Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå er vel dette med "ekspert" et nyord som egentlig sier alt og ingenting. Det er så enkelt som at vi alle lærer opp gjennom livet, hver eneste dag, og i min verden blir egentlig ingen utlært noen gang: vi har alltid noe nytt å lære. Se deg selv i speilet, du kan sikkert litt om mange ting, ikke nedvurder deg selv! Når det gjelder denne bilgreia: få med deg en god venn som kan det du ikke kan, og ta det derfra. Om du konkluderer med at bilen ser grei ut etter prøvekjøring og ditt og datt, bør du tenke tanken på å avtale en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakten. Rett nok er ikke 45.000 give or take mer enn en litt grei månedslønn, men det er helt sikkert mye penger for deg. En 60-pkt NAF-test koster ikke spesielt mye, om dere splitter regninga, det blir dere enige om. Det er uansett win-win for begge, du får litt mer trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfyllt. Dessuten: det er mye enklere å bli enige om utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn etterpå, alternativt et prisavslag.

Hvorfor NAF-test? Joooo....bruktbilselgere er ikke alltid objektive, sånn er vi bare skapt. Når vi skal selge "best friend" - som bilen jo er for mange av oss - ja da er det ikke sikkert at vi er ondsinnede, men vi er gjerne litt mer positive enn vi har dekning for. Her snakker vi om en bil med ikke spesielt lang kjørelengde, men den har 14 år på veien. Selv en faglært mekaniker vil ikke klare å avdekke alle skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger. Dernest er heller ikke Audi feilfrie, det er mye leamikk som kan og vil gå i støkker før eller forhåpentligvis siden. Ja, det er mye godt å si om denne bilen, grei motor, et av markedets desidert beste firehjulstrekk, manuell kasse (tryggere for deg), en god del slitasjedeler er skiftet og så videre. Det litt mindre gode er altså 14 år på veien og 4 eiere. Jeg registerer også at selger er åpen for bud, kanhende han er litt ivrig etter å selge?

Når det gjelder problemer sånn og sånn: det avhenger i stor grad av hvordan bilen er passet på underveis. Du kan selvfølgelig forsøke å få sjekket verkstedshistorikken, men som vi vet, Møller er en av flere norske importører som skylder på "personvernet" for å holde denne tilbake for både bilens rettmessige eiere og potensielle kjøpere. Høl i hue spør du meg, og neppe i tråd med lovverket, men enten må man ha forbindelser i Møller-systemet, eller så må man krange seg til det. Da er det faktisk mye enklere å forholde seg til en NAF-test, stor eller liten - det må du vurdere selv ifht bilens pris og din økonomi. Da får du en god indikasjon på bilens faktiske stand, og med bruktbiler er det dette punktet som bør stå øverst på lista: bilen man velger bør være i best mulig stand. Det innebærer normalt sett også det jeg kaller "mest mulig ny" bil, denne har passert middagshøyden i mitt hode, men si at du kan eie den gjennom to-tre EU-kontroller uten nevneverdige problemer, da kan du le hele veien til banken selv om bilen havner hos Skrot-Kalle etterhvert. Du har jo ikke mer verdi å tape enn det du betaler for bilen, ikke sant?

Og med kun 190.000 kjørt? Bilen er ikke engang innkjørt, om du sørger for et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder understellsbehandling (ja, også Audi ruster, nok en god grunn til en NAF-test!!!!) med jevnlig etterbehandling, er det ikke urealistisk å forvente at bilen kan rulle til både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Tre forutsetninger til bør du imildertid notere deg: skift olje og filter hver 15.000, maks 20.000. Om du ser på en sprengskisse av en TDI-motor vil du forstå hvorfor, og nei, "longlife" olje er ikke bedre enn vanlig gammeldags syntetisk olje, vann og snafs samler seg fortsatt opp i olja og bidrar til å degradere den, vi ser det bare ikke like raskt! Sagt på en annen måte: oljeskiftene er ikke det du skal spare på, den eneste veien ut for dritten som samler seg opp, er gjennoom tappepluggen og filterbytte.

Dernest: lær deg å kjøre på momentet fremfor å piske turtall. Bedre for motoren og drivlinjen, bedre for drivstoff-forbruket, behageligere for deg og dine passasjerer. Og sist, men ikke minst: vær snill med gassen til olja er gjennomvarm, dvs typisk 2-3 mil i vinterhalvåret. Det betyr ikke annet enn at du typisk girer som om du har en rødstrek ved 2000 o/min. Jeg har hatt denne vanen siden jeg kjørte blodtrimma motorsykler for noenogførti år siden, og bank i bordet, til dags dato har jeg bla aldri opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene på bilene mine - selv ikke ved både 4 og 500.000 km på kilomertelleren. Det sier litt -kfr de problemene mange syter for med akkurat oljeforbruk.

EN SKIKKELIG DEALBREAKER er det om bilen er eller har vært "chippet", "optmalisert" eller noe i samme sjangeren. Hvorfor er innlysende, da går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute. Ellers vet du antagelig at både VW og Skoda gir deg noe nyere bil for pengene, men vi snakker fortsatt eldre biler, såpass gamle at vi snakker Haldex 4. Det er liksom ikke helt det samme som Quatro-systemet, sistnevnte har som du sikkert vet, trekkkraft på alle fire hjul hele tiden. Det gir deg en mer stabil og derved vesentlig sikrere bil uansett hastighet, uansett veiens beskaffenhet, uansett årstid. Dette med bedre fremkommelighet er noe som følger med på kjøpet. Kjekt å ha, men den desidert beste tingen er dette med bedre stabilitet, kall det gjerne bedre kjøreegenskaper.

I det hele tatt, har vurdert Audi selv, men herværende Audi-sjapp har litt i overkant heftig sigarføring og noe spesiell kundebehandling. ikke my cup of tea, jeg føler meg mer hjemme i Skoda hhv VW-sjappa, har kjørt VW diesel gjennom flere tiår og trives utmerket med det. Sånn er det vel med noen av oss, når vi blir kjent med et bilmerke, ja da har det så mange fordeler å fortsette med biler fra samme familien at det blir en vane etterhvert! Måtte du bli flike fornøyd som meg med mine VW om du kjøper denne Audien, lykke til!

Antall visninger