Revisjonshistorikk [tilbake]

Både Honda Civic og Citroen Cactus er "skjulte perler", i den forstand at de er generelt tungsolgte - "ingen" vil ha dem. Årsakene er ikke at bilene er dårlige, tvert om, men mange bilkjøpere har litt for mye (lånte) penger å bruke, da skal det være "rett" merke, det skal gjerne være SUV, gjerne politisk korrekt - les elbil - for ikke å snakke om at mange er veldig opptatt av å ha voldsomme fartsressurser - les Tesla - der man enn så lenge jo også slipper å betale moms og avgifter! Derved blir mange ellers fantastisk gode biler tungsolgte, med de konsekvenser dette har for prisen i bruktmarkedet!

Det er der du kommer inn i bildet, om du velger det være seg Civic eller Cactus, får du veldig mye bil for pengene, gjerne mange, mange år nyere enn du ellers ville fått om du f.ex bare MÅTTE ha en "SUV" av et populært merke. Volvo C30 er forsåvidt også en noe spesiell bil som ikke har spesielt mange kjøpere, men Volvo er Volvo, du får en vesentlig nyere Cactus for ditt budsjett, bla finner du en 2016-modell, kjørt 80430 km, for 105.000,-! Det er mye god bil for pengene! Så får det heller være at bilen "bare" har en 1,2 liters motor med noenogåtti hk! Mer enn nok til både å holde følge med trafikken og miste førerkortet her hjemme, grei å eie på alle vis: rimelig service/vedlikehold, lavt drivstoff-forbruk. Og gitt at du har et normalt regime for service og vedlikehold, er dette også en pålitelig og driftsikker bil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=257867562

Merk det forøvrig at registerreim er skiftet i 2021.

Honda Civic er også forholdsvis grei, men du ender opp med si 2-4 år eldre bil med ditt budsjett. Min tese er at mest mulig ny bil trumfer her, antall år på veien sliter som regel mer på en bil enn antall kjørte kilometer. Ellers er det en ting som gjelder når du ikke har spesielt mye kunnskap om bil: NAF-test - 60 pkt eller full - FØR du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt. Avtal dette med selger når du finner en bil som du ellers synes ser grei ut - win -win for både deg og selger - du får mer trygghet - og selger får dokumenert at han har overholdt opplysningsplikten i rimelig grad. Dessuten: det er vesentlig enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet - DU skal ikke komme hjem og oppleve at ditt og datt må repareres på din regning når du kjøper en bil! Ellers er det en ting som gjelder når du har kjøpt deg en bli som er i generelt god stand og ellers er grei ifht rust: understellsbehandling, eventuelt etterbehandling om bilen er understellsbehandlet innafor si 2-4 år. Deretter sørger du for jevnlig etterbehandling gjennom din eiertid, typisk annethvert til tredjehvert år.

Ja, det koster litt, men det koster MYE mer om du får kritisk rust! Dels er rust dyrt å reparere, dels ender det ofte med at bilen må vrakes., dels er det en sikkerhetsrisiko med skjuilt rust som utvikler seg på biler som iKKE blir jevnlig understellsbehandlet. Også service koster, ikke sant, men alle forstår at det er dårlig butikk å gi beng! Ta vare på bilen og den tar vare på deg!

Du nevner også Toyota Corolla....hvorfor ikke tenke litt i retning av Prius også? Toyota er gjennomgående greie, driftsikre biler, igjen gitt at de er passet nogenlunde på, men be advised, bla Prius kan være et godt kjøp i bruktmarkedet. Men igjen: NAF-test! Aldri kjøpe uten NAF-test FØR du underskriver kontrakt! "Nylig EU-kontroll" og "tlstandsrapporter" sier som regel alt og ingenting, mens NAF-testen gir deg en grei status for bilens faktiske stand. Og der er vi ved kjernepunktet for et godt bilkjøp: mest mulig ny bil i best mulig stand er det du skal ha om du vil sove godt om natta og slippe spennende utgifter og reparasjoner som koster et par månedslønner. Der et Honda, Toyota og faktisk også Citroen Cactus greie kjøp på hver sitt vis, det går litt på smaken og baken også.

Nissan Leaf? En liten elbil er grei nok den, men igjen: NAF-test med batterisjekk!!!! Aldri så mye som TENKE TANKEN på å kjøpe elbil uten batterisjekk! Forøvrig bør du IKKE kjøpe elbil om du ikke har mulighet til å montere en forskriftsmessig hjemmelader og lade der hjemme, dernest bør du ha et kjøremønster der du mesteparten av tiden svinser rundt dørene, dvs innenfor en radius av si litt mindre enn halve rekkevidden. Kjøre du mye langkjøring, enn si må lade mye på kommersielle ladetilbud langs veien, ja da blir det plutslelig ikke så gildt å ha elbil lenger! Dels blir det dyrt, dels er det dette med ladekø og andre praktiske problemer. Ja, elbil er sikkert god sort for de som kan lalde hjemme og så videre, men elbiler har også begrensinger, for ikke å snakke om sine problemstillinger som faktisk kan koste mye penger om du er uheldig. Du skal kort og godt vide hva du går til, vurder først og fremst ditt kjøremønster og dine behov, og ta det derfra. For 100.000 kan du få en forholdsvis grei elbil, for all del, men igjen: gjør bevisste valg: tenk mest mulig ny bil, i best mulig stand. Og det kan ikke gjentas mange nok ganger: når du finner en bil som ut fra det du kan vurdere på egen hånd ser grei ut, la proffesjonelle ta den endelige vurderingen av bilens faktiske stand. Og man kan mene mye om NAF, men når det gjelder akkurat denne biten er det ikke mange alternativer som er bedre. Det er nøkkelen her! Lykke til!

Antall visninger