Revisjonshistorikk [tilbake]

Nåja, i Bergen har du jo forsåvidt et godt alternativ i form av nogenlunde velfungerende kollektivtransport! Ellers har du selvfølgelig rett i både det derre med bompenger og drivstoffpriser, men før du løper og kjøper elbil bør du sette deg ned og vurdere følgende:

  • Har du mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader? Om svaret er "nei", ja da skal du iallefall gjøre hjemmeleksa og sette deg grundig inn i betingelser og priser for kommersiellle ladetilbud der du normalt sett ferdes! Hvis ikke blir det raskt dyrt!

  • Kjøremønster og behov. Om du i alt det vesentligste svirrer rundt innafor bygrensene, alternativt pendler og ellers ferdes innenfor en radius der du kan klare deg med hjemmelading mesteparten av tiden, ja da hjelper det på! Hvilket bringer oss hen til dette med "behov": kjører du mye langkjøring, har du behov for å trekke henger som veier mer enn et trillebår innimellom, ja da er det visse utfordringer med elbil. Det går i første rekke på logistikk og planlegging, men du vil uvegerlig måtte forholde deg til problematikken med begrenset rekkevidde - spesielt når kulde setter inn - og ladekø - enn si det faktum at det egentlig er høyt opp og langt frem til et fungerende ladenettverk er en realitet langs veinettet - selv langs europaveiene kreves det et minimum av planlegging for å kjøre elbil.

Om du har kontroll på dette, ja da blir det straks enklere å velge "rett" elbil, om du da ikke konkluderer med at du heller velger konvensjonell drivlinje, gjerne hybrid eller diesel, og ellers reiser kollektivt der disse vemmelige bompasseringene måtte forpeste tilværelsen. Og be advised, både bompsatser og bruksavgifter kommer til å gå like lukt til himmels for elbiler også, det ligger i kortene: jo høyere elbilandelen blir, jo mer avgiftskåte blir politikerne, det har aldri vært meningen at elbiler skulle være "fripassasjerer" i all evighet. Det kan vi selvfølgelig mene mye om, men allerede på 50-tallet definerte politikerne vår allees kjære bilen som "luksus" og et objekt som skulle beskattes deretter - på alle tenkelige og utenkelige måter. Det får vi neppe gjort noe med - så lenge politikerne sitter der borte i Oslo og bestemmer, gir de beng i oss her ute i resten av landet og våre store og små problemer med å komme oss hit eller dit - du får trøste deg med at du bor i en by der det iallefall er noe som minner om et fungerende kollektivsystem! Bergen er jo en fin by, ikke sant? Jeg mener at Oslo burde vært skrotet som hovedstat, Bergen ville vært et mye, mye bedre valg som landets hovedstad. Synd du og jeg ikke bestemmer!

Når det gjelder elbiler, er E-Golf stort sett grei, enkelte svakheter er rettet opp underveis, og eldre biler vil ofte ha fått nye deler som er bedre. Der som ellers, det som gjelder er å skaffe seg en mest mulig "ny" bil i best mulig stand. Verken mer eller mindre, og glem ikke at du selv kan klare å "grovsile", du kan velge vekk biler som åpenbart ikke er noe å ha på. Men når du finner en tilsynelatende god bil, da avtaler du med selger at bilen skal underkastes en NAF-test FØR du underskriver kjøpekontrakten. Win-Win for begge parter, du får økt trygghet, selger får dokumentasjon for å ha oppfyllt opplysningspikten. Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet! Det gode med E-Golf er at den er mer lik en konvensjonell bil på alle vis. Det dårlige er at det strengt tatt blir kompromisser av det når man pusher inn en elektrisk drivlinje på en plattform som strengt tatt er mer påtenkt å være for en konvensjonell drivlinje. Men alt i alt: E-Golf er et av de mer vellykkede i så måte. Mhp feil på ditt og datt, du kan lese deg opp til øynene blir firkanta, men du har ikke en snøballs sjanse på St Hans til å avdekke alle mulige feil der du "sjekker" bilen på tunet hos selger, derfor...NAF! Med batterisjekk...! Ellers vil dette med MEST MULIG NY BIL luke vekk mange problemstillinger og svakheter, dernest skal det selvfølgelig være en "norsk" bil, dette med f.ex varmepumpe er en må-ha ting. Det er også andre tilpasninger for norske forhold som tilsier at den kloke velger en "norsk" bil - dvs en bil som er tilpasset vår del av verden.

Nå er jo ikke E-Golf som du sier, ikke det eneste alternativet. Uten at jeg er 2 meter lang, bare nesten....jeg ville jo vurdert siste generasjon Nisseleif også, ellers har du Renault Zoe, du har Hyundai, du har denne firkanta kassa til Kia, du har denne nusselige BMW'en, i det hele tatt: ta deg litt tid og se om kroppen din kan få plass også i andre elbiler. Ikke lås deg opp til en modell, f.ex Nisseleif fremstår som både grei å eie og pålitelig. Nei, elbil er heller ikke noe "free lunch", men har du et nøkternt realistisk forhold til de momentene jeg lister opp over, kan du fort bli fornøyd. Det dreier seg om å ikke ha urealistiske forventinger, gjerne ha tenkt gjennom problemene på forhånd, da vil det også gli mye lettere når du møter de små og store utfordringene som følger med på kjøpet, ikke sant?

Jeg tenker også at du bør se på budsjettet og vurdere å bruke litt mer penger ifht innkjøpet av bilen, det får du igjen gjennom en bil som med stor sannsynlighet har bedre tekniske løsninger og mindre feil i tiden fremover - altså mest mulig "ny" bil. Ja, i dagens marked kan det til og med være smart å kjøpe en helt ny bil om du finner en bil som er lagerført, kfr at leveringsproblemene og lange ventetider har ført til at de som kjøper brukt elbil i stor grad "melkes" av selgerne....det er litt for mye selgers marked...det gir etter mitt syn, altfor høye priser på brukte elbiler. Greit nok, man kan tro på nissen og innbille seg at man også får tilsvarende mer igjen når man eventuelt selger den dyrt innkjøpte brukte elbilen, men det er meget, meget tvilsomt: jeg spår at de som betaler dyrt for en brukt elbil i dag, vi lende opp med "dobbelt" verditap en gang i fremtiden. Med fare for å bli misforstått, ikke rettferdig spør du meg! For deg er det nok en grunn til å bruke litt tid og gjøre en god jobb for å finne "rett bil" til "rett pris". Lykke til!

Antall visninger