Revisjonshistorikk [tilbake]

For meg fremstår det som du beskriver deler i metall som ikke i tilstrekkelig grad er bekyttet med f.ex klarlakk og rett og slett oksyderer over tid. Bakdelen er at du må frem med crompolishen innimellom, fordelen er at det nok blir veldig blankt og fint en stund - om enn ikke like blankt som f.ex forkrommede lister. nå finnes det jo forsåvidt produkter på sprayboks som er egnet til å beskytte utilstrekkelig beskyttet metall, de jeg har brukt opp gjennom åre er enten plast eller en form for klarlakk, fellesnevneren er at de er lette å jobbe med og gir et tynt sjikt. Sånn sett jolly fine, men det er best egnet til ting og tang der du ikke trenger å legge ned mye tid på å maskere "resten" av bilen.

Selv om produktet i seg selv er greit å bruke, er det altså ikke uten videre en enkel jobb. Et alternativ kunne vært det tidligere "Duraglit", som var kluter på boks for hhv aluminium og jernlegeringer, hadde et lite lager herhjemme i mange år, fordelen med dette produktet var at det i tillegg til å løse opp oksyd og skitt la igjen et tynt, beskyttende lag. Det var altså ikke "slipemiddel", som Autosol jo egentlig er, men mer kjemisk rens. F.ex Turtle metall og krompolering reklamerer med tilsvarende egenskaper - verdt å prøve. Om det fungerer like godt som Duraglit, holder det med en runde i året, kanhende to - vår oghøst. Rett nok er det noen år siden jeg har hatt "bart metall", men en gang i tiden var jeg over gjennomsnittet opptatt av å polere bort beskyttelseslakken på aluminimumsdeksler, eikene i hjulet, bremsetromler osv osv på motorsyklene mine. Først reprin lakkfjerner, eventuelt også en runde med et industrielt rensemiddel for ekstrudere, deretter kromepolish for å polere til speil-kvalitet, deretter Duraglit, etterfulgt av jevnlig vedlikehold med Duraglit. Fungerte som en drøm det! Nogenlunde enkelt å vedlikeholde, men den "årlige" runden på vinterstid med en kasse brus på arbeidsbenken og demontering av ditt og datt for å få det skinnende blankt før våren, var litt mer jobb!

Det bør nevnes at jeg konsekvent foretrakk håndpolering, maskinpolering er myyyyye raskere, men det gir lett poleringsriper, skal ikke rare støvkornet til! Og tro meg, på blanke deler synes dette like godt som ripene etter poleringen på sort lakk!

Dog - en sann glede og fryd! Nå for tiden er vi imidlertid vant med at sånt som vinduslister er forkrommet, og disse skinnene på taket på min Golf er såvidt jeg ser, dekket med en form for plastcoating eller et tilsvarende materiale. Da er det i praksis vedlikeholdsfritt, ikke sant? I ditt sted ville jeg vel tatt utfordringen med å holde dette sånn passe blankt og pent på strak arm, og gjort det på det viset jeg skisserer over, for meg er det fremdeles litt av gleden med å ha bil. Ellers kan du endelig ta det opp med forhandler, kanhende man kunne gjort en jobb med å påføre en form for beskyttelse, iallefall på takrailsa, koster lite å spørre. Prisavslag sånn i ettertid? Det sitter langt inne, men du kan kanhende få et par flasker med f.ex Turtle metall og krompolering eller tilsvarende om man har det i hylla? 99 spenn koster de ellers.

Og ja, du kan endelig tenke tanken på fabrikkgarantien også, koster lite å spørre! Men noe kynisk sett: en bil er egentlig ikke helt og holdent vedlikeholdsfri. Jeg ville ikke lagt ned mye tid og krefter her, om lisene osv hadde sett grusomme ut, et rungende ja! Men det vi kan kalle lett oksydasjon som lar seg polere bort, det vil f.ex kunne fortolkes som noe man må regne med om man bringer forholdet inn for forbrukertvistutvalget. Ut over en hyggelig dialog med forhandleren, kan du endelig kontakte Møller sentralt, om ikke annet, så kan du få gode råd og en forklaring på hvorfor det er som det er.

Det jeg ellers ville gjort, var a: å sjekke om bilen er understellsbehandlet etter at den kom til Norge. b: Når dette eventuelt var utført. Om bilen er understellsbehandlet, jolly fine, da er det bare å sørge for etterbehandling etter to-tre år, "godstoffet" tørker inn, må vite! Er den IKKE understellsbehandlet, er det en ting som gjelder: full understellsbehandling før vinteren setter inn. Fabrikkbesykttelsen er IKKE - IKKE - IKKE god nok for en norsk vinter og den uhemmede bruken av kjemikalier som veivesent kaller "vintervedlikehold". Ja, Møller hevder at fabrikkbeskyttelsen er "god nok", men det er reinspikka tull, om du ser under en ny bil, vil du se at det kun er bunnplata som har en form for "beskyttelse". Alt som er montert på bunnplata, er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Og som vi vet, rust sprer seg som selveste pesten når den først får tak. "Rustgarantien"? Den som leser premissene for denne, vil vite at den ikke er verdt papiret den er skrevet på. Her er det helt klart bedre å forebygge enn å vente og se og håpe på at "rustgarantien" dekker! Og husk jevnlig etterbehandling, det koster litt, men det er MYE billigere enn å reparere rustskader!

Nei, dette er ikke noe spesielt med Skoda, det gjelder alle VAG-biler og en drøss andre biler som ikke blir rustsbeskyttet når de kommer til Norge. Og bilene som blir rustbeskyttet - der gir eierne ofte beng i etterbehandling. Derfor: se hen i retning av f.ex ditt nærmeste Mercasol antirust-verksted og gjør det beste du kan gjøre for å ta vare på den feiende flotte bilen din! Mange slike kjeder har også bilpleie på repertoaret, kanhende man har et produkt som egner seg til langtidseskyttelse av disse listene dine, f.ex et keramisk produkt. Lykke til videre med en skikkelig god bil! Legg gjerne en ferie til Praha og spander en guided tour til Skoda-museet og en av fabrikkene, det burde være obligatorisk for alle som har Skoda! Jeg var på en sånn runde for noen år siden, det eneste som gjør at jeg valgte VW fremfor Skoda i ettertid var leveringstiden, Skoda er litt for populære!

Antall visninger