Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, antall år på veien er et større problem for en bil enn kjørelengde. Her snakker vi om en bil kjørt av en proffesjonell aktør, med mange kilometer på kort tid. Og som vi vet, mennesker som bokstavelig talt lever av bilen, de vet å ta vare på bilene sine. I min verden kjøper jeg lett f.ex en 2-3 år gammel ex-taxi med 3-4-500.000 kjørte kilometer fremfor en 6-8 år gammel privatkjørt bil med 100.000 kilometer på kilometertelleren. Som du er inne på, en 2 liters dieselmotor fra en velrenommert fabrikant, det er også en god ting. Noe høy effekt etter min smak, vi snakker om høy trimmingsgrad, men i og for seg ikke avskrekkende øy. Prinsipialt sett vlle jeg ikke vært redd for å kjøpe denne bilen. Det gir deg en relativt ny bil til en grei pris. Det jeg ellers ser, er at bilen vel er "halvveis" til neste registerreimskift, uten at dette er noen egentlig deal-breaker.

En ting du uansett skal notere deg: Peugeout blir understellsebehandlet når de kommer til Norge. Men - det er et stort "men": "godstoffet" tørker inn over tid. Det innebærer at etterbehandling er påkrevet etter typisk 2-3 år. For den bilen du ser på her, er det altså fornuftig å sørge for etterbehandling etter eventuelt kjøp, og deretter påse at slik behandling blir utført jevnlig gjennom din eiertid - minst like viktig som alminnelig service og vedlikehold. Norske vinterveier er som de er, stålmarken trives VELDIG godt på norske biler takket være det kgl norske veivesens utstrakte bruk av kjemikalier i vintervedlikeholdet av veinettet! Sånn er det bare!

Dog, sånn bortsett fra at dette synes å være en ren bruktbilforhandler - som bla tilbyr en form for "kjøpe-garanti", dvs nærmest en forsikring, ville jeg nok sjekka firmaets soliditet nærmere: f.ex ifht økonomi, hvor lenge har man drevet i bransjen osv,. Om du har problemer med å få gjennomført en slik sjekk, avlegg dem et besøk: hvordan er det med orden og struktur i lokalene, har man ressurser til å opprettholde alminnelig god fokus på HMS? Det er en enkel, grei indikator på firmaets økonomi, firmaets seriøsitet, firmaets holdnigner. Dernest: for deg er det bilens faktiske stand som betyr noe. Jeg ville avtalt en NAF-test med selger FØR jeg undertegnet kjøpekontrakten, det gir deg økt trygghet og selger får en grei dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfyllt. Og som vi vet: det er så meget greiere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER. Og joda, selger har helt sikkert "gått over" bilen og kanhende også laget noe man kaller "tilstandsrapport", men som min gamle far alltid sa, stol aldri på en bruktbilselger. Det blir litt som hestehandlere i gamle dager, de lever av å hoppe over at hesten mangler et par ting liksom. Og vi er jo alle sånn at vi gjerne vil fremstille det vi selger på en i overkant positiv måte, ikke sant?

Og nei, en "tilstandsrapport" sier ofte alt og ingenting, det samme med "nylig EU-kontroll".. Kjekt å ha, men sier egentlig bare at skiltene ikke ramler av i morgen. NAF-testen koster litt, dere kan kanhende splitte regninga, og er det ingen feil eller mangler, jolly fine, da klapper du i hendene og kjøper bilen om den ellers faller i smak! Det dreier seg rett og slett om å la proffesjonelle ta den delen av sjekken av bilen du selv ikke har forutsetninger eller mulighet for å gjøre. Ellers har du helt rett, en dieselmotor på et par liter har som regel et solid overskudd av anvendbar kraft fra lave og midlere turtall, det gir økt komfort, det gir uovertruffen drivstoff-økonomi. Det er imidlertid dreiemomentet over et bredt turtallsområde som er cluet her, ikke toppeffektne. Det innebærer at du må lære deg å kjøre på momentet, du holder deg rett og slett innenfor et turtallsområde der motoren har optimalt moment og "jobber lett", du trenger rett og slett ikke gi bånn gass - du kjører litt "traktor". Eller som min gamle kørelærer ville uttrykt det, du kjøre jevnt og defensivt: skaff deg oversikt over trafikken, les trafikken og kjør mykt, hold avstand, unngå raske aksellerasjoner og harde nedbremsninger, tilpass farta etter forholdene, så går alt så meget bedre. Og hvilken overraskelse: med en dieselmotor under panseret har du en bil som er som skapt for en slik kjørestil! Lykke til med bilkjøpet, og om det skulle vise seg at NAF avdekker litt for skremmende ting og tang, ja da går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler!

Antall visninger