Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, en grei måte å redusere budsjettet for service og vedlikehold på, er å investere i litt verktøy og en verkstedshåndsbok, og rett og slett gjøre det sjæl! Begynne i det små med oljeskift, få gjerne litt hjelp og råd fra en god venn som kan det du ikke kan, og være nøyaktig, så kan det fort gå bra! Ha bare i bakhodet at da bør bilen være over 5 år - stikkord utenfor garanti!

Dernest er uavhengige, autoriserte verksteder en god ting. Som du er inne på, merkeverkstedene beregner seg timepriser som får en advokat til å rødme, i tillegg tar de blodpris for olja, opptil 2-3 ganger så mye som uavhengie verksteder. Greit nok at man ska dekke utgiftene til en hel gjeng med sikkert flinke gutter og jenter, noen har litt finere dress enn de andre også, men for noen av oss blir det liksom sånn at vi rett og slett ikke har anledning til å betale for alt dette! Da er det mye greiere med versktedet i bensinstasjonen i nabolaget, med en kjekk kar som har vært mekaniker hele sitt liv og litt til, og gjør like godt arbe' til typisk tredjeparten av timeprisen og har normal pris på olje og rekvisita. Ofte også rimeligere deler - rett nok ligger ikke delene i fine esker med ordet "originalteile" utenpå, men det hender at de faktisk er produsert på samme stedet! Et annet alternativ er Sverige og Danmark, ja sogar Tyskland. Billigere og minst like bra som i Norge! Men be advised: uansett hvem man slipper til for å skru på bilen sin: ha fokus på godt arbe'! Jeg pleier å ta en tur inn i verkstedshallen og se hvordan det er med HMS, renhold og generell orden, dernest hilser jeg på gutta som jobber der. Knurrer de - ja da går jeg bare videre, det er ikke rasjonering på gode verksteder der ute! Og når man finner en god samarbeidspartner, ja da tar man vare på dem og bygger en lang og god kunderelasjon!

Mhp "kollisjonsikkerhet" er du inne på en vesentlig ting: Newtons lov om massefart trumfer det meste. Mao er det rått parti om du kjører en veteran Fiat 500 og får en Tesla X i fleisen. Noe lignende blir det om du får et vogntog i fleisen, det gjør vondt! Trøsten er at det går fort, du får ikke sagt "kake" engang før du sitter på en sky og ser ned på deg sjæl! Men nå kan vi nå ikke kjøre rundt i en 50 tonns stridsvogn alle sammen for å ha "optimal" sikkerhet! Vi må pent kjøre de bilene vi har, evnt de vi har råd til, og om jeg skulle valgt noe annet enn den bilen jeg har i dag, med fokus på sikkerhet, ville det sannsynligvis stått "Volvo" eller vært en stjerne i grillen. Begge disse fabrikantene har klar og sterk filosofi når det gjelder sikkerhet, både passiv og aktiv, mens "de andre" er bop-bop. Men greit nok, den som leter litt, finner ganske mange ålirghte biler, også i bruktmarkedet: ta f.ex Volvo V70, det er en knallgodt valg for de som ønsker seg en eldre bil med optimal sikkerhet ifht sin tid. Da får man iallefall stålbjelker i dørene, et solid kollisjonsbur og godt gjennomtenkte absorbasjonsoner, og ikke minst: både ABS og triangelbremser samt sånt som antispinn / ESP. For ikke å forglemme kollisjonsputer - spesielt SIDEKOLLISJONSPUTER er GULL VERDT! Kjøper man litt nyere biler, kan man f.ex sjekke om bilen har en dedikert beskyttelse mot sidekollisjoner! Volvo V40 har dette...og Golf 7! Mye dreier seg om nettopp dette: absorbere energi ved en kollisjon, og sikre passasjerere i den forstand at kupeen holdes intakt. Det som virkelig dreper deg i en kollisjon, er nettopp bråstoppen: inne i kroppen ligger jo indre organer i vev som egentlig minner litt om gele, når kroppen og hodet stopper, ja da er det fremdeles hjerte, lunger, lever, milt, nyrer, tarmer, enn si hjernen, i bevegelse. Da skvalper disse organene frem og tilbake, eller i verste fall sprekker de - enn si sprenges! Blodfylte organer som milten er ekstremt utsatt for å sprenges, nesten som en ballong ful lav vann. Da har ikke ambulansepersellet mye tid på seg, er du heldig, rekker de sykehuset før du blør i hjel, er du uheldig, vel, furukassa med torvtak neste! Hjernen er også spennende i så måte, det skal ikke rare trøkken til før du har permanente skader, enn si hjerneblødning og død. Det er der bilens støtabsorberende soner kommer inn i bildet og reduserer Bjartmar Bråstopp og derved kraftstøtet! Ellers har vi jo sikkerhetsbeltene: med en voksen person er disse dimensjonert for å absorbere energien fra ca 40 km/t, så har vi kollisjonsputer, og ikke minst: interiøret i bilen bør være støtabsorberende i noen grad. Typisk snakker vi om et kraftstøt på 30-40 tonn i moderate hastigheter, si 60 km/t! Kraftstøt beregnes ut fra kraft og tid, jo kortere tid, jo flere tonn trøkk får du! Og dette med TIDEN - det er altså det de støtsabsorberene sonene bidrar til: kraften spres liksom ut over litt mer tid, derved kan du være heldig og overleve.

Be advised: en ting du ALLTID skal huske på, er at en stjernesmell alltid gjør noe med skjelletet, her er ryggsøylen og nakken mest utsatt. Du skal altså ALLTID gå til lege og sørge for at alt som gjør vondt der og da, blir journalført. Kfr at din rett til erstatning etc er tapt om du somler mer enn så og så mange dager med å gå til lege - mener vi snakker om 72 timer. Og tro meg, gjør det vondt der og da, blir det bare verre. Forøvrig har jeg mye av dette fra noen år i røde kors og et par bekjente som har jobbet som akuttleger noen år - de er virkelig eksperter på sånne ting. Visste du forresten at hodet sprekker som et eggeskall om du møter noe hardt i 13,6 km/t og oppover? Gode grunner til å bruke hjelm når man er ute og sykler eller leker seg med elsparkesykkel, ikke sant :-) ?

Ellers nevner du dette med bilens stand: skjult rust er den virkelige killeren om du får den berømte idioten bak svingen. Da bryter bilen sammen rundt deg, og du sitter plutselig med idioten bak svingen i fanget. Da er furukasse med gresstak neste adresse! Jeg er blant dem som konsekvent har kjørt mine biler til understellsbehandling opp gjennom åra, koster forholdsvis lite, rett ut sagt råbillig i forhold til å reparere rust, og det gir i aller høyeste grad en sikkerhetsmessig gevinst. Når det er sagt: det viktigste du kan gjøre selv, bortsett fra å gjøre gode valg når du kjøper bil, er å kjøre defensivt, jevnt, følge med i speilene som en yrkessåfør og ellers ha oppmerksomheten på veien. Jeg kjører f.ex konsekvent med "steril bil", dvs ikke musikk eller radio som står der og durer, mobilen går mot handsfree og konen får beskjed om å holde munn, iallefall når det er tett trafikk og så videre - vi kjører bla en del i den russiske føderasjon, der er det som kjent virkelig store byer der begrepet "rushtrafikk" virkelig får mening! En god skole for meg var forøvrig å kjøre tungbil noen år i ungdommen, det gjorde meg til en bedre bilist på alle vis! Mange tiår siden jeg logga 1,5 millioner skadefrie kilometer, da slutta jeg å loggføre og telle kilometer :-) De kllisjonene jeg har hatt, har vært knyttet til idoten bak svingen som vrenger over i feil kjørebane og sånt, det er noe dritt, men bank i bordet, stort sett har jeg klart å unngå stjernesmell, bla ved å se idioten FØR han kommer og treffe nødvendige åtgjerder!

FORØVRIG ER DET SÅNN AT ELDRE BILER OFTE MANGLER både passive og aktive sikkerhetsystemer, går vi så langt tilbake som si 1990 har man heller ikke ABS, kollisjonsputer, ESP og så videre. Men be advised, Mercedes hadde faktisk kollisjonsbur og støtabsorberende soner fra 1958 på en av sine stjernemodeller! Om du har en genuin interesse for dette, kan Folksam sine undersøkelser fortelle deg mye om dette. Folksam er et svensk forsikringselskap som har samlet data over flere år, etter min oppfatning leser den kloke BÅDE kollisjonstester, fe.x NCAP, og Folksam sine statistikker, HER finner du FOlksam etc: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen

Dernest vil enhver som har et minimum av kunnskap om statikk og materiallteknikk samt anvendt matematikk - kall det gjerne fysikk - dette med kraftstøt osv - kunne ha stort utbytte av å se på mer spesifikke konstruksjonskisser for forskjellige biler. F.ex Volvo hadde svært gode prinsippskisser for hvordan man hadde tenkt når man designet sidekollisjonsbeskyttelsen for sin V40, likeså VW når de kom med Golf 7. I det hele tatt, dette med sikkerhet, både i bil og ellers, er et svært interessant fagfelt! Jeg tenker at litt interesse, litt kunnskap på de områdene jeg referer til over - det kan egentlig alle lese seg til - ta litt av gangen og ikke gap over for mye - så går det helt fint. For ordens skyld: jeg er pensjonert ingeniør, mitt fagfelt har bla vært knyttet til flysikkerhet, da må man vite litt om mange ting. Men jeg har også vært genuint opptatt av ting med motor på, alt fra biler og motorsykler til tyngre kjøretøyer og ikke minst fly. Det å ta en titt på hvordan ting er konstruert, er et skikkelig krydder i tilværelsen for meg! Og som en ekstra bonus får man altså et innblikk i sånn circa hvor sikker den og den bilen egentlig er!

Men som det egentlig står mellom linjene over: sånn bortsett fra å velge "rett" bil: det beste du kan gjøre selv, er å kjøre med vett! "De andre" på veien får du dessverre ikke gjort noe med, men ofte klarer du å iallefall bremse ned før det smeller om du er det jeg vil kalle "alert", altså oppmerksom og klar til aksjon. F.ex dette med å holde beinet over bremsen fremfor på gassen når du kan - jeg kjører mye på adaptiv cruisekontroll - det er en fantastisk oppfinnelse - det gir deg en reaksjontid som nærmer seg null i en kritisk situasjon! Normal reaksjonstid er typisk et sekund. Vel, jeg er omtrent like rask som Morgan Kane fremdeles, jeg fanger opp situasjonen og reagerer på tiende dels sekunder. Det utgjør i mange tilfeller forskjellen på å unngå en ulykke og en stjernesmell, eller som ved en anledning der jeg fikk idioten i fleisen, jeg får bremset ned egen hastighet såpass at kollisjonsburet på bilen holder, såpass at kollisjonsputene og sikkerhetsbeltet absorberer såpass med energi at jeg kan gå ut av bilen for egen maskin. Og bilen min var faktisk bøyd som en "U" på midten, jeg fikk idioten i en vinkel på 30 grader midt i A-stolpen, før han skvatt videre som en himmla ball og mosa B-stolpen og nesten - nesten kom inn gjennom dørene på bilen min.

Små marginer - rett og slett - men det du kan gjøre sjæl - det gjør virkelig en forskjell! Lykke til videre i trafikken, det kan fort gå bra skal du se!

Antall visninger