Revisjonshistorikk [tilbake]

Uavhengig av hva man ellers måtte men om det ene og det andre, en 60-puunkters NAF-test er en god investering her. Du har ikke en snøballs sjanse på St Hans Aften til å klare å "sjekke" bilen godt nok på tunet hos selger, NAF-testen gir deg et minimum av trygghet og selger får dokumentasjon på at han har oppfyllt sin opplysningsplikt. Koster ikke stort, er du medlem (med eller uten veihjelp) får du en grei rabatt. Ellers kan dere jo splitte regninga. Og som alltid: NAF-testen er noe du avtaler å få gjennomført FØR du undertegner kjøpekontrakten, som vi vet, utbedring av feil og mangler er veldig mye enklere å avtale FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER - alternativt er passende prisavslag. Ellers er det vel og bra at bilen er understellsbehandlet, men når et først er gjort etter så mange år - da er det dobbelt grunn til en NAF-test, også Toyota ruster. Og kjører du bilen, tilsier to år at det er på tide med etterbehandling - fluid-behandling kan man mene mye om, men dels tørker "godstoffet" inn, dels blir det skylt vekk over tid.

Jeg antar ellers at vi snakker diesel når du sier 136 hk. Det er visstnok et spennende topplokk på iallefall de første seriene av disse motorene, uten at jeg husker når Toyota "tok grep" for å eliminere dette problemet. Er bilen grei nå, så er det uansett sannsynlig at du kan kjøre den både 100 og 200.000 til uten nevenverdige problemer. Vær imidlertid oppmerksom på at denne motoren kan fremstå som noe dau. Mer enn nok krefter for norske forhold, men du føler ikke at du har spesielt mye anvendbar kraft i noe turtallsområde. Passe økonomisk, grei komfort, men altså ikke som f.ex VAG sine TDI'ere.

Når det er sagt, dette er greie biler i beste Toyota-ånd. Det du ellers får med på kjøpet, er en middelmådig ESP / antispinn / firehjulstrekk. Jeg har kjørt RAV4 av denne generasjonen som tjenestebil en gang i tiden, det er en bil der du risikerer å kjøre deg fast på flatmark med 10-15 cm nysnø. Den er også spennende om du kommer for fort inn i en kurve og ESP'en drar til, det er liksom ingen mellomting her, men når dette er sagt, du venner deg til det, om du ikke bor et sted med mye snø eller en eksepsjonelt dårlig atkomstvei, er det for alle praktiske hensyn et problemfritt valg.

Antall visninger