Revisjonshistorikk [tilbake]

Det springende punktet her vil dels være hva kjøpekontrakten sier om leveringstid, dernest når bilen faktisk blir produsert: normalt sett implementeres endringer løpende, og for alle praktiske hensyn: der nede i Tyskland er det "Baureihe" hhv "Erstzulassung" som betyr noe. Det særnorske begrepet "årsmodell" er på mange vis et kvasibegrep, der det har etablert seg en sedvane med at biler levert ETTER 1.7 2022 hhv FØR 1.7 2023, blir ansett som "2022-modell". Min subjektive oppfatning er at du bør ta et ord med forhandler om dette når bilen blir levert, og få en skriftlig bekreftelse på hvilken årsmodell bilen rent faktisk er. Si at bilen ikke blir levert før andre halvdel av 2023, da er det jo ikke så usannsynlig at den meget vel kan ha et chassisnummer som sier nettopp det! Win-win for deg, og forhandler vil neppe kverulere på dette ifht kontrakten!

Det som kan være problematisk i slike tlfeller, er om bilen er PRODUSERT TIDLIGERE ENN si 01.07.22.....si at den har stått på lager et sted og samlet støv. I noen tilfeller blir slike biler solgt som 2022-modeller i Norge, "noen" jukser litt kan du si, men i et øyeblikk du skal bytte inn bilen, evnt selge den eller den blir totalskadd - stikkord forsikringstakst - ja da blir den kanhende som ved et trylleslag et år eldre! For å komplisere dette ytterligere, for enkelte bruktimproterte biler er det FØRT OPP FEIL ÅRSMODELL i den norske "RØDBOKA", da har man plutselig en interessant situasjon der man lører hva "forsikringsvindel" egentlig er! Bilen du har forsikrikret som 2022-modell kan plutselig bli både et og to år eldre!

I DITT TILFELLE kan det fort gå grei, men som sagt, spør når bilen nærmer seg klar til levering, da foreligger chassisnummer mv, og forhandler bør kunne svare. Verre er det ikke. Ellers trampeklapp, du er en klok mann som er oppmerksom og følger med i timen!

Antall visninger