Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei. Det går absolutt an å forstå at du stusser litt på at serviceheftet og bilens egen serviceindikator ikke er helt samkjørte.

Det har nok en naturlig forklaring. Jeg var selv utsatt for akkurat det samme i vinter. Bilen min begynte plutselig å mase om service noen måneder før jeg hadde tenkt og trodd.

Jeg valgte å ta servicen og jeg valgte også å ta et oljeskift, selv om strengt tatt ikke var nødvendig. Forhandleren spurte pent om jeg ønsket det. Og med tanke på sommerens langtur gjorde jeg det.

Jeg mener at dette oppfølging av service er særlig viktig på biler som fortsatt har nybilgaranti. Slurv her kan gjøre at man mister garantien. Det kan blir veldig dyrt om ting går helt galt.

Det er nemlig slik at veldig mange nyere biler «teller» antall kaldstarter, registrerer kjøremønster (småkjøring) – og ut fra det kalkulerer når det er tid for service og / eller oljeskift.

Jeg antar at det er det din Honda Civic også har gjort. Vi i Norge har jo det som kalles «krevende forhold» med blant annet vinter, lave temperaturer, mange kaldstarter og ofte mye småkjøring i forhold til en del andre land.

I ditt tilfelle ville jeg nok stolt på bilen. Jeg skal ikke påstå at det helt avgjørende å få tatt et nytt oljeskift etter «bare» 10.000 kilometer. Nyere oljer er jo gode og skal, i alle fall i teorien «tåle» høyere kilometer. Men jeg vil likevel anbefale et bytte nå. Sot, uforbrent drivstoff og kondens forringer oljen – og igjen dette med kaldstarter og småkjøring gjør det ikke bedre.

Dessuten er det en relativt beskjeden kostnad for å holde seg på den sikre siden. Honda er jo gode og driftssikre biler. Du underbygger dette ytterligere med et oljeskift, så kan du gå en ny vinter trygt i møte med forvissning om at oljen er frisk og fin.

Håper dette var oppklarende.

Antall visninger