Revisjonshistorikk [tilbake]

Du finner frem instruksjonsboka og tar en titt der. Om du ikke har instruksjonsboka, googler du "mitsubishi pajero 2010 instruction manual pdf". Med litt flaks finner du det du trenger. Ellers er det normalt sett sånn at det følger med en form for saksejekk med bilen, den plassereres i et punkt på bærende konstruksjon - vanligvis er det enkelt å se denne "kanten" bak kanalen - på et sted rett bak forhjulene eller rett foran bakhjulene. Disse punktene er vanligvis markert på et eller annet vis - gjerne i form av et "hakk" i kanalen. Men be advised, du skal IKKE plassere jekken i dette "hakket" - den skal plasseres på det stedet jeg beskriver rett "innafor" liksom - det er der den egentlige bæringa befinner seg.

Du finner det lett om du tenker "saksejekk", og har i bakhodet at det må være sterkt nok til å bære vekta på bilen i det lille punktet der du planter jekken. For min del foretrekker jeg en hydraulisk garasjejekk med en solid gummikloss på toppen, det gir godt feste og en noe større flate å fordele vekta på. Ellers er det en god regel å ikke jekke høyere opp en nødvendig. Og er du ikke 100 % sikker, ta en tur innom et verksted i nabolaget og spør om råd, ikke vær redd for å spørre til du virkelig forstår hvor jekken skal plasseres.

Jeg tenker ellers at du muligens kan ha en sånn derre jekk med en lang tangstang og en "pinne" som du vipper inn i et av jekkfire fester plassert omtrent der jeg nevner. Dette var en vanlig måte å løse dette med jekking på med relativt høye biler i hine dage, bla mine kjære Lada hadde sånne jekker. Jeg får ikke tegna her, men det er altså en relativt lang jekk med en solid metallfot og enten en sveiv eller en annen mekanisme.

Siden dette er en relativt høy bil, kan det også være et alternativ å plassere jekken under fjærfestene eventuelt på det punktet der fjærene møter bakakselen, men NB, her skal du virkelig vite hva du gjør - stikkord som over - spørre de som kan det om hvordan det gjøres.

The Bottom Line er at instruksjonsboka er kjekt å ha om du ikke har spesielt mye erfaring. Og som sagt: ingen skam å spørre om råd, de fleste setter pris på å kunne hjelpe! Uansett hva du gjør: ikke gå i gang uten å ha oversikten! En bil er tung, dels går det på å unngå skader på bilen - en kanal tåler IKKE vekta av bilen om du plasserer jekken på feil sted - og ikke minst - du skal tenke SIKKERHET hele veien: jekken skal stå støtt, bilen skal stø støtt på jekken - og du skal gjøre rette ting i rett rekkefølge. F.ex er et godt, solid hjulkryss, eventuelt en sånn derre greie med latmannsarm, viktig om du ikke har luftverktøy eller batteriverktøy. Husk også at du ALDRI skal trekke til hjulboltene av midle makter, om du ikke har momentstang eller moment på trekkeren, da skal du bruke et vanlig hjulkryss eventuelt en KORT arm på verktøyet du bruker. Om du er normalt sterk i armene, tilsvarer det momentet du skal trekke til med, det jeg kaller "normal" kraft. Du skal altså ALDRI bruke LANG arm på verktøyet eller STÅ PÅ hjulkrøsset når du trekker til!!!!!!!!!!

Husk også å ETTERTREKKE etter et par mil. Dernest: jeg pleier alltid å gi en dash med kobberfett i hullene til hjulboltene - det gjør alt så meget enklere neste gang - og jeg tar en dash med alu-pasta på anleggsflaten mot navet. Da slipper du at felgene setter seg av milde makter til neste gang - stikkord gjør det lett for deg selv! Jeg blåser også av bremsestøv - luftverktøy er kjekt å ha - og sjekker bremserør/ bremseslanger for skader, jeg sjekker bremseklossene, jeg sjekker skivene - stikkord slitasje, om bremsene henger osv osv... Dernest tar jeg en visuell sjekk av hjulopphenget. Koster noen minutter, men er en god måte å skaffe seg kontroll og oversikt på. Dernest: det kan ikke sies for ofte: stol ALDRI på en jekk! Plasser ALDRI kroppsdeler eller stikk hodet inn under bilen når den står på jekken! Skal du gjøre noe sånt - ja da MÅ DU HA en eller flere støtter under bilen!

Sist, men ikke minst: sjekk lufttrykket og vask vinterdekka før du setter dem bort! Lykke til!

Antall visninger