Revisjonshistorikk [tilbake]

En tilføyelse: i den artikkelen du nevner, er "lang akselavstand" nevnt som noe som gir økt stabilitet osv.. Vel, akkurat det er en sannhet med modifikasjoner: de aller fleste biler der man påser at støtdemperne fungerer som de skal og ellers velger vekt på gode dekk, er ikke stabiliteten i "høye" hastigheter et problem under norske forhold. Ja, en "SUV", spesielt unenveliuge japsekasser, vil oppleves omtrent som å kjøre en Landrover anno 1955, men for alle praktiske hensyn: den kloke UNNGÅR SUV, velg gjerne en Golf-klasse bil med korte overheng og normal akselavstand. Ellers har jeg selv en Golf 7, rett nok med firehjulstrekk, men den er dønn stabil i hastigheter opp til 220 på motorveier i det store utland. I Norge - der gjennomsnitthastigheten i veinettet vel er 62,7 km/t - er ikke stabilitet i "høye hastigheter" et problem whatsoever. Forøvrig blir bilene bedre og bedre år for år, min f.d Passat B5 var f.ex stabil som et fjell opp til 180, da begynte den å bli smånervøs. Problemet var ikke hjuloppheng eller dekk, men karosseriet var noe mindre stabilt enn f.ex Golf 7. Den som leser til øyet blir stort og vått, vil finne ut at mange nyere biler er produsert med nye sveisemetoder. Blant dem var Golf 7 og f.ex Mitsubishi Outlander tidlig ute. At de større Volvoene, Mercedesene, BMW'ene er ekstremt stabile i ekstreme hastigheter? For all del! Men det var det derre med budsjettet da - enn si at det derre med å kjøre med en unødig stor og tung bil også innebærer økte kostnader i seg selv!

Mitt stalltips for langpendleren: velg bil med fornuft: si "mellomstor", og ta det derfra. Mhp SETER er det en ting man skal ha i bakhodet: TYSKE SETER er gjennomgående myyye bedre enn japanske seter, spesielt for de av oss som har litt sliten rygg, litt større kropp og så videre. Ikke et vondt ord om japs generelt, men setene - de MÅ man prøve før man kjøper en artig liten japs! Sånn bortsett fra det: jpas er greit det - f.ex Honda er det man kalle en skult perle. Men skulle jeg laget en liste - kfr foregående svar - der er mine favoritter! Selv har jeg kjørt Lada - av alle ting - og VW - mesteparten av rundt 45 år. Man blir "kjent" med bilene man kjører når man kjører langt, da bytter man liksom ikke merke i tide og utide. Man vet hva man har - på godt og vondt - det er ubetalelig når man skal passe på bilen, det er ubetalelig når man skal forebygge "kjente problemer".

Antall visninger