Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat Benny, ellers bør det nevnes at VAG har flere varianter over temaet DSG-kasse, noen har vært mer spennende enn andre, men jevnt over har det blitt bedre over tid. Si fra 2015-2016 and on. Det mange synes å synde mot, er intervallet for oljeskift. Det er hevet over tvil at DSG-kassene er "nøpne" på akkurat dette, og intervallet er altså 60.000 km. Det SKAL overholdes, og det er relativt enkelt å sjekke dette i verkstedshistorikken. Det derre med å sjekke olja er jo så sin sak, men for den jevne bruktbiljkjøper er det liksom ikke helt greit å ta med seg verktøy og krype inn under bilen der ute på tunet hos selger. Derfor er det en ting som gjelder når dere har sjekket det dere kan sjekke selv, og har funnet en grei bil: NAF-test, 60 pkt eller full test, FØR - FØR - FØR dere underskriver kjøpekontrakt. NAF kan også sjekke girkasseolja, ikke sant? Win-win for begge parter, dere får et minimum av trygghet mot å kjøpe sekken med en svær katt i, og selger får et dokument som i store trekk sier at han har overholdt sin opplysningsplikt. Og det å gjøre et godt kjøp dreier seg jo først og fremst om å velge en bil i best mulig stand, ikke sant? Det er der en proffesjonlell vurdering bokstavelig talt kan vise seg å være gull verdt.

Ellers er det jo sånn at f.ex Ford også har en ganske god plassering på pallen når det jgelder spennende automatkasser, men også der har man blitt bedre, det magiske årstallet hos Ford skal være 2015 her. Jeg ville nok gått for europeisk, f.ex Citroen har mange feiende flotte modeller som fortjener betegnelsen skjult perle, eller rett og slett mye god bil for pengene. Når det gjelder japs, er RAV4 er greit utgangspunkt, men be advised, da bør dere strekke budsjettet såpass at dere får siste generasjon. Forrige generasjon har en del svakheter, den "nye" som kom rundt 2016 om jeg ikke husker feil, er vesentlig bedre. Ellers er Avnesins feiende flott, for all del, og Toyota er på alle vis en svært god samarbeidspartner, dette er alene god nok grunn til å trampeklappe for Toyota!

Mitsubishi Outlander er ikke helt der, men det er en grei bil på alle vis, praktisk, driftsikker, som regel mye god bil for pengene. Også her er det et skille med en "oppgradert" modell, men de største endringene kom etter hva jeg kan erindre, noe tidligere - rundt 2013.

Subaru Outback vil med det budsjettet vi snakker om, raskt kunne bli en noe eldre bil. Da nærmrer vi oss en periode der såvel dieselmotorene som automatkassene kunne være spennende for eierne. Ellers er jo Outback en feiende flott bil, med et suverent firehjulstrekk, men om et greit og nogenlunde trygt bilhold står høyt på lista, er de to andre japanske kandidatene et tryggere valg.

Antall visninger