Revisjonshistorikk [tilbake]

Du er selv eksperten på behov og kjøremønster. Dette bør ligge i bunnen, dernest bør dere gjøre dere opp en mening om hvor mye plass dere egentlig trenger, om dere ønsker dere firehjulstrekk hhv adaptiv cruisekontroll og automat osv osv.. Et annet forhold som mange overser, er kunderstøtte: da tenker jeg på hele gullrekka fra tilgang på verkstedstjenester til reservedeler, både der du bor, og kanhende også der du ferdes - for meg som f.ex har kjørt en del utenfor Norges grenser, både mot syd og mot øst, er det viktig å velge en "grei" bil med et godt utbygd nettverk av merkeverksteder over hele Europa. Enn si et bilmerke der man ikke endrer på ting som fungerer, det gjør det veldig mye greiere å få deler, og ikke minst: det utvidere kundestøtten til også å omfatte de aller fleste autoriserte verksteder. Fort gjort å glemme, men der er det unevnelige elbilmerker som bør rykke langt ned på lista! Skulle jeg valgt elbil i dag, ville jeg nok stått igjen med VAG hhv PSA. Alternativt Nissan eller Hyundai - der forsøker man også å gjøre en god jobb.

Men elbil har bakdeler, den største bakdelen er og blir at man har rekkeviddeutfordringer som minner om det vi opplevde med enkelte familiebiler med bensinmotor og liten tank for si 40-50 år siden. En absolutt betingelse for at elbil skal være et alternativ, er at man har en viss andel småkjøring innenfor en radius der man kan klare seg med hjemmelading. I dette ligger selvfølgelig også at man må ha mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, det koster jo også litt. Samtidig koster service og løpende vedlikehold de facto tilnærmet det samme som med en konvensjonell bil, det er altså ikke "gratis" moro med elbil. Legg til et par jokere mhp fremtidige bruksavgifter, verditap og levetid, nøkternt realitisk sett vil det koste omtrent det samme som en hvilken som helst annen bil med en annen drivlinje over tid.

Nå sier du ikke spesielt mye om dette med "fjellet". Ja, firehjulstrekk er en klar fordel, det gir vesentlig bedre stabilitet uansett føreforhold, året rundt og derved høyere sikkerhetsnivå. Dette med bedre fremkommelighet - det er en ekstra bonus som følger med på kjøpet. Men der som ellers: seriøse vinterdekk er alfa og omega på fjellet. Jeg vlle valgt firehjulstrekk i en eller annen form, men det er ikke derved sagt at det bør komme like høyt på lista for dere. En bil med god ESP og det være seg bakhjulstrekk eller forhjulstrekk - dette er egentlig litt som smaken og baken - kan fungere greit nok gitt at dere er fornuftige til å unngå de dagene på vinteren der det er best å holde seg inne, enn si utsette fjellturen! Ellers er det dette med plassen: en vanlig stasjonsvogn gir normalt sett bedre plass enn mange SUV, dessuten slipper dere å betale "SUV" tillegget, SUV er liksom litt for populært! Og iden du nevner dette med brukt: nei, det er slett ikke dumt å kjøpe en si to-tre år gammel bruktbil! Ja, verditapet er tilnærmet konstant i prosent, men i kroner og ære blir det jo derved størst de første to-tre åra! Når du velger en to-tre år gammel bruktbil, ja da tar første eier størstedelen av verditapet! Om du velger en bil som er kjørt som taxi og har rulla si typisk 2-3-4-500.000, ja da får du enda mer for pengene, men det er nok kanhende litt skremmende! Velger du en bil med mer "vanlig" kjørelengde, gjelder imidlertid det samme: du skal bruke tid og finne en bil i best mulig stand. Når du finner en grei bil som du kan tenke deg å kjøpe, det være seg privat eller hos forhandler, ja da avtaler du en NAF-test med selger FØR - FØR - FØR kjøpekontrakten underskrives. Ja, det koster litt, del gjerne kostnaden, det du får igjen, er mer trygghet, mens selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfyllt. Og som vi vet, det er meget enklere å atale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER! Alternativet et passende prisavslag. Og NEI - "nylig EU-kontroll" eller "tilstandsrapport" sier egentlig ikke spesielt mye om bilens faktiske tilstand. Sistnevnte har en tendens til å være utført av selgers eget verksted osv - merra som passer havresekken - og ikke minst - ofte en rekke med ditt og datt der det kun står "OK". Det er bare ikke godt nok!

Uten å foregripe noe som helst, om elbil ikke skulle passe, tenk gjerne hybrid, det være seg med diesel eller bensinmotor, eventuelt en ren dieselbrenner - spesielt ved mye langkjøring er diesel fortsatt kongen på haugen på alle vis. Gjerne automat og ikke minst adaptiv cruisekontroll. Skoda Octavia er faktisk en relativt stor bil som kan fylle behovet for dere - verdt å vurdere. Nye eller brukt. Dernest har vi Skoda Superb, som også gir mye bil for pengene, begge finnes med firehjulstrekk hhv forhjulstrekk. VW? Joda, men VW koster litt mer. Golf stasjonsvogn, både alltrack og vanlig stasjonsvogn er overraskende store, og er ikke det nok - se hen til Passat. Greie biler på alle vis, ellers bruker VAG haldex 5 på sine firehjulstrekkere - fungerer veldig godt sammen med VAG sin ESP.

SUV? Tiguan, Kodiaq, nok å velge i. Men - en ting vi ikke kommer utenom er Toyota: RAV4 er en skikkelig allrounder blitt, feiende flott og generelt mye god bil for pengene. Rett nok ikke spesielt mer plass enn Golf, men me Toyotas hybride drivlinje og et noe forenklet firehjulstrekk vår man en skikkelig Ole Brumm! Dernest er Toyotas kundestøtte, Toyotas garantier på topp - man overgår "de andre" med god margin - bare Lexus matcher.

Kjøpe billig bruktbil og vente og se? Vel, jeg ville vel heller valgt blant ovenstående og det som måtte være tilgjengelig. Det er så enkelt som at "vente og se" meget vel kan innebære å vente veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig lenge! Elefanten i rommet - som ingen snakker om - er at flaskehalsen for nybilproduksjonen ligger i tilgangen på det som enkelt kan kalles halvlederbrikker. I korthet byggestenene i all elektronikk. Det er liksom litt mer enn en ku som er løs her: la gå at mye av problemene dukket opp under covid. Dette ville normalt sett "løst seg" over tid. Men så fikk vi den perfekte storm: krigen i Ukraina og den amerikanske handelskrigen, der EU dilter med - innebærer et massivt potensiale for å sparke beina unna elektronikkindustrien - bokstavelig talt. Det har seg sånn at den russiske føderasjon og Kina både tilsammen og hver for seg er verdens største leverandører av kritiske innsatsfaktorer til halvlederindustrien. Det er rett og slett en skikkelig joker som det er vanskelig å spå noe konkret om. Det eneste vi kan være sikre på, er at leveringsituasjonen i dager problematisk, og den blir neppe bedre i overskuelig fremtid, den kan rett og slett bli verre! Og uansett: prisene vil gå oppover en stund!

The Bottom Line er enkelt og greit, ta utgangspunkt i behov, kjøremønster og preferanser, så kan dere fort gjøre et godt valg som dere blir fornøyd med i mange år! Lykke til!

Antall visninger