Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, det som slår meg, er at BMW 3-serie gir deg alt du ønsker deg og litt til. Det du skal unngå, er "ungdomskjørte" biler, bruk litt tid til å finne en bil som fremstår å være i best mulig stand, avtal en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakten og ta det derfra. NAF-testen gir deg et minimum av trygghet, dessuten er det enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet, evnt et prisavslag. Og nei, selv ikke en faglært mekaniker klarer å sjekke bilen "godt nok" der ute på tunet hos selger. "Tilstandsrapporter"? Sier alt og ingenting om bilens faktiske stand. "Nylig EU-kontroll"? Kjekt å ha, men sier egentlig bare at skiltene ikke ramler av i morra. Ellers finnes det sjekklister i søkk og kav der ute på nett, bruk en sånn og grovsorter, ta det derfra.

En skikkelig dealbreaker er den minste mistanke om "chipping" eller "optmialisering". Uten å dra hele gullrekka med gode grunner for dette, i de aller fleste tilfellene er ikke dette engang påtenkt godkjent, langt mindre meldt inn til forsikringselsapet. Da er det pr defisjon så ulovlig at det ryker, i verste fall risikerer du bruksforbud til bilen er brakt tilbake til originalt oppsett. At sånt ikke er godkjent, henger sammen med at gutta som selger sånt har stort selvbilde, men som regel er de ekstremt uproffesjonelle, de driver med dette kun for å tjene penger. Og skal man godkjenne sånne ting, må man A: Drive et autorisert verksted B: Oppfylle satte krav ifht godkjenningene verkstedet har C: Kunne dokumentere at bilens utslipp mmm er i tråd med typegodkjenningen. Alt dette koster penger, store penger, og det jeg vil karakterisere som arrogante amatører, vil ikke bruke verken ressurser eller penger på å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge her.

Ellers ville jeg vel tenkt tanken på en "passe stor" motor fremfor en "sprek" motor. Det er så enkelt som at med et såvidt begrenset budsjett er det viktigere å få en bil i best mulig stand, les mest mulig NY - antall år på veien sliter mer på en bil enn kjørelengde - enn å få en bil med si 2-300 hk. En 3-serie er så alikevel etter mitt hode en perfekt "Norgesbil", i Norge går det ikke så voldsomt fort, fra 100 hk og oppover er mer enn nok. Det gjør naturlig nok noe med forsikringspremie og driftsbudsjett også, win-win spør du meg!

Andre biler som kan være spennende, er Ford Focus hhv VW Golf. Audi? Nja, A3 er ganske grei, men jeg holder fortatt en knapp på 3-serie. Så har du sånt som Skoda sine RS-modeller, men da kommer vi i det derre med hissige motorer og relativt høye priser igjen. Alfa Romeo og andre eksotiske greier? Glem det, tenk - som du sier - tysk - her! Det gir greiere bilhold, greiere alt kontra "spennende" biler som Alfa R.. Det kan liksom bli for mye spenning også! Lykke til!

Antall visninger