Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, si det...? På nyere biler er det stort sett en duppeditt og en spak det dreier seg om. Den enkle måten å finne ut av dette på, er å oppsøke ditt lokale merkeverksted og undersøke mulighetene. Om de ikke kan svare på stående fot, kan de undersøke om det er mulig og ikke minst - om delene kan fremskaffes. Verre er det ikke. Hva det kan koste, er a complete different matter, jeg fikk et tall stort kroner 3000 for et par tiår siden, en kjekk kar hadde ettermontert cruisekontroll på en bruktbil jeg kjøpte. Da snakker vi VAG - og det var kun en spak og enkel elektronikk som måtte ettermonteres. De 3000 var delekostnad og stipulert arbeidskostnad for å bytte ut en av spakene på rattet. En enkel jobb som man saktens kan gjøre selv om så er, problemet er at man på nyere biler ofte også må fortelle bilens styringsystemer hvordan de skal oppføre seg.

En ting som er viktig å ha klart for seg: en konvensjonell cruisekontroll er relativt enkle greier, mens en adaptiv cruisekontroll - en sånn greie som også passer på avstanden - det er a complete different matter - både mer komplisert og vesentlig verre å ettermontere, om det i det hele tatt er mulig. Men selv en enkel "fartsholder" - som en cruisekontroll jo er - er virkelig greit å ha! Det får ned stressfaktoren, du kan fokusere på trafikken i størrre grad enn ellers, og ikke minst: det er en grei måte å redusere antallet unødige fartsbøter på. Anbefales på det varmeste, jeg har kjørt mye langkjøring opp gjennom årene, jeg deler på mange vis min tilværelse bak rattet i to: tiden FØR og tiden ETTER cruisekontrollens inntreden i tilværelsen! Siden har vi hatt cruisekontroll på alle våre biler her hjemme! Lykke til, måtte det være realiserbart på din bil også!

Tja, si det...? På nyere biler er det stort sett en duppeditt og en spak det dreier seg om. Den enkle måten å finne ut av dette på, er å oppsøke ditt lokale merkeverksted og undersøke mulighetene. Om de ikke kan svare på stående fot, kan de undersøke om det er mulig og ikke minst - om delene kan fremskaffes. Verre er det ikke. Hva det kan koste, er a complete different matter, jeg fikk et tall stort kroner 3000 for et par tiår siden, en kjekk kar hadde ettermontert cruisekontroll på en bruktbil jeg kjøpte. Da snakker vi VAG - og det var kun en spak og enkel elektronikk som måtte ettermonteres. De 3000 var delekostnad og stipulert arbeidskostnad for å bytte ut en av spakene på rattet. En enkel jobb som man saktens kan gjøre selv om så er, problemet er at man på nyere biler ofte også må fortelle bilens styringsystemer hvordan de skal oppføre seg.

En ting som er viktig å ha klart for seg: en konvensjonell cruisekontroll er relativt enkle greier, mens en adaptiv cruisekontroll - en sånn greie som også passer på avstanden - det er a complete different matter - både mer komplisert og vesentlig verre å ettermontere, om det i det hele tatt er mulig. Men selv en enkel "fartsholder" - som en cruisekontroll jo er - er virkelig greit å ha! Det får ned stressfaktoren, du kan fokusere på trafikken i størrre grad enn ellers, og ikke minst: det er en grei måte å redusere antallet unødige fartsbøter på. Ja, dette reduserer også drivstoff-fobruket!

Anbefales på det varmeste, jeg har kjørt mye langkjøring opp gjennom årene, jeg deler på mange vis min tilværelse bak rattet i to: tiden FØR og tiden ETTER cruisekontrollens inntreden i tilværelsen! Siden har vi hatt cruisekontroll på alle våre biler her hjemme! Lykke til, måtte det være realiserbart på din bil også!

Antall visninger