Revisjonshistorikk [tilbake]

Neppe, det går en grense for hvor mye som rapporteres inn til SSB og de derre! Ellers hevdet en lokal merkeforhandler at jeg satte Norges-rekord i prøvekjøring når jeg skulle kjøpe ny bil for første gang etter mange år med tildels rimelige bruktbiler, prøvekjørte jeg vel si 7-8 forskjellige VW. Såpass må man legge ned av tid om man skal gjøre et godt valg og bli nogenlunde fornøyd! Ellers var jeg jo innom flere forhandlere for andre merker, etter noen tiår med VW tenkte jeg faktisk tanken på bla Audi, Skoda, Volvo, Mercedes. De to siste røyk ut rimelig kjapt pga dårlig kundestøtte lokalt - for ikke å snakke om at BOS er en noe spesiell importør. Audi røyk ut fordi sjappa slarvet veldig med klargjøringa av bruktbiler og tilstandsrapportene, da var det heller ikke akuelt å kjøpe nybil der heller. Skoda hadde for lang leveringstid på siste generasjon Octavia, så lett deprimert ruslet jeg til den VW-sjappa der jeg har vært kunde ganske så lenge! Ved første prøvekjøring var det som å komme hjem, etter noen runder med prøvekjøringer fant vi ut av det, prosessen gikk vel over et par måneders tid første gang. Når den første nye bilen i mitt liv ble kondemnert etter kun kort tid, samtidig med konebilen, kjøpte vi to nye biler av sånn circa samme modell og sort som de vi hadde på null komma null - en ukes tid tok vel prosessen da.

Mine f.d bruktbiler har jeg vel egentlig skaffet meg på noe enklere vis. Jeg er blant dem som ikke har eid så mange biler i livet liksom, jeg tror på å kjøre mine biler i mange år og typisk 4-500.000 km, en god bil som blir passet nogenlunde godt på leverer lett såpass mange kilometer uten nevneverdige problemer - også om det IKKE er en Mercedes! Greit nok, et par- tre av bilene ble overtatt etter familiemedlemmer - dødsbo og sånt - og circa like mange ble kjøpt i bruktmarkedet - hos forhandler og privat, alt ettersom. I hine dage hadde vi jo ikke internett, men en gang fikk jeg tilfeldigvis se en grei bil i en bruktbilsjapp, en annen gang fikk jeg et tips fra min bror, en tredje gang kjøpte jeg en ex-taxi fra en ansatt ved merkeverkstedet. Enkel prøvekjøring, "kameratgaranti" , ellers har jeg jo lært meg det grunnleggende etterhvert. I dag ville jeg ikke kjøpt en bruktbil uten NAF-test FØR kjøpekonttrakten ble underskrevet, bilene nå for tiden er vesentlig mer kompliserte, med ditto muligheter for feil. Ja, jeg ville vel gjort som når jeg kjøpte ny bil: vurdert behov og kjøremønster, satt opp en liste med prioriterte egenskaper og utstyr og funnet aktuelle modeller osv.. Så hadde jeg plukket ut de mest aktuelle og "grovsila" sjæl ved en enkel sjekk med sjekkliste i handa, og når jeg fant en bil jeg kunne tenke meg å kjøpe, ja da kommer dette med NAF-test inn: den "ordentlige" sjekken overlater man til proffesjonelle. Og som jeg oppdaget et sted på veien: på samme vis som din egen prøvekjøring - "tilstandsrapporter" hos bruktbilforhandlere sier alt og ingenting om bilens faktiske stand. "Nylig EU-kontroll" er kjekt å ha, men sier heller ikke stort. Derav: proffesjkonelle! Ja, det koster tid og penger dette her, men det dreier seg om en betydelig investering, og jeg tror som sagt på å eie bilene mine en stund - fortrinnsvis uten å oppleve gråt og tenners gnissel fordi et eller annet rådyrt går i støkker på veien hjem!

Antall visninger