Revisjonshistorikk [tilbake]

Du finner et rimelig grundig svar, bla fra selveste Benny himself, her: https://benny.tv2.no/question/88414/2018-mod-med-montert-hengerfeste/

Det fremstår kort og godt som om Tesla rett og slett ikke har tatt jobben - og kostnaden - ved å få modellen godkjent for hengerfeste. Som du vil se av ovenfornevnte link, jeg mener å ha sett "hengerfeste" på utstyrslista en gang i tiden, men Benny er en klok mann og har som regel rett: det hengerfestet Tesla leverer, er tilsynelatende et "ordentlig" hengerfeste, men når bilen ikke er godkjent for hengerfeste, ja da er det knapt nok egnet for et sykkelstativ, enn si denne famøse bagasjeboksen som en Petter Smart har funnet opp. Det springende punktet er hvor mye vekt du egentlig har lov til å belaste dette hengerfestet med når det står "0 kg" 9 vognkortet. Jeg ville altså bedt Biltilsynet om et råd, det normalt sett disse gutta du eventuelt får en diskusjon med om du møter dem langs veien med sykkelstativet - som visserlig veier mer enn ikkeno' - på dette hengerfestet. Og vær du sikker på at Biltilsynets kontrollærer er oppmerksom på dette forholdet!

Og som det er sagt i tråden nevnt over: du bør IKKE under noen omstendighet henge på en tilhenger på dette hengerfestet - ikke engang en henger av "trillebårtypen"! Jeg tenker da på begrepet "bagasjehenger" som var populært der nede i bla Danmark en gang i tiden, det var rett nok en ultra-lettvekts-tilhenger, litt som en sykkeltilhenger på stereoider. Problemet er at også disse har en tillatt totaltvekt, og den er altså mer enn "0 kg"! nå finnes jo heller ikke begrepet "bagasjehenger" det norske lovverket, knapt nok i EU lenger, flere tiår siden jeg har sett dem der nede i Europa også. Nå har vel heller ikke si 100 liter ekstra bagasjeplass og 45 kg ekstra bagasje noen mening med en Tesla S, etter mitt syn er det like meningsløst som bagasjeboksen for hengerfeste nevnt over.

For min del har jeg opplevd det motsatte "problemet", dengang jeg hadde en vanlig, liten sedan og reiste på ferie med familien der nede i Danmark, hekta jeg likegodt på min Brenderup 1-tonner som "campinghenger". Med danskebåten fra Norge kosta det jo like mye som bilen å drasse på hengeren, og der nede i Danmark var det fremdeles ferger som gjaldt, det var før disse fantastiske broene ble bygd! Greit nok, lommeboka hoppet av angst når jeg nærmet meg bilettluka, men det er "deilig å være norsk" i Danmark, snille damen sa ordet "bagasjehenger" når hun så min noe tilårskomne Lada med Brenderupen på slep, det var i praksis nærmest gratis, heia Danmark! Jeg betalte altså for "45 kg" og en henger på størrelse med en sykkelhenger, mye for pengene kan du si!

Ja, jeg forstår at det oppfattes som meningsløst at du ikke kan trekke henger med en feiende flott og blytung bil som Tesla S jo er, når du attpå til har hengerfeste! Men sånn er det bare, er det ikke godkjent ifht et ganske så omstendlig regelverk - og akkurat det er det gode grunner for - her kommer både statiske og dynamiske belastninger inn i bildet, for ikke å snakke om kollisjonsikkerhet og deformasjonssoner - ja da er det rett og slett forbudt. Som det også er sagt tidligere, du kan endelig prøve å ta dette opp med Tesla Norge, men det er overveiende sannsynlig at det ikke fører til noe som helst. Sånn er det bare, du får glede deg over bilen forøvrig, og heller låne eller leie en konvensjonell bil med hengerfeste og tillatt hengervekt i det omfang du måtte trenge når behovet melder seg.

Antall visninger