1 | opprinnelige versjon |
Nei, de nye eierne har plukka frem det ærverdige merkenavnet "Moskwitch" igjen! Det er gullgjevt for de av oss som gikk våre barnesko i nettopp en feiende flott Moskwitch! Litt "RenoWitch" denne gang kanhende, men pytt-pytt, vi venter i spenning! Jeg har klart å sikre nyhetsinnalgene over dette temaet som videofiler på pc'en, men nettserveren min ligger nede akkurat nå, så jeg får ikke delt dem med meg sånn uten videre. Ellers er det jo faktisk sånn at problemene for russisk bilindustri er håndterbare: man børster bare støvet av gamle tegninger og gammelt produksjonsutstyr - russerne har like vondt for å hive noe som deg og meg - og vips - så har man egentlig underleverandører for det man måtte trenge! Det er så enkelt som at der borte i retning Izhevsk - som er en ganske så "tung" industriby - også har etablert produksjon av alt hva man måtte trenge til bilproduksjon, fra generatorer, elektronikk basert på mer eller mindre diskrete komponenter (halvledere og enklere ic'er som man jo også produserer i RF) og like til dekk, felger og så videre. Dette er ikke noe nytt, russisk bilproduksjon har tross alt holdt på en stund. Personbiler er faktisk bare et "biprodukt" som følger med på lasset, det er nyttekjøretøyer det har dreiet seg om de siste 70 årene eller deromkring. Noen unyttige også, for meg og deg som har sett lyset, er krig ganske meningsløst: og nettopp militære kjøretøyer har vært hovedproduktet fra f.ex GAZ. KAMAZ derimot har vært litt mer "sivilt" rettet. Og som nevnt over, for russiske kunder er det knekkende likegyldig om bilen har ditt eller datt, det er i stor grad andre preferanser der borte, og man har faktisk i store trekk et godt kollektivtilbud. Det hjelper!
Og for de som vil ha en noe mer moderne bil: Kina er rett nok også på sanksjonslista til vesten på sett og vis, men om du tar en titt på kinesiske biler, vil du se at man har veldig stor andel "egenproduksjon". Ja, det er litt gammelmodig her og der, ikke riktig like avansert, ikke riktig like "moderne", men det fungerer. Dessuten: RF og Kina har et ikke ubetydelig samarbeid. Dette er en kritisk faktor som er fort gjort å overse: begge er blant verdens største leverandører av kritiske innsatsfaktorer som danner grunnlaget for produksjonen av såvel halvledere generelt - altså VLSI-kretser osv - dernest kobber, nikkel, gull og palladium - og ikke minst: neon. Det siste fremstår som "ubetydelig", ikke sant? Tenk omigjen! Mellom 40 og 70% av denne gassen kommer østfra! Tallene spriker noe, det korrekte tallet ligger kanhende midt i mellom. Nettopp denne gasseb er helt essensiell for å kunne bruke laserne som er grunnlaget for all produksjon av det vi populært kaller "chip", altså VLSI-kretser!
Og der har vi et interessant poeng: det er vesentlig enklere for russisk bilindustri å snu 180 grader og ta noen skritt tilbake, enn det er for vesten å håndtere den problemstillingen vesten har i forhold til nettopp tilgangen på elektronikk. Om RF og Kina sier at nok er nok, og reduserer eller kutter leveransene av innsatsfaktorer de har stålkontroll på, ja da har vesten et uløselig problem. Det finnes ikke andre tilbydere i verdensmarkedet som kan erstatte de "to store", aller minst RF. "Bare" å grave et høl i bakken og bygge en gruve? Joda, men da må man først lokalisere drivverdige ressurser! Og derfra til å ha det vi kan kalle "råstoffer" som kan gå inn i verdikjeden på den ene siden og komme ut hos underleverandørene som ferdige produkter på den andre siden? Det tar en stund det!
Og i vesten kan man altså ikke uten videre ta en "Lada" og produsere enklere biler! Da kommer hele kostebinderiet med godkjenning og miljøkrav og fandens oldemor inn i bildet! Enn si at man kan glemme "gigafabrikkene" for batterier! Det blir litt sånn "den som ler sist, kan meget god le lengst"! Spesielt morsomt er det uansett ikke. Om vi ser helt bort fra dette med elektronikk, det er jo også sånn at EU har lagt seg til et vanvittig høyt energiforbruk, Når man nå skyter seg selv i begge føttene gjennom å blokkere Nordstream2 og sanksjonere Nordstream1 reduseres den årlige kapasiteten av gassleveranser med 110 mrd kubikkmeter årlig, ja da kan det spøke for en kald og mørk vinter og massiv nedstengning av tysk industri. Det er ingen enkle løsninger på dette. At dette kommer til å påvirke europeisk bilindustri? Rimelig sikkert.
Krig og politikk og sånt? Nå har det seg sånn at en konflikt alltid har minst to sider, her er det både tre og fire, kanhende enda flere. Legg til at dette er en gammel konflikt, den har vært tilstede gjennom flere århundrer, den som ser på et historisk atlas vil se at nasjonen Ukraina egentlig ikke var rare greiene for et drøyt århundre tilbake. En betydelig el var russisk, men ble gitt som gave til den noe løse strukturen som utgjorde Ukraina dengang. Dette innebærer at det er svært mange som regner seg som etniske russere i disse områdene. dette området. Tilsvarende er det områder i vest som har vært polske og ungarske. Dette er en del av bakteppet, på samme vis som vestlig innblanding i Ukrainas indre anliggender og et aldri så lite statskupp. I ettertid har altså Kiev ført en krig mot Donestsk-Lugansk i 8 år, og lagt ned forbud mot russisk språk og kultur i en nasjon der veldig, veldig mange har russisk som sitt egentlgie morsmål. Sånt blir det ufred av, og summa summarum, det er flere nyanser, ferle momenter som har ført til at det goepolitiske spillet har bikka over i en geopolitisk katastrofe. Og midt oppe i dette, mellom to store aktører, der står rundt 45 millioner ukrainere! Som vi vet, noen av dem har til og med produsert ledningsnett og andre ting og tang for vestlige bilfabrikanter! Om vi skreller av retorikken, krig er noe dritt, det har enorme konsekvenser og ufattelige ringvirkninger, alt griper i hverandre. Nå har det seg sånn at ingen spør oss, men vi kan iallefall skrive på veggen i garasjen at vi krøsser fingrene for at de direkte involverte partene skal stikke fingeren i jorda og møtes ved forhandlingsbordet snart! En fred der begge svelger noen små og litt større kameler, er bedre enn å forsette en krig som strengt tatt ikke gavner noen av dem. Jaggu godt at det ikke er oss som er i krig mot Sverige, ikke sant?