Revisjonshistorikk [tilbake]

Nevnte firma sier mye rart, det har man alltid gjort, men derfra til faktisk produksjon av biler er det som kjent langt. Dette fant våre hjemlige ildsjeler bak "Troll" ut på den harde måten i sin tid, og det har gitt Fisker og de derre det ene problemet etter det andre. Sånn er det bare, men i en tid der elbiler har mer eller mindre "fortjent" medvind, skal vi ikke se bort fra at Fisker kan bli en kommende stjerne. Det er lov å håpe - det er f.ex ikke bra for noen at Tesla har en såvidt dominerende posisjon i enkelte markeder som man har.

Men når den elektriske pickupen måtte komme? Det er ikke godt å si, min krystallkule er litt tåkete for tiden, bla mangelen på såvel halvledere som hele gullrekka med kritiske innsatsfaktorer kan meget vel ende opp med å ta "balletak" på såvel vestlig industri generelt som "rising stars" som Fisker spesielt. Kfr det faktum at Fisker ikke er i nærheten av å ha samme grad av etablerte avtaler og "goodwill" hos underleverandører...som jo er alfa og omega for enhver som tenker tanken på å starte masseproduksjon av noe som helst i dag. Sagt i klartekst: ting kan meget vel vise seg å ta ovseleg mye mer tid enn forutsatt for de fleste, ikke misnt for produsenter som med litt velvilje kan sies å ligge i startgropa. For å belyse dette litt mer: bortsett fra det åpenbare med rising energipriser, er den russiske føderasjon "arnestedet" for 40 % av verdens tilgang på palladium og neon. Palladium er kritisk for produksjonen av halvledere. Likeledes neongass - rett nok "renses" denne gassen i Ukraina - men selve gassen - råstoffet - kommer fra RF. Og nei, det er ikke "bare" å "diversifisere" og fremskaffe dette annetsteds - som det har vist seg med gass og olje - vi lever i EN verden - der det er begrenset tilgang på ressurser. Sånn er det bare.

Legg til at RF også er en stor aktør når det gjelder Nikkel og en drøss andre metaller. Uten nikkel ra RF, strupes batteriproduksjonen. Mao er det ikke rom for økning av batteriproduksjonen, dette medfører i neste omgang at produksjonen av elbiler må reduseres. Foreløbig ser vi kun leveranseproblemer, det er nok til at bilindustrien skjelver i buksene og bremser produksjonen. Om sanksjonsiveren fra vestlig side ender opp med massive mot-sanksjoner i form av forbud mot eksport av ovenfornevnte innsatsfaktorer under gitte omstendigheter - ja da kan aktører som Fisker risikere å gå tom for kapital før de i det hele tatt kommer skikkelig i gang. Trist, men beklageligvis et aktuelt scenario.

Greit nok, om vi ser bort fra alle disse tingene: Fisker er iallefall nesten like full av fremtidsvyer og optimisme som Elon Musk, den skal de ha! Om du tar en titt på DETTE søket kan du kose deg foran skjermen til øyet blit stort og vått! Som regel ordner deg seg jo, ting tar bare mer tid når det er det vi kan kalle "ulvetider"! Link følger: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Fisker+Alaska+

Antall visninger