Revisjonshistorikk [tilbake]

Let og du skal finne, kamerat Bennys umerkede artikler om aktuele bruktbiler i markedet gir deg egentlig det du trenger å vite, naturlig nok for en gammel Volvo-mann har han selvfølgelig også skrevet mange kloke ord om nettopp V70: https://www.tv2.no/broom/14867977/

Etter min ringe oppfatning er V70 en av de beste bilene Volvo har tatt frem i nyere tid. Ja, en god del Volvo-preg, på godt og vondt, for oss som er litt konservative er det veldig mye godt og fryktelig lite å klage på. Men be advised, du har ikke en snøballs sjanse på en varm sommerdag til å klare å "sjekke" bilen godt nok der ute på tunet hos selger. NAF-test gir deg et minmum av trygghet og kjøper får dokumentasjon på at han har oppfyllt opplsyningsplikten. Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler, evnt et passende prisavslag, FØR kjøpekontrakten enn ETTER. Mao er NAF-testen noe man ordner med FØR kjøpekontrakten er underskrevet, om du velger en 60 pkt test eller en full test, om dere splitter regninga, det er noe du må finne ut av. Hele gurnnlaget for å gjøre et "godt" kjøp når det gjelder bruktbil er jo så enkelt som at bruktbilen du ender opp med bbør være i best mulig stand, ikke sant? Ellers er den bilen du nevner, helt grei mhp pålitelighet, ikke turbo = mindre leamikk og en motor med relativt lav trimmingsgrad = laaaaaaaaaaaaaaaaang holdbarhet gitt et normalt godt vedlikeholdsregime, jevnlig understellsbehandling inkludert. Men be advised, det er også en motor som innebærer vesentlig høyere drivstoff-budsjett enn en dieselbrenner! Og nei, 140 hk er ikke allverden, spesielt ikke i en såvidt tung bil, men ærlig talt, kjører du rundtomkring i Norge holder det i lange baner! Snitthastigheten i det norske veinettet er 62 komma noe km i timen, det hadde vært nok med den første versjonen av Citroens 2 CV, du vet, den med hele 11 hk! Poenget? Om du har en normalt fornuftig kjørestil og ikke trekker mye tunge slep, er 140 hk mer enn nok. Men regn med rundt literen i snittforbruk over tid, bruker bilen mindre innimellom, si ned mot 0,8, ja da gir du deg selv diplom for å kjøre super-økonomisk! Jeg ville nok heller gått for en bil med D5 under panseret, men greit nok, om du ikke kjører mer enn si 10-15.000 i året er det egentlig ikke noen stor greie. Lykke ti!

Antall visninger