Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville nok sett litt pragmatisk på dette og kontaktet et uavhengig lakkeringsverksted av den sorten som gjør godt arbe' og tatt det derfra. 10 tusenlapper høres ut som typisk merkeverksted, rett nok kan det være litt demontering med i bildet her, men jeg har bla brukt Avetti på Bryne, et mindre firma med få ansatte som setter sin ære i å gjøre best mulig arbe' til en hyggelig pris. Om det ikke er en utsøkt klønete konstukskon med disse dørhåndtakene tenker jeg at det vil holde i minst 5 år til. Ellers forstår jeg tankegangen med å polere og ditt og datt, men om du ikke tar en runde hos en billakkerer, ville jeg heller brukt en penetrerene olje og fett, ikke der du toucher dørhåndtaka, men der det er behgov for beskyttelse.

Noe kynisk sett, dette med at det er steder på en bil som er mer utsatt for slitasje enn det kanhende burde være, er jo ikke noe nytt: se bare bak dørhåndtakene der ringfingeren kommer borti: det ser ikke ut i måneskinn etter kun kort tid. Og jada, det er helt korrekt at man kan dempe slitasje ved et godt renholdsregime, men til syvende og sist er en bil en bruksting, det vil uansett oppstå slitasje over tid. Det er en del av spillet, og når du nå kjenner til problemstillingen med dørhåndtakene, ville jeg rett og slett tatt utgangspunkt i de tre mulighetene jeg nevner over: renhold, kanhende olje/fett og kanhende etterhver en liten runde hos billakkereren. Det er store problemer, det er mellomstore problemer og det er små problemer, dette er rett nok ikke fint å se på om det blir et arnested for rust, men det kunne vært verre. Jeg tenker at et veldig mye større problem på nye VAG-biler er en mildt sagt elendig rustbeskyttelse fra fabrikk. Nei, det er ikke alene om dette, men når Møller presterer å hevde at rustbeskyttelsen fra fabrikk er "god nok", er det en ekstrem overdrivelse, den holder IKKE mål for en norsk vinter hhv veivesenets "vintervedlikehold"!

Om du kaster et blikk under en ny VW, evnt din egen bil om den IKKE er understellsbehandlet etter at den kom til Norge, vil du se at bunnplata har noe som minner om rustbeskyttelse. Jolly fine! Men hjuloppheng og alt som er montert på denne bunnplata, se det er i beste fall kun "beskyttet" med et tynt lag med lakk! Rust er fortsatt en elektrogalvanisk prosess, får den tak et sted osv - ja da sprer den seg som selve pesten! Og hulromsbeskyttelsen: det er så enkelt som at "godstoffet" uansett tørker inn over tid! Mao om ikke din bil er understellsbehandlet...så er det på høy tid! Deretter jevnlig etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Dette vil også dempe rustdannelse fra innsiden ifht disse dørhåndtakene dine. "Rustgarantien"? Om du finleser den vil du se at den dekker alt og ingenting. Jeg tror mer på å forebygge rust enn å stole på en rustgaranti som egentlig ikke er verdt papiret den er skrevet på. Og ja, jeg har kjørt VW noen tiår, jeg er blant dem som kjørte våre nye VW direkte til understellbehandling hos en seriøs aktør. Koster litt, men du får ikke reparert rare rustskaden for kostnadene med understellsbehandling gjennom det være seg 10 år eller bilens levetid.

AT DISSE DØRHÅNDTAKENE ETC burde vært en garantisak? Kanhende, men jeg tenker at det er en såpass "liten" sak at det ikke har blitt noe særlig støy rundt det. Sammenlignet med rustproblematikken hos Mercedes for noen år tilbake, er dette peanøtter, men som du kanhende vet, den norske importøren slåss lkevel med nebb og klør i en årrekke for å forsøke å vri seg unna ansvaret- selv om Mercedes i Tyskland stillte opp. Helt utrolig og en av flere grunner til at mange av oss skyr BOS for all fremtid. Møller har normalt sett håndtert garantisaker på en bedre måte, men de siste åra har man også der begynt å ha sterkere fokus på inntjening enn på "fornøyde kunder". Dessverre får vi vel si. Ja, du kan endelig spørre, send gjerne et hyggelig brev evnt mail og forklar saken med bilder etc til Møller sentralt, eventuelt til VW i Tyskland, koster deg ikke mer enn litt tid, men jeg har en nagende følelse av at det hjelper like mye som å pisse i buksa for å holde varmen på en kald vinterdag. Sånn er det bare, og nei, når garantien er snipp-snapp ute har du uansett en dårlig sak. Tilsvarende er reklamasjonsfristen ute.

THE BOTTOM LINE er at løsning en og to over ikke koster stort. Løsning tre, med en tur innom lakkeringsversktedet, kan du få ned mot si 5000 kroner. Du vil likevel måtte passe litt ekstra på her, men det er jo enkelt da: legg inn noen minutter ekstra hver gang du vasker bilen, finn en måte å gjøre det på og ta det med godt humør, bilen ellers er jo ganske grei, er den ikke? Jeg har Golf for tiden, der er det ikke spesielle svakheter, men jeg legger inn noen sånne småsjekker der jeg vet at dritten samler seg. I tillegg setter jeg av litt ekstra tid til å sjekke bremser etc når jeg legger om mellom sommer og vinterhjul osv, det er litt av moroa og gledene ved å ha bil det: følge litt med sjæl! Før tok jeg også service og alminnelig vedlikehold selv, men med åra blir det mindre av sånt også. Det savner jeg, men sånne småting: det har jeg glede av ennå. Som sagt: se positivt på det, det kan fort gå ganske greit dette her! Lykke til videre med en ellers feiende flott bil!

Antall visninger