Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, du har forsåvidt et poeng, men den egentlige elefanten i rommet er jo at alt forbruk pr definisjon er noe styggeskap for den "sekkeposten" du så korrekt omtaler som "klima og miljø". For EU generelt og bilindustrien i EU spesielt er det jo sånn at man har kunnet nyte godt av nærmest ubegrensede mengder med relativt billig russisk energi gjennom flere tiår. Det har gitt grunnlag for en eventyrlig økonomisk vekst, og som vi vet, i dette ligger også at vi har lagt oss til uheldige vaner med et ovseleg høyt forbruk på alle plan. Ja, ser vi på vesten generelt - verdens "rike" nasjoner - er det sånn at sånn omtrent en milliard mennesker i disse nasjonene krafser til seg en mye større del av klodens ressurser - kall det gjerne et vanvittig stort stykke av den felles kaka - enn "de andre".

For, det er jo faktisk sånn at disse nasjonene ikke har spesielt mye naturressurser innenfor "egne grenser"! Ressursene, de er i alt det vesentlige "der ute", der nasjonene som IKKE anses å være en del av vårt rike, vestlige felleskap befinner seg! Det kan man selvfølgelig mene mye om, men faktum er at "der ute", i Latin-Amerika, Midt-Østen, store deler av Asia, enn si Øst-Europa, lever sånn omtrent 7 milliarder menneser sine liv! Og som vi vet, de er i store trekk ikke i nærheten av å oppebærer vår "levestandard", de har ikke "velferdsamfunn", de har rett og slett ikke i nærheten av samme forbruk som oss! Se f.ex hen til India: en inder som har en 25 watt lyspære hengende i taket så han kan lese om kvelden, han og iallefall en milliard indere til opplever dette som en ubeskrivelig luksus!

Litt sånn var det med mine besteforeldre også, de fikk etterhvert en lyspære i taket på kjøkkenet og i stua, og klappet i hendene! Enda mer klappet de i hendene når de fikk alderspensjon! Og bil - det hadde de selvfølgelig aldri! Men bestefar hadde en enkel, ensylindret motor i fiskeskøyta - dette og et småbrød brødfødde familien opp gjennom sånn circa første halvdel av forrige århundre! Så nei, det er ikke veldig lenge siden vi hadde en mer "bærekraftig" livstil i Norge heller!

Joda, jeg forstår dine kloke tanker, vi burde jo egentlig ha "nok" med de bilene vi produserer i Europa? "Kortteiste" biler, ikke sant? Omtrent som "kortreist mat"! Men la oss ta det siste først; hvor "kortreist" er egentlig maten på bordet i Norge? "Norsk kyllling", norsk ditt og datt tenker vi ofte! Vel, tenk omigjen: hvor høy er den EGENTLIGE selvforsyningsgraden her hjemme? Stikkord: hvor kommer soyaen og dyreforet forøvrig fra, hvor kommer råstoffene til "norsk" kunstgjødsel fra - og så videre! Litt sånn er det med "euopeisk" bilindustri også, bare i mye, mye større omfang! Og sånn bortsett fra at den russiske føderasjon er den største og mest pålitelige leverandør av energi til EU noen sinne, gjett hvilken nasjon som er blant verdens største leverandører - om ikke verdens største på flere felt - av f.ex Nikkel, kobber, aluminium, palladium, diverse sjeldne jordmetaller, neon og så videre! Lista er mye lenger, men nettopp denne gullrekka er selve grunnlaget for produksjon av elbiler, kraftelektronikk og ikke minst - havlederbrikker!

En annen stor aktør når det gjelder en god del av disse tingene, er Kina....voooops....er ikke disse to øverste på lista i den amerikanske handelskrigen tro....? Og akkurat nå for tiden er det jo litt turbulent, ikke sant? Rett og slett spennende! Noe kynisk sett, vi kan på sett og vis si at EU har skutt seg selv i begge føttene når man dilter med i den ovenfornevnte handelskrigen og roter det til med gass og olje fra den russiske føderasjon! Sånn bortsett fra at det ikke er så mange alternative kilder i markedet, blir alt så meget dyrere, det kommer med sikkerhet til å påvirke tysk blindustri fremover, uansett hva vi ellers måtte mene om kinabiler og denslags! Se bare hen til dette med leveringstider! Dette har med forsyningskjeden og halvlederbrikker å gjøre! Der har vi enda en elefant i rommet: om RF og Kina struper leveransene av det være seg neon - som er en må-ha ting til laserne i halvlederproduksjonen - for ikke å snakke om et par andre ting på lista i forrige avsnitt - ja da blir det plutselig meget mer komplisert, enn si dyrt, å produsere både batterier og halvledere, og det vil med sikkerhet ramme nettopp bilproduksjonen i EU hardere enn f.ex kinesisk bilproduksjon!

Joda, du har helt rett, det er en dobbeltmoral over alle grenser, og det har konsekvenser vi knapt nok kan ta inn over oss! Hvor det bærer hen de nærmeste årene, er ikke godt å si, men at Kina - med en drøss "nye" bilmerker som ofte ikke er noe annet enn montasjefabrikker for deler fra diverse underleverandører - kommer til å bli en virkelig stor global aktør her, det er hevet over tvil. La en ting være sagt: jeg har kjørt europeisk gjennom et helt liv, de gangene jeg har satt meg bak rattet i en japsebil, har vært en traumatisk opplevelse! På den annen side sett: japanske biler er også sånt som Toyota og Lexus. Ser vi hen til historien, oppsto japansk bilindustri fra en ruinhaug etter krigen. Kina har i så måte et vesentlig bedre utgangspunkt, og når vi ser det man har fått til på relativt kort tid, det er rett og slett en rivende utvikling. Den skal de ha. Så får det heller være at den kinesiske samfunnsorden ikke er helt noe du og jeg kan trives med, det må kanhende være sånn i nasjoner som forlengst har passert en milliard innbyggere, ikke sant? Uansett er det ikke noe vi kan gjøre noe med fra eller til, bortsett fra kanhende å kjøpe tyske biler så lenge vi kan og litt til!

Antall visninger