Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, denne bilen er såvidt gammel at en betydelig del av verditapet er tatt. Bilen koster deg vel typisk 4-500.000 å kjøpe, det er en anseelig sum, men eier du bilen i si 10 år - tenk på et tall - og den er moden for skraphaugen, har du et verditap på 40-50.000 i året. Det er "greit" i den store sammenhengen. Eier du den i 5 år, er det overveiende sannsynlig at du får si 200.000 igjen for den gitt omtrent jevnt verdifall, kfr "Kapital" og andre som har gjort økonomiske vurderinger opp gjennom åra. At det kan skje dramatiske endringer som gjør bilen nærmest verdiløs? Tja, si det, Anna Elisabeth Westerlund har lagt på røret, og min krystallkule er ikke riktig like god. Det gode er at med en bybrid drivlinje har du så lavt drivstoffbudsjett som mulig for en såvidt stor og tung bil. Det dårlige er at en stor og tung bil bekrefter at det koster å være kar, du bør ha klart for deg at du får et vesentlig høyere service- og vedlikeholdsbudsjett enn for en mindre bil. At eieren har brukt 58.000 spenn - antagelig over en kort periode i senere tid - sier alt og ingenting. Ja, han har kanhende skiftet en håndfull slitasjedeler, men tro meg, det er fortsatt mye som kan og vil måtte vedlikeholdes fremover. Sånn er det bare.

Har du angst for verditap, har du kanhende også et budsjett som tilsier at du bør tenke nøye gjennom behov og kjøremønster: trenger du egentlig en så stor SUV, eller er det kanhende like greit med en noe mer fornuftig bil - underforstått litt mindre, litt enklere, men kanhende fortsatt med firehjulstrekk? Dette med bakkeklaring er også en ting du bør tenke over: om du ikke har en helt spesiell atkomstvei der hjemme eller til hytta, eller bor et sted med ufyselig mye snø og ubrøyta veier i vinterhalvåret, da trenger du egentlig ikke allverdens bakkeklaring: fremkommelighet har du uansett - gitt et normalt velfungerende firehjulstrekk og seriøse vinterdekk f.ex.. Alternativt kan du se hen til en Skoda Kodiaq eller Toyota RAV, du får veldig mye mer bil for samme pris her - og et veldig mye lavere budsjett for service og vedlikehold. Og bruksområdet er omtrent likt - ingen voldsomme forskjeller som tilsier at X5 er "bedre" om man er litt kynisk. Ja, du kan jo også se til en konvensjonell Volvo V90 med hybrid drivlinje og firehjulstrekk: også det er et seriøst alternativ.

Jeg regner ellers med at elbil av ulike grunner ikke er tingen for deg. Sånn er det for mange av oss, uten å rippe opp i gullrekka som gjør det uaktuelt for den enkelte.

Om det er et "lurt" kjøp? Vel, om prisen er grei og det dreier seg om en bil i alminnelig god stand - "best mulig stand" er alfa og omega når man velger bruktbil - er det jo greit nok, gitt at du tenker nøye gjennom premissene i forannevnte avsnitt og fremdeles tenker at X5 er bilen for deg. Men jeg ville ikke engang tenkt tanken på å undertegne kjøpekontrakten før det lå en NAF-test på bordet - med så mye penger i spill - en FULL NAF-test. Det gir deg et minimum av trygghet, og selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfyllt. Dernest er det mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER. Mer ryddig for alle -rett og slett - og viser det seg at det er et DÅRLIG valg - ja da går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute. NAF-testen koster penger? Grei rabatt om du er medlem, med eller uten veihjelp, og dere kan jo splitte regninga. Skal ikke rare mangelen til før det er VELDIG lønnsomt! Ellers er IKKE "tilstandsrapporter" eller "nylig EU-kontroll" riktig det samme, en tilstandsrappport sier ofte alt og ingenting - en rekke med "OK" - er f.ex dekka på slitasjegrensa, står det "OK"......og du står der dagen etter med en kostnad på si en titusenlapp. "Nylig EU-kontroll" forteller bare at skiltene ikke ramler av i morra.

For å oppsummere: et "lurt" kjøp gjør du når bilen du velger, fyller dine behov og passer inn i ditt kjøremønster. At den har "gøy-faktor" er hyggelig, men mindre viktig, i min verden er ting som totalkostnaden, enn si løpende driftskostnader, viktigere. Dernest står "sikkerhet" på de tre første plassene på min liste over egenskaper bilen må ha. De øvrige punktene? Tja, der er du selv eksperten, ikke sant? På samme vis er du selv eksperten på eget kjøremønster og behov. Dette er som du ser, også ganske så avgjørende for valg av drivlinje. Ikke et vondt ord om elbiler, men begrenset rekkevidde, ladekø og denne greia med restriksjoner i bruksområdet - ta f.ex denne "bagatellen" med at man i praksis ikke kan kjøre spesielt langt med slep som veier mer enn 300 kilo - om man i det hele tatt kan hekte på en henger - det er en skikkelig dealbreaker for mange.

Dette med verditap osv - det må man nesten ta som det kommer. Lista med usikkerhetsmomenter er lenger enn et vondt, jeg ville egentlig heller fokusert på dette med at det koster å være kar - er X5 virkelig den bilen du trenger, eller vil du og familien kanhende gjøre et bedre valg ved f.ex et av alternativene nevnt et støkke over her?

Dernest er det altså dette med best mulig stand. Det er alfa og omega, velger du en bil der du får med en drøss svakheter eller mangler på kjøpet, ja da går det uvegerlig også dårlig med såvel løpende driftskostnader som verditapet over tid. Sånn er det bare. Derfor gjør man en best mulig jobb på forhånd. Verre er det ikke! Og ja, X5 er en feiende flott bil, men å gå for "premium" - her en rimelig komplisert SUV - har bokstavelig talt sin pris! Lykke til!

Antall visninger