Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, det enkle svaret her er at om du lar AC være PÅ - gjerne året rundt - vil luften som kommer inn i kupeen være fiks-ferdig avfuktet. Temperaturen i bilen styrer du så alikeel med termostaten i klima-anlegget....da forutsetter jeg at en feiende flott bil som Ford Kuga har et klima-anlegg, der du altså kan sette temperaren....slik det har vært vanlig noen år.

Deter så enkelt som luft med laver luftfuktighet hhv varm luft har større evne til å oppta fuktighet! Voila, så har du duggrie ruter! En forutsetning er selvfølgelig at vifta går, på min VW lar jeg vifta og de forskjellige dysene styre seg sjæl, dvs jeg velger "auto". Det fungerer som en drøm, og er vi og bikkja dyvåte når vi setter oss inn i bilen, ja da trykker jeg på "defrost" i klima-anlegget, det er et valg som gir full varme og fart på vifta og ellers leder det meste av luftstrømmen opp til frontruta hhv til de luftdysene som sender luft mot siderutene foran. Du har sikkert en sånn funksjon på din bil også - sjekk instruksjonsboka om du ikke ser en knapp det står "defrost" på. Det du ellers skal passe på, er at du IKKE reduserer luftstrømmen utenfra på noe vis - la det styre seg sjæl - og unngå å trøkke på knappen for RESIRKULASJON. Det står kanhende RECIRK på den, evnt er det et enkelt symbol som viser luft som går i ring eller noe sånt. Som sagt....les litt i instruksjonsboka og skaff deg oversikt over hvilke knapper som gjør hva - tenk FUNKSJON, så husker du det!

Et annet smart grep er å skaffe seg en sånn derre boks der du legger en boks med tørkesalt oppi, og plassere den et sted der den ikke kan velte - evnt fester du den på et vis. Saltvann er som kjent noe dritt å skvalpe ut i bilen, derfor bør den helst ikke velte! Og så må du huske å tømme den av og til - og skifte posen med tørkesalt hver til annenhver måned, alt ettersom. "Torrbollen" heter den hos Claas Ohlson, Biltema har noe i samme sjangeren. Koster ikke stort, men for meg, som bor i et område med en del regn og høy luftuktighet, innebærer denne lille duppeditten at jeg praktisk talt aldri opplever å ha dugg om morgenen. Det er en klar fordel, for om jeg ikke bruker dieselvarmeren, tar det noen miinutters kjøring før det er nok temperatur i lufta fra klima-anlegget til å blåse vekk duggen. Lykke til, dette går nok helt greit skal du se!

Antall visninger