Revisjonshistorikk [tilbake]

Etter mitt hode er det en ganske så massiv nedgradering å gå fra en hvilken som helst BMW til Tesla, spesielt når jeg leser ordene "veldig fornøyd". og "min X1". Om du bytter denne mot en nyere av samme sorten, er det overveiende sannsynlig at du går et steg videre og ender opp med å si "veldig veldig kjempefornøyd". Om dieselprisen er det bærende elementet i lista over gode grunner til å vurdere noe annet enn en feiende flott BMW, er det jo sånn at en absolutt betingelse for i det hele tatt å "spare" noe som helst på å gå over til elbil, er muligheten for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Det koster deg si 10-15.000 spenn, og som vi vet, strømmen er så absolutt ikke gratis.

Dernest bør du ha et kjøremønster som i alt det vesentligste gjør det mulig å basere seg på hjemmelading. Det innebærer at du stort sett kjører innenfor en radius på si litt under halvparten av effektiv rekkevidde for elbilen året igjennom. Å lade langs veien koster flesk, også i Teslas ladenettverk, og det er høyt opp og langt frem - vi snakker om mange år - før et tilnærmelsesvis velfungerende ladetilbud kommer på plass langs si riksveinettet. Uten å gå i detaljer, selv om elbilforeningen står og hyler og skriker, det er litt mer logistikk bak dette enn "bare" å "bygge ut" ladestasjoner. Strømmen må føres frem dit den skal brukes, og ikke minst: den må produseres. Det inebærer praktiske begrensninger, det innebærer at den som velger elbil, bør ha et bevisst forhold til dette med rekkeviddeproblematikk, ladekø og generelle begrensninger som uvegerlig følger med. Kall det gjerne praktiske problemer - det er løsbart - men det er greit å være mentalt forberedt liksom :-)

Kjøremønster og behov, enn si årlig kjørelengde, er to sider til av samme sak: du er selv ekspert på dine behov, det er en vesensforskjell om du kjører 10.000 km i året der inne i en norsk landsby, kontra 30.000+ med langkjøring, f.ex om du er langpendler. Dernest er det denne greia med nyttelast, hvor mange passasjerer du har, mye pikk-pakk, for ikke å snakke om dette med taklast og hengervekt. I korthet: kjøp bil etter behov, ikke hva som er politisk riktig i dag eller i morgen. Og "besparelsen" med elbil? Tja, årlig kjørelengde er en kjent faktor, lag deg et regneark med et estimert snittforbruk med ditt kjøremønster og forskjellige dieselpriser. Min teste er at selv med en literpris på det være seg 20 eller 25 kroner gjør det selvfølgelig litt vondt i pungen for deg og meg - jeg er ihuga dieselfan og kommer til å forbli dieselfan så lenge jeg har helse til å kjøre bil - men ærlig talt, 10-20-30.000 km i året - det gir så og så mange liter - summen i kroner og øre er håndterbar, og egentlig en begrenset del av totalkostnaden ved det å eie bil i Norge. Den kloke sørger heller for å gjøre gode valg og satse på biler man kan ha en stund, det å bytte bil for ofte koster virkelig flesk - stikkord: overgangskostnader. I min verden tenker jeg at en god bil bør kunne lebere 4-500.000 kilometer uten nevneverdige problemer, det har vært min rettesnor gjennom rundt 45 år. Men det betinger et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling med jenvlig etterbehandling inkludert. Ta vare på bilen og den tar vare på deg, det er hemmeligheten bak et greit bilhold.

Ja, dieselprisen kan gå rett til himmels om EU fortsetter å blindt følge det Washington ønsker, men det siste som poppa opp i min krystallkule dags dato var at EU ikke klarer å "bli enige om" boikott av russisk olje. Det som det ikke snakkes høyt om, er jo at russisk olje er vesentlig bedre egnet til å generere både bensin og diesel enn f.ex amerikansk og norsk "crude" - råolje. Dernest er det sånn at RF er blant de tre desidert største oljeprodusentene i verden, derved snakker vi om så store kvanta med russisk olje at det er umulig å erstatte. Lett for politikere å være store i ordene, men til syvende og sist går det en grense for hvor mye man kan skyte seg selv i foten før det gjør vondere for de enklete nasjonene som er med på sanksjonsleken enn de man ønsker å straffe og ødelegge for.

Med olja kan det alltså gå i likaste laget, ingen er interessert i at spesielt dieselprisen går rett til himmels: kfr at diesel og jetfuel er to sider av samme sak, det også: begge deler er kritiske innsatsfaktorer i alle land, dyr diesel = dyr transport både til lands, i lufta og til vanns, og det innebærer rådyr matproduksjon. En katastrofe for verdensøkonomien. Så har vi dette med gass - som jo også påvirker prisnivået på energi generelt: det siste er at EU går i retning av å innføre et regelverk der den enkelte aktør kan betale for russisk gass sånn og sånn og være sikret fortsatte leveranser. Samme greia der: det er så himmla mye gass at det ikke kan erstattes på noen som helst måte - verken i dag eller på mellomlang sikt. På lengre sikt? Nja - det kommer an på om vi snakker om 5 år, 10 år eller 20 år, Det var det derre med krystallkula! Ja, om vi maler fanden på veggen kan vi vel si at såvel inflasjonen som pristigningen på olje, gass, kull og derved også elektrisititet, er ute av kontroll. Men vi må alle ha trua på at det roer seg, at politikerne i EU tar til vett og setter på bremsklossene før det bærer helt galt av sted.

The Bottom Line er at om dieselprisene - som jeg forstår er en del av din bekymring - skulle gå rett til himmels - ja da er det minste problemet vårt at det blir dyrt å kjøre med bilene våre. Dernest vil strømprisene gå rett gjennom taket, hvor langt gjennom taket, det er ikke godt å si. Men elbil er allerede i utgangspunktet ikke noen "free lunch", det er kostnader forbundet med en hvilken som helst elbil også, i tilegg kommer altså kostnadene med hjemmelader og direkte strømkostnader. Og kommersielle ladetilbud langs veien? Det er jo i hivedsak private aktører som drifter moroa, de gjør det ikke av veldeidghet. Det gjelder også Tesla, og ser vi noe kynisk på det, strømmen har steget veldig mye mer i pris enn dieselprisene gjennom det siste året.

Og vipper dieselprisen helt ut av kontroll? Ja da blir det virkelig spennende for såvel matprodusentene som transportsektoren. Igjen: at det fort koster en tusenlapp å si "full tank" er et mikrokopisk problem i den store sammenhengen. Velg bil ut fra dine egne behov slik de fremstår i dag, og ta det derfra. Ellers har du jo en grei bil allerede, kanhende den kan rulle noen hundre tusen kilometer til? Det er bare tull at en bil nærmest ramler fra hverandre etter 100.000 km, som mange tenderer til å tro. Den påståtte "reparasjonsdumpa" finnes ikke, det er der dette med service og velikehold kommer inn i bildet. Deler holder så og så lenge uansett, i tillegg til dette med å passe litt på bilen: du uttrykker deg på en klok og reflektert måte, det tyder på at du også kjører med vett og er snill med bilen din. Det hjelper godt - det også!

Bytte den du har med en nyere BMW? Nja, hvorfor ikke, om det er det du føler passer for deg, dine ønsker dine behov? Tesla 3? Neppe din cup of tea når du har en X1 fra før, da er stikkordet prøvekjøring - forutsatt at elbil kan fylle dine behov i utgangspunktet. Men jeg ville jo si at det er andre elbiler i markedet som er vesentlig bedre på alle vis for de av oss som ikke er medlem av Tesla Fan Club. Men som nevnt over, elbil er ikke noen free lunch, ha et nøkternt realtisk forhold til kostnadene uansett hvilken bil du velger. Det dreier seg om mye penger uansett, det dreier seg om å gjøre et valg man kan trives med over tid, enn si en bil man er veldig fornøyd med over tid! En ting jeg bevisst har hoppet bukk over i ovenstående, er dette med bompenger og bruksavgifter. Det er uforskammet greit for elbilister i dag, men det er hevet over tvil at såvel bompenger som bruksavgifter komemr til å gjøre et byks i en ikke altfor fjern fremtid, prosessen er allerede i gang. Det er så enkelt som at staten ønsker å holde inntektene fra det norske folks bilbruk konstant, og jo høyere elbil-andelen blir, jo mer påtrengende blir politiklernes behov for økte avgifter osv... Sånn er det bare, uansett hvor mye elbil-foreningen hyler og skyver "barnefamiliene" foran seg.

Igjen, ha et nøkternt realitisk forhold til kostnadsnivået med alternativene, en titusenlapp fra eller til er liksom ikke nok til å leve med ulemper som begrenset rekkevidde f.ex.. En annen ting er dette med tilgang på verkstedstjenester og ikke minst reservedeler, for ikke å snakke om dette med "opplevd kvalitet på bilen. For å si det enkelt, for deg som er vant til det BMW står for på disse tre nøkkelområdene, vil Tesla være en nedtur. Igjen, om elbil blir "vinneren" for deg, se hen til andre leverandører, f.ex Ford eller VAG. Om du må sitte litt på gjerdet og spare en stund, ja da har du en god bil i mellomtiden, og du har noe spennende å glede deg til. Og gitt at ikke vesten klarer å sanksjonere verdens batteri- og elektronikkproduksjon i senk - ja da kan dette med leveringstidene også rette seg! Vi venter i spenning, kfr at 40 % av verdens palladium, 70 % av gassen neon og en betydelig del av verdens kobber og nikkel osv osv kommer østfra. Alt dette er kritiske innsatsfaktorer, minst like kritiske som olje og gass. Og neeeei, det er ikke "bare" å "divresifisere" og kjøpe dette "annetsteds" verken i dag eller i morra.

Som sagt...dette med dieselpriser for oss privatbilister er egentlig trivielt! Uansett hva du landetr på, her har du mange pinner å jobbe videre med! Lykke til, måtte du ende opp med å bli like fornøyd med din nye bil som jeg har vært - og er - med mine VW TDI!

Etter mitt hode er det en ganske så massiv nedgradering å gå fra en hvilken som helst BMW til Tesla, spesielt når jeg leser ordene "veldig fornøyd". og "min X1". Om du bytter denne mot en nyere av samme sorten, er det overveiende sannsynlig at du går et steg videre og ender opp med å si "veldig veldig kjempefornøyd". Om dieselprisen er det bærende elementet i lista over gode grunner til å vurdere noe annet enn en feiende flott BMW, er det jo sånn at en absolutt betingelse for i det hele tatt å "spare" noe som helst på å gå over til elbil, er muligheten for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Det koster deg si 10-15.000 spenn, og som vi vet, strømmen er så absolutt ikke gratis.

Dernest bør du ha et kjøremønster som i alt det vesentligste gjør det mulig å basere seg på hjemmelading. Det innebærer at du stort sett kjører innenfor en radius på si litt under halvparten av effektiv rekkevidde for elbilen året igjennom. Å lade langs veien koster flesk, også i Teslas ladenettverk, og det er høyt opp og langt frem - vi snakker om mange år - før et tilnærmelsesvis velfungerende ladetilbud kommer på plass langs si riksveinettet. Uten å gå i detaljer, selv om elbilforeningen står og hyler og skriker, det er litt mer logistikk bak dette enn "bare" å "bygge ut" ladestasjoner. Strømmen må føres frem dit den skal brukes, og ikke minst: den må produseres. Det inebærer praktiske begrensninger, det innebærer at den som velger elbil, bør ha et bevisst forhold til dette med rekkeviddeproblematikk, ladekø og generelle begrensninger som uvegerlig følger med. Kall det gjerne praktiske problemer - det er løsbart - men det er greit å være mentalt forberedt liksom :-)

Kjøremønster og behov, enn si årlig kjørelengde, er to sider til av samme sak: du er selv ekspert på dine behov, det er en vesensforskjell om du kjører 10.000 km i året der inne i en norsk landsby, kontra 30.000+ med langkjøring, f.ex om du er langpendler. Dernest er det denne greia med nyttelast, hvor mange passasjerer du har, mye pikk-pakk, for ikke å snakke om dette med taklast og hengervekt. I korthet: kjøp bil etter behov, ikke hva som er politisk riktig i dag eller i morgen. Og "besparelsen" med elbil? Tja, årlig kjørelengde er en kjent faktor, lag deg et regneark med et estimert snittforbruk med ditt kjøremønster og forskjellige dieselpriser. Min teste tese er at selv med en literpris på det være seg 20 eller 25 kroner gjør det selvfølgelig litt vondt i pungen for deg og meg - jeg er ihuga dieselfan og kommer til å forbli dieselfan så lenge jeg har helse til å kjøre bil - men ærlig talt, 10-20-30.000 km i året - det gir så og så mange liter - summen i kroner og øre er håndterbar, og egentlig en begrenset del av totalkostnaden ved det å eie bil i Norge. Den kloke sørger heller for å gjøre gode valg og satse på biler man kan ha en stund, det å bytte bil for ofte koster virkelig flesk - stikkord: overgangskostnader. I min verden tenker jeg at en god bil bør kunne lebere levere 4-500.000 kilometer uten nevneverdige problemer, det har vært min rettesnor gjennom rundt 45 år. Men det betinger et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling med jenvlig etterbehandling inkludert. Ta vare på bilen og den tar vare på deg, det er hemmeligheten bak et greit bilhold.

Ja, dieselprisen kan gå rett til himmels om EU fortsetter å blindt følge det Washington ønsker, men det siste som poppa opp i min krystallkule dags dato var at EU ikke klarer å "bli enige om" boikott av russisk olje. Det som det ikke snakkes høyt om, er jo at russisk olje er vesentlig bedre egnet til å generere både bensin og diesel enn f.ex amerikansk og norsk "crude" - råolje. Dernest er det sånn at RF er blant de tre desidert største oljeprodusentene i verden, derved snakker vi om så store kvanta med russisk olje at det er umulig å erstatte. Lett for politikere å være store i ordene, men til syvende og sist går det en grense for hvor mye man kan skyte seg selv i foten før det gjør vondere for de enklete nasjonene som er med på sanksjonsleken enn de man ønsker å straffe og ødelegge for.

Med olja kan det alltså gå i likaste laget, ingen er interessert i at spesielt dieselprisen går rett til himmels: kfr at diesel og jetfuel er to sider av samme sak, det også: begge deler er kritiske innsatsfaktorer i alle land, dyr diesel = dyr transport både til lands, i lufta og til vanns, og det innebærer rådyr matproduksjon. En katastrofe for verdensøkonomien. Så har vi dette med gass - som jo også påvirker prisnivået på energi generelt: det siste er at EU går i retning av å innføre et regelverk der den enkelte aktør kan betale for russisk gass sånn og sånn og være sikret fortsatte leveranser. Samme greia der: det er så himmla mye gass at det ikke kan erstattes på noen som helst måte - verken i dag eller på mellomlang sikt. På lengre sikt? Nja - det kommer an på om vi snakker om 5 år, 10 år eller 20 år, Det var det derre med krystallkula! Ja, om vi maler fanden på veggen kan vi vel si at såvel inflasjonen som pristigningen på olje, gass, kull og derved også elektrisititet, er ute av kontroll. Men vi må alle ha trua på at det roer seg, at politikerne i EU tar til vett og setter på bremsklossene før det bærer helt galt av sted.

The Bottom Line er at om dieselprisene - som jeg forstår er en del av din bekymring - skulle gå rett til himmels - ja da er det minste problemet vårt at det blir dyrt å kjøre med bilene våre. Dernest vil strømprisene gå rett gjennom taket, hvor langt gjennom taket, det er ikke godt å si. Men elbil er allerede i utgangspunktet ikke noen "free lunch", det er kostnader forbundet med en hvilken som helst elbil også, i tilegg kommer altså kostnadene med hjemmelader og direkte strømkostnader. Og kommersielle ladetilbud langs veien? Det er jo i hivedsak private aktører som drifter moroa, de gjør det ikke av veldeidghet. Det gjelder også Tesla, og ser vi noe kynisk på det, strømmen har steget veldig mye mer i pris enn dieselprisene gjennom det siste året.

Og vipper dieselprisen helt ut av kontroll? Ja da blir det virkelig spennende for såvel matprodusentene som transportsektoren. Igjen: at det fort koster en tusenlapp å si "full tank" er et mikrokopisk problem i den store sammenhengen. Velg bil ut fra dine egne behov slik de fremstår i dag, og ta det derfra. Ellers har du jo en grei bil allerede, kanhende den kan rulle noen hundre tusen kilometer til? Det er bare tull at en bil nærmest ramler fra hverandre etter 100.000 km, som mange tenderer til å tro. Den påståtte "reparasjonsdumpa" finnes ikke, det er der dette med service og velikehold kommer inn i bildet. Deler holder så og så lenge uansett, i tillegg til dette med å passe litt på bilen: du uttrykker deg på en klok og reflektert måte, det tyder på at du også kjører med vett og er snill med bilen din. Det hjelper godt - det også!

Bytte den du har med en nyere BMW? Nja, hvorfor ikke, om det er det du føler passer for deg, dine ønsker dine behov? Tesla 3? Neppe din cup of tea når du har en X1 fra før, da er stikkordet prøvekjøring - forutsatt at elbil kan fylle dine behov i utgangspunktet. Men jeg ville jo si at det er andre elbiler i markedet som er vesentlig bedre på alle vis for de av oss som ikke er medlem av Tesla Fan Club. Men som nevnt over, elbil er ikke noen free lunch, ha et nøkternt realtisk forhold til kostnadene uansett hvilken bil du velger. Det dreier seg om mye penger uansett, det dreier seg om å gjøre et valg man kan trives med over tid, enn si en bil man er veldig fornøyd med over tid! En ting jeg bevisst har hoppet bukk over i ovenstående, er dette med bompenger og bruksavgifter. Det er uforskammet greit for elbilister i dag, men det er hevet over tvil at såvel bompenger som bruksavgifter komemr til å gjøre et byks i en ikke altfor fjern fremtid, prosessen er allerede i gang. Det er så enkelt som at staten ønsker å holde inntektene fra det norske folks bilbruk konstant, og jo høyere elbil-andelen blir, jo mer påtrengende blir politiklernes behov for økte avgifter osv... Sånn er det bare, uansett hvor mye elbil-foreningen hyler og skyver "barnefamiliene" foran seg.

Igjen, ha et nøkternt realitisk forhold til kostnadsnivået med alternativene, en titusenlapp fra eller til er liksom ikke nok til å leve med ulemper som begrenset rekkevidde f.ex.. En annen ting er dette med tilgang på verkstedstjenester og ikke minst reservedeler, for ikke å snakke om dette med "opplevd kvalitet på bilen. For å si det enkelt, for deg som er vant til det BMW står for på disse tre nøkkelområdene, vil Tesla være en nedtur. Igjen, om elbil blir "vinneren" for deg, se hen til andre leverandører, f.ex Ford eller VAG. Om du må sitte litt på gjerdet og spare en stund, ja da har du en god bil i mellomtiden, og du har noe spennende å glede deg til. Og gitt at ikke vesten klarer å sanksjonere verdens batteri- og elektronikkproduksjon i senk - ja da kan dette med leveringstidene også rette seg! Vi venter i spenning, kfr at 40 % av verdens palladium, 70 % av gassen neon og en betydelig del av verdens kobber og nikkel osv osv kommer østfra. Alt dette er kritiske innsatsfaktorer, minst like kritiske som olje og gass. Og neeeei, det er ikke "bare" å "divresifisere" og kjøpe dette "annetsteds" verken i dag eller i morra.

Som sagt...dette med dieselpriser for oss privatbilister er egentlig trivielt! Uansett hva du landetr på, her har du mange pinner å jobbe videre med! Lykke til, måtte du ende opp med å bli like fornøyd med din nye bil som jeg har vært - og er - med mine VW TDI! TDI!

Antall visninger