Revisjonshistorikk [tilbake]

Alt ettersom, det er flere momenter som spiller inn her, en av dem er kvaliteten på det batteriet du kjøper. En annen er hvorvidt bilens spenningsregulator etc fungerer som den skal og bør - og en tredje er om du har et batteri som er "rett" dimensjonert for den bilen du har. Du sier Mondeo, men det er en vesensforskjell mellom diesel og bensin. En dieselbil har som kjent glødeplugger, disse gulper unna strøm i store mengder under glødingen, det tilsier at et batteri med høy kortslutningstrøm - mao et batteri som kan levere høy strømstyrke når du vrir på nøkkelen for å starte bilen - er alfa og omega. Tenk på det litt som med en V-8 kontra motoren i en Fiat 500: en liten motor må jobbe hardere for å klare jobben. Litt sånn er det med batterier også: et spenstig batteri som kan levere høy strømstyrke klarer denne greia med glødepluggene uten problemer i år ut og år inn, mens et batteri som knapt nok klarer å levere nok, skriker på hjælp - hver gang.

Mhp dette med spenningsregulatoren, er det så enkelt som å sjekke spenningen når motoren går, gjerne med LITT turtall, selv om en vekselstrømsgenerator som du jo har, skal levere fra tomgang og oppover. 14,4 V er optimalt, er du i nærheten av dette, jolly fine. Du måler enkelt og greit påtrykt spenning over batteripolene - verre er det ikke. Er spenningen vesentlig lavere, gjerne ned mot 13 komma noe, ja da vil batteriet aldri bli fulladet. Det kan redusere levertiden - igjen dette med at batteriet sliter mer når det må levere strøm til bilens respektive strømforbrukere. Ja, du er en klok mann som vedlikeholdslader batteriet, men om ladespenningen er for lav, går det ut over levetiden. En ting: om du har et slikt problem, skal du normalt sett oppleve degradering over tid: du vil oppleve problemer med å ha strøm nok - bla startproblemer.

Dette med KVALITET er en mangslungen greie, i mitt hode har jeg en skala fra bra greier, da tenker jeg EXIDE SØNNAK (Eller hva nå firmaet heter i dag) , til "godt nok" - der er det mange kandidater - til helt ræva-ræva. Biltema er en leverandør som får sine batterier fra forskjellige produsenter, stort sett godt nok, til tider faktisk bra greier, men dessverre, ganske ofte ræva-ræva. Derav det spennet du refererer til i garantitid også - og en ting skal Biltema ha: enkelte varehus strekker seg langt for å gjøre kundene fornøyde. Det innebærer at man opptrer på en ryddig måte ifht garantisaker. Ha forøvrig i bakhodet at vår gode venn MacMurphy er alltid med oss! En kortslutning i en celle, et brudd i en celle - det kan skje på de beste batterier. Nettopp derfor gir gjerne seriøse leverandører lengre garanti - jeg har f.ex aldri hatt problemer hos EXIDE-SØNNAK når det gjelder garantisaker og oppfølging, verken som "fagkunde" (ifht store batteribanker for nødstrømsanlegg og UPS) eller som privatkunde (bilbatterier i dann og vann).

Dette med 1 års garanti er likevel relativt utbredt ifht batterier, det jeg stusser over er at du referer til et dyrere batteri, altså noe som SKULLE HA VÆRT god sort. Da ville jeg tatt en hyggelig prat med denne leverandøren en til gang, og vist til at et såvidt dyrt batteri bør være et kvalitetsprodukt som holder minst 5 år. Kanhende man kan ta saken opp med sin leverandør - kanhende dere kan møtes på halvveien. Ja, du kan selvfølgelig bruke tid og ta saken opp med forbrukerrådet osv også, men kan du få til et kompromiss, ja da sparer du iallefall tid og bryderi. Men jo - jeg er prinsipalt enig: du bør kuinne forvente garanti deretter. Om du har et langt og godt kundeforhold til sjappa som har levert deg batteriet, ja da bør man kunne strekke seg lenger enn "neeeeeeeeeeeeeei"! Referer gjerne til Biltema, og spør om ikke et fagverksted normalt sett enn denne bilbransjens svar på Ikea!

Alt ettersom, det er flere momenter som spiller inn her, en av dem er kvaliteten på det batteriet du kjøper. En annen er hvorvidt bilens spenningsregulator etc fungerer som den skal og bør - og en tredje er om du har et batteri som er "rett" dimensjonert for den bilen du har. Du sier Mondeo, men det er en vesensforskjell mellom diesel og bensin. En dieselbil har som kjent glødeplugger, disse gulper unna strøm i store mengder under glødingen, det tilsier at et batteri med høy kortslutningstrøm - mao et batteri som kan levere høy strømstyrke når du vrir på nøkkelen for å starte bilen - er alfa og omega. Tenk på det litt som med en V-8 kontra motoren i en Fiat 500: en liten motor må jobbe hardere for å klare jobben. Litt sånn er det med batterier også: et spenstig batteri som kan levere høy strømstyrke klarer denne greia med glødepluggene uten problemer i år ut og år inn, mens et batteri som knapt nok klarer å levere nok, skriker på hjælp - hver gang.

Mhp dette med spenningsregulatoren, er det så enkelt som å sjekke spenningen når motoren går, gjerne med LITT turtall, selv om en vekselstrømsgenerator som du jo har, skal levere fra tomgang og oppover. 14,4 V er optimalt, er du i nærheten av dette, jolly fine. Du måler enkelt og greit påtrykt spenning over batteripolene - verre er det ikke. Er spenningen vesentlig lavere, gjerne ned mot 13 komma noe, ja da vil batteriet aldri bli fulladet. Det kan redusere levertiden - igjen dette med at batteriet sliter mer når det må levere strøm til bilens respektive strømforbrukere. Ja, du er en klok mann som vedlikeholdslader batteriet, men om ladespenningen er for lav, går det ut over levetiden. En ting: om du har et slikt problem, skal du normalt sett oppleve degradering over tid: du vil oppleve problemer med å ha strøm nok - bla startproblemer.

Dette med KVALITET er en mangslungen greie, i mitt hode har jeg en skala fra bra greier, da tenker jeg EXIDE SØNNAK (Eller hva nå firmaet heter i dag) , til "godt nok" - der er det mange kandidater - til helt ræva-ræva. Biltema er en leverandør som får sine batterier fra forskjellige produsenter, stort sett godt nok, til tider faktisk bra greier, men dessverre, ganske ofte ræva-ræva. Derav det spennet du refererer til i garantitid også - og en ting skal Biltema ha: enkelte varehus strekker seg langt for å gjøre kundene fornøyde. Det innebærer at man opptrer på en ryddig måte ifht garantisaker. Ha forøvrig i bakhodet at vår gode venn MacMurphy er alltid med oss! En kortslutning i en celle, et brudd i en celle - det kan skje på de beste batterier. Nettopp derfor gir gjerne seriøse leverandører lengre garanti - jeg har f.ex aldri hatt problemer hos EXIDE-SØNNAK når det gjelder garantisaker og oppfølging, verken som "fagkunde" (ifht store batteribanker for nødstrømsanlegg og UPS) eller som privatkunde (bilbatterier i dann og vann).

Dette med 1 års garanti er likevel relativt utbredt ifht batterier, det jeg stusser over er at du referer til et dyrere batteri, altså noe som SKULLE HA VÆRT god sort. Da ville jeg tatt en hyggelig prat med denne leverandøren en til gang, og vist til at et såvidt dyrt batteri bør være et kvalitetsprodukt som holder minst 5 år. Kanhende man kan ta saken opp med sin leverandør - kanhende dere kan møtes på halvveien. Ja, du kan selvfølgelig bruke tid og ta saken opp med forbrukerrådet osv også, men kan du få til et kompromiss, ja da sparer du iallefall tid og bryderi. Men jo - jeg er prinsipalt enig: du bør kuinne forvente garanti deretter. Om du har et langt og godt kundeforhold til sjappa som har levert deg batteriet, ja da bør man kunne strekke seg lenger enn "neeeeeeeeeeeeeei"! Referer gjerne til Biltema, og spør om ikke et fagverksted normalt sett er bedre enn denne bilbransjens svar på Ikea! Ikea!

Antall visninger