Revisjonshistorikk [tilbake]

Tidligere varianter over temaet små benzinere fra VAG hadde som kjent en spennende kamkjedestrammer. Fra 2013 and on ble kamkjedet erstattet med tannreim og en ny leamikk for strammemekanismen, da ble alt så meget bedre. 2014 burde være godt innafor, men det koster lite å sjekke - bilens registeringsnummer burde være tilstrekkelig til at en merkeforhandler eller Møller teknisk kan gi et klart og entydig svar her. Ellers snakker vi om en bil som etterhvert har 7 år på veien, jeg ville definitivt tatt på kjeledressen og tatt med lommelykt og rett og slett krøpet under bilen for å sett etter rust. Det er så enkelt som at nei, "fabrikkbeskyttelsen" mot rust er ikke i nærheten av å være "god nok" for norske vinterveier. På en ny VW vil du se at joda, bunnplata er forsåvidt "beskyttet" på et vis, men alt som er montert på denne, er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag med lakk. Siden rust sprer seg som selve pesten, ja da vet du hvordan det kan gå, ikke sant? Og nei, "rustgarantien" er ikke verdt papiret den er skrevet på. Nok et nei, dette gjelder ikke kun Møllers bilmerker, det er en hel drøss med norske bilimportører som "synes" at fabrikkbehandlingen får være nok! Men så lever man da også av å selge nye biler år etter år, ikke sant? Ja, det er også bilimpotører som har fått med seg at den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, og sørger for "norsk" understellsbehandling! Men som vi vet, "godstoffet" tørker inn etterhvert (det gjelder også fabrikkbeskyttelsen, f.ex i hulrommene), da har man det gående - altfor mange "sparer" og "glemmer" jevnlig etterbehandling.

Rett skal være rett, flere nybakte eiere kjører sine nye VW direkte til understellsbehandling, og sørger for jevnlig etterbehandling. Og for all del, enkelte biler, spesielt biler som i alt det vesentlgste er kjørt i områder med lite salting f.ex, kan være helt greie! Det er ser du kommer inn i bildet: du sjekker bilen så godt du kan selv, og ser det fortsatt greit ut, ja da avtaler du en NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten underskrives, mye ryddigere for begge parter, du får et minimum av trygghet og selger får grei dokumentasjon på at opplysningsplikten er overholdt. Og som vi vet, det er mye greiere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler, alternativt et passende prisavslag, FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER! Og nei, selv en erfaren bilmekaniker klarer ikke å "sjekke" en bruktbil godt nok der ute på tunet hos selger. "Tilstandsrapporter", "nyliig EU-kontroll"? Kjekt å ha, men sier egentlig alt og ingenting om bilens faktiske tilstand. Ja, NAF-test koster litt, men f.ex begynnende, kritisk rust er vesentlig dyrere på alle vis.

Ellers er jo Golf VII, som vi snakker om her, en feiende flott og veldig grei bil. Jeg hadde selv klar bestillinga på Passat CC "med alt" når Golf VII var på vei, når jeg som den første privatkunden i Norge prøvekjørte Golf VII - dagen før "frisleppet" - ja da gikk smilet fra øre til øre! Nei, Golf er ikke "best" på noe som helst, men det er en bil som passer alle, det er rett og slett en bil som er jevnt over "god" på mange ting! Jeg kjører fortsatt Golf, smilet er like bredt hver gang jeg setter meg bak rattet, enten jeg bare skal til butikken eller på seriøs langtur, med diesel under panseret og firehjulstrekk har jeg suveren komfort, mer enn nok krefter for såvel et par tonn henger som motorveiskjøring i det store utland. Hyggelig drivsfott-forbruk følger med, lilkeledes har jeg altså også stasjonsvogn, med et hav av plass. Nok til en familie, og plass i overflod for oss pensjonister og bikkja! Nå sier du ikke no om den bilen du ser på har firehjulstrekk eller ikke, men greit nok, forhjulstrekket fungerer det også - men glem aldri at en god bil bør ha nordiske vinterdekk, spesielt når du kun har drift på to hjul! Firehjulstrekk gir deg først og fremst økt stabilitet, dette med bedre fremkommelighet er egentlig bare en bonus.

Dernest: den bilen du nevner, er ikke kjørt stort, men når du overtar bilen: sørg for et normalt godt regime for service og vedlikehold, løpende understellsbehandling inkludert. Med TSi som for TDI-motorene, oljeskift MED FILTERBYTTE hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring, er fornuftig, du forstår hvorfor om du ser på en sprengskisse av motoren. Dernest skal eventuell DSG-kasse ha oljeskift hver 60.000 km, uten bønn, og like eventuelt Haldex-system skal på samme vis ha oljeskift ved samme intervall. Etter mitt syn burde "longlife" intervaller vært forbudt ved lov. At jeg er en smule konservativ? For all del, men gjennom et langt liv der jeg har kjørt lenger enn langt med kun drøy håndfull biler, ser jeg helt klart hvor viktig sånne ting betyr for å få et mest mulig problemfritt samliv med vår alles kjære bilen! I min verden skal en god bil kunne levere typisk 4-500.000 km uten nevneverdige problemer før den blir spiker eller går videre til neste lykkelige eier, alt ettersom. Den målsetningen hadde jeg når jeg etterhvert kunne unne meg feiende flott ny Golf også, og bank i bordet, Golf VII er en like grei bil som de andre Wolfsburgerne jeg har hatt opp gjennom åra. Av kjente problemer på Golf VII er bla en liten serie i begynnelsen der man trakk en drensslange fra klima-anlegget feil, man fikk fiskedam inne i bilen liksom, likeledes hadde man en serie med vannpumper og dieselvarmere som tulla litt, men VW tok lynraskt tak i problemet. TSi-motorene har som nevnt innledningsvis også blitt greie med tiden, 2013 var det magiske året, mener at samtlige Golf VII skal ha den "nye" versjonen av motoren, kfr at Golf VII kom høsten 2013.

Siden vi snakker benziner her...tennplugger bør skiftes innimellom, typisk hver 100.000 km. 1,2 TSI har hatt en tendens til at plugg nummer tre eller fire...husker ikke helt i farta...blir litt for varm og sier takk for seg før den burde. "Kuren" er å ALLTID velge tennplugger fra NKG. Jeg har ikke hørt nevnt at det er tilsvarende problem på 1,4 TSI, men også der vil NGK være et bedre valg enn alt annet. Sånn har det forsåvidt alltid vært, jeg har utelukkende brukt NKG fra hine dage med hissige motorsykler som var ekstremt kresne på tennplugger med "rett" temperaturspesifikasjon og så videre. NKG er kort og godt best, koster litt mer, men er i aller høyeste grad verdt det.

Benzin er ellers greit nok, 140 hk TSI gir vel ikke akkurat ståpels, men for alle praktiske hensyn, om du ikke kjører mye med slep på si et tonn og oppover, har du mer enn tilstrekkelig motorkraft. Ja, DSG kan være en fordel med små benzinere, men etter mitt syn er 1,4 TSI et helt greit kompromiss, også med manuell kasse. Lykke til med bilkjøpet, du vil med rimelig stor gracd av sannsynlighet bli veldig fornøyd med Golf VII!

Antall visninger