok også dette med budsjettet, og gjør vi en god jobb, da kan vi altså risikere å bli fornøyd uansett!! Jeg har en drøss f.d kolleger som har gjort akkurat det, tre av dem - på rappen - kjøpte VW E-Up hhv Skoda av samme sorten som bil nummer to eller tre, for å ha til å kjøre på jobb gjennom en ufyselig bomring. Og siden mine f.d kolleger tjener relativt greit, er de også medlemmer av autoriserte gjerrigknarkers forbund! De regnet opp og i mente, og kom til at den greie, fornuftige elbilen jeg nevner - litt som din I3 - var det beste valget! I korthet kom de til at kostnaden for å eie denne småbilen gjennom "livsløpet", anslagvis rundt 10 år, ville innebære omtrent samme kostnader pr kilometer som om de sulle kjørt f.ex en Skoda dieselbil. Da har jo dieselbilen fortsatt en restverdi, mens elbilen vil være meget, meget tung å selge med derav følgende verditap. Her skal det tillegges at mine godeste kolleger gikk ut fra ny bil over hele linja, vi kommer jo alle som regel til en alder der vi kan "flotte oss" med å kjøpe nye biler etterhvert!

Greit nok, det de sparte på med elbilen, var først og fremst bompenger. Når bompengene røkka opp til "halv sats" for ikke så lenge siden, røyk halvparten av besparelsen. Men som du sikkert ser, en E_Up kan jo - med litt flaks - gjøre nytta i et par år til, ikke sant? Da hjelper det veldig, da er det bokstavelig talt to år til med veldig lavt verditap, det er rett og slett ikke mer igjen å tape! Da kan man hive bilen når den er tolv år, og likevel le hele veien til banken! Men en Skoda TDI kan altså fortsatt kjøres i si typisk 8-10 år lenger!

DET GODE MED NETTOPP VW E-UP er at en normalt dyktig garasjemekaniker som tilfeldigvis også er elektroingeniør eller tilsvarende - gjett hvilken yrkesgruppe jeg og mine kolleger hører til - kan klare å bytte batteripakka selv! Det er også en "grei" pakke i den forstand at det ikke er er umulig å bytte moduler, og best av alt, det er like kurrant å finne kondemnerte biler osv der ute - og demontere battteripakker og andre deler! Det er i et nøtteskall årsaken til at mine kolleger - som er både kloke og erfarne - valgte en "grei" og enkel elbil fremfor mer "trendy" elbiler! Og summa summarum, gitt hele denne rekka med kloke vurderinger, er jeg rimelig sikker på at de vil kunne sette sluttstrek med to feite streker under helt greie tall når regnskapets time kommer en gang i fremtiden. Ja, det er billig moro, for all del, men det er langt fra "gratis" moro, og det er ikke så store forskjeller over tid at det bør være avgjørende for å velge det ene eller andre. Igjen: behov og kjøremønster. For min del bor jeg et godt støkke ute på landet, og når det ikke er en artig liten pandemi eller en like lite artig krig på gang, har jeg for vane å kjøre langt, gjerne i deler av Europa der "ladestasjoner" ikke engang finnes i språket. Da faller elbil naturlig bort, om jeg hadde vært i markedet for å bytte bil, ville jeg kanhende sett i retning av en diesel hybrid. Men jeg er såpass opp i åra at jeg stikker fingeren i jorda og "bruker opp" de bilene vi har her hjemme, godt for miljøet, godt for lommepungen, godt for nattesøvnen!

DET VALGET DU HAR GJORT - med BMW I3 - fremstår for meg som om mulig enda fornuftigere enn det valget mine f.d kolleger har gjort: din elbil har et vesentlig større bruksområde, samtidig som den er kompakt og "grei" i byen. Over tid vil du ha et helt greit bilregnskap, og gitt den tankegangen du ellers legger frem, er jeg rimelig sikker på at du vil være fornøyd og kjøre med et smil hver gang du setter deg i bilen! Det gjør jeg også, men jeg kjører altså diesel - og trvives aldeles utmerket med akkurat det! Over si 20 år vil jeg ha omtrent samme veritap pr år som d'rede kolleger med E-Up over 10-12 år, ikke lite bare det! Og kostnader forøvrig? Helt greit! Det jeg får i tillegg, som ingen elbil kan tilby, er rekkevidde på 1500 km og deromkring, problemfri "fylling", verkstedstjenester og deler over hele Europa og så videre, kfr ovenstående. Det betyr mye for meg, med din BMW I3 vil du iallefall finne BMW sitt utmerkede nettverk over hele Europa, ikke lite bare det! Lykke til videre med en annerledes, men likevel feiende flott liten elbil!

Antall visninger