Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, den bilen du har i tankene gir deg en svært god motor og Haldex 5. Med 2.0 TDI fungerer det også helt greit med manuelt gir, selv om DSG nok gir noe mer komfort på langkjøring. Adaptiv cruisekontroll er også greit å ha, på samme vis er det VAG kaller "ergonomiske seter" god sort, men ellers er basisutstyret i Octavia mer enn godt nok. Med såivdt ny bil som 2018 bekrefter det jo regelen om at dersom man bruker hue og leter litt, og gjerne velger en bil som ikke er noen høydare i det området der den står for salg - stikkord Oslo-området og diesel for ditt vedkommende - får du mye god bil for pengene!

Mhp 2018 er barnesykdommene kurert, men bank i bordet, både Golf og Octavia generelt og 2.0 TDI spesielt har vært greie biler uten mye nøkker. I den bilen du nevner, sitter det en euro 6 godkjent motor, sannsynligvis har den AdBlue, men også dette fungerer for alle praktiske hensyn, helt greit. Du har kanhende også et snev av fabrikkgaranti tilbake, det er kjekt å ha, men NB, det forutsetter at serviceprogrammet er fulgt, det være seg ved et merkeverksted eller et autorisert verksted. Et punkt som ofte går i glemmeboka, er oljeskift å Haldex-systemet, intervallet er 60.000 km, ja det kan fort gå greit, men dels ryker garantien på dette delsystemet om dette punktet er uteglemt, dels er jevnlig service noe man ikke skal spare på. En annen ting som er viktig med såvel TDI som TSI-motorene, er oljeskift med filterbytte - på motoren - hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring. Du skal ikke kaste mange blikkene på en sprengskisse av motoren for å skjønne hvorfor longlife-service er dårlig karma. Koster litt mer, men velger du et uavhengig, autorisert verksted slipper du å betale blodpris for olje. Typisk er tallet med to streker under på fakturaen halvparten av merkeverkstdet, da er det no problemas med service ved "halvparten" av longlife-intervallet. Poenget er altså å skifte motorolja og filteret vesentlig oftere, de øvrige intervallene er greie nok, her får du verksmesteren til å passe på og sy ut et serviceprogram for deg. Ta vare på bilen og den tar vare på deg, det gir deg et problemfritt bilhold. Nei, jeg har ikke Skoda, men jeg har kjørt VW diesel i mer enn 25 år, nærmer seg vel de 30 med stormskritt, og i min verden mener jeg at en god bil skal kunne kjøres både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Gjerne mer. Min f.d Passat B5 1,9 TDI 110 hk kjørte jeg snaue 500.000 før den ble smadra av en trafikal idiot, kort tid i forveien fremsto bilen som ny visuelt sett, motoren hadde ikke målbart oljeforbruk mellom oljeskiftene og bilen trakk fremdeles 200 km/t på motorveier i det store utland.

Noe kynisk sett om dette med oljeskiftene: moderne olje er ikke "bedre" enn tidligere tiders hel- og delsyntetiske motoroljer, den samler opp akkurat like mye vann og snafs over tid. Vi ser det bare ikke like raskt! Det har med tilsetningstoffer å gjøre. Og som vi vet: den eneste veien ut av motoren for snafset, det er gjennom tappepluggen hhv filterbytte. EN ANNEN VANE JEG HAR, er å kjøre på momentet, man pisker IKKE turtall på en TDI - det er totalt unødvendig, enn si bortkastet. Dels gir dette mykere kjøring og gjennomgående lavere drivstoff-forbruk, dels lever motoren lenge i landet. En ting du kan skrive deg bak øret like godt først som sist: vær snill på gassen til olja er gjennomvarm, se for deg en imaginær rødstrek på turtelleren ved 2000 o/min. Olja blir gjennomvarm etter si 2-3 mil i temperaturer fra si +5 til minus 10. HAR BILEN DU SER FOR DEG Å KJØPE DIESELVARMER, er det et kjempestort pluss! Hvis ikke...tenk iallefall tanken på å få montert elektrisk motorvarmer og kupevarmer. Koster lite, sparer seg inn på økt komfort, lavere drivstoff-forbruk og redusert motorslitasje.

Achilles-hælen på alle Møllers biler er middelmådig, enn si direkte dårlig, rustbeskyttelse fra fabrikk. Ja, jeg er klar over at Møller sier "godt nok", men det tre ting som ikke er med i vurderingen der: dels den norske vinteren, dernest den evige bruken av kjemikalier fremfor strøsand og brøyting, og sist, men ikke minst: "godstoffet" som brukes, spesielt til hulromsbeskyttelsen, tørker inn og krakkellerer over tid. Mekanisk belasning på understellet er også en ting - og om du ser under en flunka ny VW eller Skoda, da ser du at greit nok, bunnplata har noe som minner om rustbeskyttelse. Kjapt og billig spør du meg, det er IKKE "godt nok"! Men så var det alt som er montert etterpå da: hjuilppheng etc etc, det er i BESTE FALL "beskyttet" med et tynt lag med lakk! Enkelte kunder velger å kjøre sin nye Skoda direkte til en anerkjent understellsbehandler, noen forhandlere tilbyr dette til en grei pris - men be advised - om bilen du ser på er understellsbehandlet - sjekk NÅR det er gjort!!!!!!!!! Typisk er ETTERBEHANDLING mandatory etter 2 - 3 år, avhengig av kjørelengde, kjøremønster osv osv.. Og igjen: godstoffet tørker inn og slites!

Uansett om bilen du tenker på har "norsk" understellsbehandling eller ikke, den er såpass ny at det kan være helt greit. Om den skulle være grei, ja da er det FØRSTE du gjør å sørge for at en velrenommert aktør tar det være seg full behandling eller etterbehandiing på den, med løpende etterbehanlding fremover. Det bør være en del av ethvert vedlikeholdsregime, og ja, det koster litt, men det er den beste investeringen du overhode kan gjøre, både ifht sikkerhet, men også i forhold til bilens levetid og ikke minst, restverdi. Slik jeg forstår det, er du litt som meg: du kjører bilene dine leeeeeeeeeeeeeenge - du lar deg ikke skremme av "lange" kjørelengder. Noe kynisk sett, jeg tenker virkelig at en bils egentlig liv begynner når den har passert 300.000 kjørte kilometer :-)

ELLERS kan du endelig ta ut en utskrift av en sjekkliste fra nett og sjekke det du kan der ute på tunet hos selger, men for å være SIKKER ifht SKJULTE FEIL OG MANGLER, ja da avtaler du at selger sørger for en FULL NAF-TEST. Det er noe HELT ANNET enn en "tilstandsrapport" eller "nylig EU-kontroll. Dere kan splitte kostnaden, forhandler kan ta hele, du kan ta hele - det vil uansett gi deg et vesentlig tryggere kjøp. Du får en god oversikt over bilens FAKTISKE STAND, og det er mye enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler. Selger på sin side får dokumentasjon for å ha oppfyllt sin opplysningsplikt - win-win for begge. Og ikke minst: mye greiere for han som skal reise over fjellet like inn til landsbyen der inne i Oslofjorden for å kjøpe bil! Men igjen: en "tilstandsrapport", som regel gjennomført av forhandlers eget verksted eller en fast forbindelse, er altfor ofte et dokument som sier alt og ingenting. Derfor: NAF-test, ingen over, ingen ved siden: NAF er normalt sett objektive og uavhengige. Et ord om "Nylig EU-kontroll" også: en EU-kontroll går på bilens sikkerhet og miljø, og er grei å ha, men til syvende og sist sier den ikke noe annet enn at skiltene henger på i to år til.

Skoda som bil sett ? En kvalitetsbil på alle vis, god plass, god komfort, høyt sikkerhetsnivå, en grei allround-bil. Haldex 5 har "litt" trekk-kraft til bakhjulene hele tiden, sammen med en svært god ESP/antispinn gir det deg en svært satabil bil under alle forhold. Dette med fremkommeligheten er egentlig en ekstra bonus som følger med på kjøpet :-) Jeg har kjørt Golf selv en stund, nå stasjonsvogn, med nettopp kombinasjonen 2.0 TDI, firehjulstrekk og manuell kasse. Om ikke leveringstiden på Octavia hadde vært så ovseleg lang, hadde jeg lett valgt Skoda isteden. En bil du med sto sannsynlighet vil bli fornøyd med gitt det kjøremønsteret du beskriver. Nå er jeg pensjonist, men i de tider jeg kjøpte bilen, var det nettpp med tanke på relativt lang pendlig og et behov for å kunne komme frem til alle døgnets tider under de aller fleste forhold som var utslagsgivende. En siste ting: nei, du får ikke veldig høy bakkeklaring med Octavia, det er tre alternativer, fra 12-13 cm og oppover, men bilen har relativt kort akselavstand og korte overheng foran og bak. Dette gir deg god fremkommelighet, og har du seriøse vinterdekk, skal det mye til for å stoppe deg. Jeg tenker at om det er uforsvarlig å kjøre med en Octavia med firehjulstrekk, ja da er det tryggest å bli hjemme. Og med seriøse vinterdekk - da er det bare en ting som gjelder: Nokian Hakkapellitta med eller uten pigg. Continental er et bedre allround-dekk, men når jeg leser ordet "fjellet"....vel....da er Nokian det beste valget. Lykke til!

Antall visninger